melden verdacht gedrag..

spawa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

melden verdacht gedrag..

#1 , 28 aug 2023 17:03

Indien je verdacht gedrag ivm een specifiek persoon wilt melden aan de politie, wordt die persoon daar altijd op ondervraagd of kan je vragen aan de politie om dit niet te doen?
Kan desbetreffende persoon indien ze zich eruit kunnen praten ivm de verdachte handelingen, dan beweren dat je hen van iets verdenkt dat ze niet aan het doen waren?

Issued
Berichten: 1233

#2 , 28 aug 2023 17:15

Uw vraagstelling is te vaag. Verdacht gedrag kan echt vanalles zijn. Als u iets meldt aan de politie gaan die kijken. Als ze iets vast stellen van strafbare feiten zal er pv opgesteld worden en wordt die eventueel verhoord.
Normaal gezien zal de melder van de verdachte gedragingen niet vernoemd worden.

spawa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 28 aug 2023 17:35

Ok bedankt. 'Normaal gezien' zeg je, maar kan de verdachte de naam van de melder toch te weten komen indien ze dat willen?
Verdachte is namelijk rancuneus...

Reclame

LeenW
Berichten: 12860

#4 , 28 aug 2023 17:49

Indien u een valse klacht neerlegt, heeft de tegenpartij het recht om u daarmee te confronteren wegens lasterlijke aangifte.

eylis
Berichten: 8842

#5 , 28 aug 2023 17:56

Als ik het goed begrijp, gaat u geen klacht neerleggen, maar verdacht gedrag melden bij de politie. Ik denk dat u eenvoudigweg best gaat melden wat u effectief gezien en gehoord hebt en daar geen conclusies aan verbinden. Dan is het een melding. Of het gedrag verdacht is of niet, zal dan door de politie verder onderzocht worden. Er kan u dan niets verweten worden. Het is zelfs uw burgerplicht om "verdachte" handelingen te melden.

Franciscus
Berichten: 38614

#6 , 28 aug 2023 18:06

Er zijn verschillende 'vormen' van anonimisering die de politie kan toepassen.

spawa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 aug 2023 18:57

Ok re eylis, maar is dat op zich niet een beetje tegensprekend? Verdacht gedrag melden, maar tegelijkertijd wel beweren dat je niet beweert dat het verdacht is...

eylis
Berichten: 8842

#8 , 28 aug 2023 21:23

@poster: dat heb ik niet geschreven: herlees mijn reactie nog eens...
Ik zal het u met een voorbeeld illustreren.
U zegt aan de politie: ik wil een melding doen. En u vertelt dat u de buurman in zijn blootje met een spartelende plastic zak uit zijn zolderraam hebt zien kruipen. Bij u zelf denkt u dat dit toch wel heel verdacht gedrag is, maar dat zegt u niet. Het is aan de politie om te oordelen of dit verder onderzocht moet worden.

spawa
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#9 , 29 aug 2023 11:25

ok bedankt voor het voorbeeld, eylis. Ik zal het misschien best eerst uittypen zodat het allemaal heel neutraal klinkt.

Terug naar “Andere”