Niet akkoord met verkeersretributie

DieterP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Niet akkoord met verkeersretributie

#1 , 21 mei 2023 21:22

Hallo,

Ik kreeg onlangs 2 parkeer retributies via een parkeerbedrijf, waar ik niet mee akkoord ga.

Situatie: wij parkeren ons voertuig, installeren de parkeerapp en beginnen de parkeersessie. Wij komen terug bij onze wagen en vinden 2 retributies onder de ruitenwisser.

Ik neem contact op met het parkeerbedrijf, wat blijkt wij hebben 2 letters omgewisseld bij het ingeven van de nummerplaat. Er zijn 2 retributies omdat voor en namiddag als aparte periodes gezien worden.

Het bedrijf voorziet een éénmalig annulatie van een retributie omwille van een dergelijke 'tik' fout, maar aangezien wij 2 retributies kregen (voor- en namiddag), annuleren ze enkel de eerste.

Voor zover ik het zie heb ik - zoals de wet verwacht- betaald voor m'n parkeerbeurt. Ik begrijp ook het ''éénmalige annulatie'' beleid, je wil immers geen x aantal keer tijd te hoeven investeren in het annuleren van een persoon die moedwillig z'n gegevens correct weigert in te geven. Maar ik denk dat iedereen wel inziet dat dit in mijn situatie eigenlijk niet van toepassing/overdreven is.

Het parkeerbedrijf blijft na meerdere malen contact nemen halsstarrig vasthouden aan dit principe.

Ik vind deze retributie totaal onrechtvaardig en wil ze dan ook niet betalen. Mijn vraag aan dit forum is het volgende
1. Wat gebeurd als ik weiger te betalen?
2. Hoeveel kans heb ik om in het gelijk gesteld te worden wanneer dit voor een rechtbank komt?
3. Wanneer ik in een rechtbank in het ongelijk gesteld word, hoeveel kosten zullen er zich ondertussen opgestapeld hebben?
4. Kan ik proactief nog iets ondernemen om dit op te lossen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Franciscus
Berichten: 38607

#2 , 21 mei 2023 22:07

Een parkeerretributie is een ( bestuurlijke) burgerlijke vordering en valt onder bevoegdheid van gemeente - gemeenteontvanger en verjaring is bij mijn weten 30 jaar.
Bevoegde rechtbank in eerste en enige aanleg.

mava105
Berichten: 22272
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 22 mei 2023 11:37

Wat zou er gebeuren als iedereen een letter of cijfer verkeerd zou ingeven? Dan is er helemaal geen parkeerplaats meer vrij in de hele stad,

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 22 mei 2023 12:37

Ik kreeg onlangs 2 parkeer retributies via een parkeerbedrijf, waar ik niet mee akkoord ga.
Begin met het gemeentelijk parkeerretributie-reglement te lezen
De onkosten staan daar in
Ik vind deze retributie totaal onrechtvaardig en wil ze dan ook niet betalen. Mijn vraag aan dit forum is het volgende
1. Wat gebeurd als ik weiger te betalen?
U krijgt nog wat aanmaningen, finaal een dagvaarding voor het Vredegerecht
2. Hoeveel kans heb ik om in het gelijk gesteld te worden wanneer dit voor een rechtbank komt?
Valt onmogelijk te zeggen
Sommige Vrederechters doen alles om parkeerbedrijven in ongelijk te stellen
Andere vonnissen dan weer klakkeloos in hun voordeel
3. Wanneer ik in een rechtbank in het ongelijk gesteld word, hoeveel kosten zullen er zich ondertussen opgestapeld hebben?
Rond de 400€

Zonder bijstand van een advocaat

Maar je betaalt wel rechtsplegingsvergoeding aan parkeerbedrijf ...
4. Kan ik proactief nog iets ondernemen om dit op te lossen?
De retributie betalen ...

DieterP
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2023 21:41

Bedankt voor alle reacties, ik zou het verschrikkelijk vreemd vinden als een rechter het parkeerbedrijf in het gelijk stelt. Nu ik ben niet thuis is de materie, maar echt rechtvaardig lijkt het me toch niet.

@mava105: dan zou er voor elke parkeerplaats betaald zijn....

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 31 mei 2023 08:32

Bedankt voor alle reacties, ik zou het verschrikkelijk vreemd vinden als een rechter het parkeerbedrijf in het gelijk stelt. Nu ik ben niet thuis is de materie, maar echt rechtvaardig lijkt het me toch niet.
Er zijn er zelfs die alle verkeersreglementering vierkant aan hun rechterlijke laars lappen ...

Beroep ?
Bij Cassatie
Als je een Cassatie-advocaat vindt die er nog zin in heeft, anders moet je er éne dwingen om voor je te pleiten !
Prijs: Het tienvoudige van bovenvermeld, intussen plus indexatie van enkele jaren en nog de BTW ...

iota
Berichten: 830

#7 , 31 mei 2023 09:09

ik zou het verschrikkelijk vreemd vinden als een rechter het parkeerbedrijf in het gelijk stelt
Ik zou er niet van schrikken. Rechters oordelen nogal eens volgens de letter van de wet. Als in het reglement staat dat er maar één annulatie wegens tikfout wordt uitgevoerd, kan het goed zijn dat ze oordelen: letterlijk één.

LeenW
Berichten: 12843

#8 , 31 mei 2023 09:17

Als er letterlijk staat "één retributie", dan hebben zij correct gehandeld. Het zijn er immers twee, ook al is het voor u 1 grote parkeersessie. Ik heb hier ook al verhalen gelezen waar die eenmalige tolerantie zelfs niet wordt gegeven. U kan er mee verder gaan, maar ik schat uw kansen eerder laag in.

Terug naar “Andere”