Mag de politie informatie over mij uitgeven aan mijn ouders?

Michmichmich
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Mag de politie informatie over mij uitgeven aan mijn ouders?

#1 , 21 mei 2023 19:10

Enkele dagen geleden is de politie bij mij thuis langsgeweest. Dit omdat mijn moeder regelmatig de politie belt omdat ze zich "zorgen maakt". In feite is dit omdat ik contact met haar heb verbroken na jarenlange mishandeling. Ze doet het dus om macht uit te oefenen, en maakt dan ook de meeste wilde claims als ze belt ("ze zit met 20 vluchtelingen in huis! Ze is drugsverslaafd!" Etc etc)

De vorige keer is de politie binnengestormd, ik moest hen zogezegd binnen laten maar weet sindsdien ook wel dat dit eigenlijk niet van mij verplicht was... maar goed ik had niks te verbergen dus op zich was het enkel frustrerend. Ik heb hen de situatie uitgelegd, waarop ze mij vertelde dat ze deze keer na herhaaldelijke braag wel gaan aangeven dat mijn moeder dus kwaadwillig de politie (of de ambulance bv) belt.
Ze hadden mij toen ook wat vragen gesteld over mijn sociale leven, waarop ik aangaf dat ik een partner heb en een goede sociale cirkel.

Wat hoor ik dan vandaag? Mijn moeder vraagt via familie naar mijn partner, en probeert uit te zoeken wie het is. Dit is iets wat niemand in de familie weet, omdat ik nooit uit de kast ben gekomen bij hen (en daar ook oprecht geen behoefte aan heb, ze bezorgen mij al genoeg miserie). Dit betekent dat de Politie aan mijn moeder dingen heeft doorgegeven.

Mag dat zomaar? Ik zou denken dat alles wat ze vast stellen tijdens hun werk onder beroepsgeheim valt. Het is niet alsof ik minderjarig ben, ook.

eylis
Berichten: 8842

#2 , 21 mei 2023 20:26

Waar baseert u zich op dat de politie informatie over u heeft doorgespeeld aan uw ouders? Het lijkt me net dat de politie dat niet heeft gedaan, vermits uw moeder niet weet wie uw partner is en rondvraagt bij de familie?

Michmichmich
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 mei 2023 20:45

Omdat het onmogelijk is dat ze dit ergens anders hoort, en omdat de politie dus ook niet weet wie mijn partner is. De enige persoon die van mijn partner weet ben ik, en zijzelf. Het is volstrekt geheim en NIEMAND weet het. Daarbij woont mijn moeder in een andere provincie en kent ze mijn vrienden zelfs niet. De enige mogelijkheid is dat de politie het aan haar heeft verteld. Denk u nu echt dat ik zomaar de politie ervan zou beschuldigen als ik niet 100% zeker was?

Reclame

Franciscus
Berichten: 38616

#4 , 21 mei 2023 21:04

Als de politie niet weet wie uw partner is kunnen ze dat niet doorgeven.
En ze gaan zeker die moeite al niet doen als 'moeder' in een andere provincie woont.
Dat er een reden tot binnenkomen kan zijn daar kan ik inkomen.
Politie heeft niet altijd een bevelschrift nodig om binnen te komen kan een met heterdaad gelijkgesteld feit zijn of iets dat 'zo verdacht ' is dat nazicht dringend nodig is.
Ga anders eens praten met de politieteammanager (een commissaris) en leg deze de situatie uit.
Situatie dat moeder u langs alle kanten en manieren wil controleren.
Vermoedelijk zijn er in het verleden nog al zulke pogingen via politie gedaan.
De commissaris kan een item op de op te volgen plaats / naam zetten zodat personeel dat ter plaatse komt al weet wat er zich afspeelt.

Als u niet rechtstreeks wil gaan praten ga dan eerst eens praten met de dienst slachtofferbemiddeling. Die mensen zijn zelfs in de politieorganisatie gebonden door beroepsgeheim tgo da andere politieambtenaren

LeenW
Berichten: 12860

#5 , 21 mei 2023 21:11

U hebt een sterk vermoeden, maar dat is nog geen bewijs.

Michmichmich
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 mei 2023 21:30

Dit beantwoord mijn vraag eigenlijk niet.

Mag de politie aan mijn familie meedelen dat ik überhaupt een partner heb? Ja of nee, wat is de wet?

Het feit is dat mijn moeder informatie heeft die enkel de politie aan haar kon verstrekken. Of dat bewijs is ga ik hier niet blijven discussiëren, want dat kunnen ze eventueel intern ook wel uitzoeken.

Ik veronderstel dat dit eerder per ongeluk is dan iets anders, maar ik wil alvast weten of dit een schending van beroepsgeheim is of niet, voor ik er mee verder ga (kost allemaal al genoeg energie, geloof me!) Ik weet bv wel dat ze haar na hun bezoek hebben terugbelt, want ze hebben mij voor hun vertrek laten weten dat ze nog eens met mijn moeder zouden bellen. Kan zijn dat ze veronderstelde dat zij wist van mijn partner, kan zijn dat ze hebben aangegeven dat er niemand in huis was buiten mijn partner (aangezien ze zegt dat ik 20 man in huis heb) etc. Dat weet ik allemaal niet natuurlijk, wil gewoon weten wat de wet zegt over mijn privacy.

Michmichmich
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 mei 2023 21:31

Wat betreft het lastig vallen, daar ben ik natuurlijk al mee bezig. Dat is even terzijde, maar alsnog bedankt voor de informatie!

lukasi
Berichten: 1151

#8 , 22 mei 2023 08:24

Ik zou je energie hier niet insteken of de politie nu die informatie heeft doorgegeven of niet en of dit wettelijk is of niet.

Ik zou er voor zorgen dat heel de lastige situatie van je manipulerende moeder stopt.
Zoals franiscus al aanhaalt: babbel met de commissaris. En tijdens dat gesprek zal je dat wantrouwen in het doorgeven van info aan je moeder OOK besproken kunnen worden.

Inazuma
Berichten: 9781
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 22 mei 2023 12:29

Mag de politie aan mijn familie meedelen dat ik überhaupt een partner heb? Ja of nee, wat is de wet?
Neen

Politie mag eenvoudigweg niets over u aan iemand anders meedelen ...

Ad absurdum zelfs
Ga met nr-plaat naar politie en zelfs al stel je dat je die mens wil contacteren omdat je er tegenaan gereden bent, zonder PV ongeval te laten opstellen krijg je die info dus NIET ...


Het feit is dat mijn moeder informatie heeft die enkel de politie aan haar kon verstrekken. Of dat bewijs is ga ik hier niet blijven discussiëren, want dat kunnen ze eventueel intern ook wel uitzoeken.
Start klacht bij lokale korpschef
Of comité-P

U kan via korpschef ook laten zorgen dat uw moeder u verder niet lastig valt met dit soort "stalking-by-police" zoals ze bezig is.

Als dat reeds vaker gebeurd is kan u eventueel ook klacht gaan neerleggen wegens belaging (aka stalking).
Voordeel is wel dat die belagingen steeds geregistreerd zijn ...

Terug naar “Andere”