onschendbaarheid woning + recht op privé-leven + heterdaad

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

onschendbaarheid woning + recht op privé-leven + heterdaad

#1 , 23 mar 2023 05:54

Beste onlangs deed volgende situatie voor.
Ik stond in de ingang van de woning toe wijkinspecteur iets verderop parkeerde, bij het naderen van de ingang (3-5 meter) wou ik de deur sluiten waar hij vlug naar de deur rende en de voet tussen stak, Hij duwde de deur terug open en kwam meer dan 1 meter in de woning, hij beweerde een geur van cannabis te ruiken. Ik ontkende dat er een geur van cannabis was, ik was niet aan het roken noch had ik iets in mijn handen. Die weigerde de woning te verlaten, er waren geen aanwijzingen die zijn bewering kon bevestigen, er zijn geen aanwijzingen iets met cannabis te maken te hebben, hij weigerde op mijn verzoek voor de 2de maal de woning te verlaten. Na kenbaar te maken een gsm te halen verliet die de woning. Het hele gedoe zorgde er voor dat de 4 honden weg liepen, terwijl ik de 3 andere honden naar binnen haalde kwam hij achter mijn rug wederom zonder toestemming met mijn ene hond terug de woning binnen en deze keer tot in de living met zicht over de ganse woning, dit was enkel in opzicht van huiszoeking, er is wederom niks die hij kon aantreffen die kon wijzen naar cannabis, meerdere keren loog hij dat dit nu zou toegelaten zijn en dat ik dit gerust kon toegeven, ik ontkenden een geur te ruiken noch iets met cannabis te maken heb. Ik wees hem op de vele topische planten die in de woning bevinden, meerdere keren beweerde hij dit enkel te controleren of er geen minderjarige aanwezig waren. Dit staaf de bewering dit om een huisdoorzoeking ging. Bij het verlaten van de woning stelde hij nog dat ik mij niet zo agressief moest opstellen, nam hij de stelling aan dat omwille ik de deur wou sluiten dat dit voldoende argumentatie was om zijn bewering te doen kloppen, hij sprak expliciet de woorden "en toch zeg ik dat ik cannabis HAD geroken" waar hij nu de stelling nam dat er geen cannabis te ruiken is. Wel is de vraag met welke rechtvaardigheid hij zijn voet tussen de deur stak.

Vraag: is aannames van een geur voldoende om grondwet 15 en 22 te schenden op op basis art 6BIS heterdaad? Tevens gaat het hier over lokale politie 1st inspecteur geeft die de bevoegdheid deze uitvoeren?

Alvast bedankt

eylis
Berichten: 8840

#2 , 23 mar 2023 19:35

Ik meen dat het gebruik van canabis in de eigen woning de laagste prioriteit draagt qua vervolging. Dwz dat als de politie vaststelt dat een meerderjarige canabis gebruikt (niet on het verkeer en niet in openbare gebouwen of in de nabijheid van scholen en niet in het bijzijn van minderjarigen) er een vereenvoudigd PV wordt opgesteld waarna de procureur kan beslissen of er een boete/behandeling wordt opgelegd. Mijns insziens meen ik dat hier geen "heterdaad" ingeroepen kan worden om de woning binnen te vallen. Daarom wellicht dat de wijkinspecteur zich naderhand beriep op de mogelijke aanwezigheid van minderjarigen. Het lijkt me wel dat de wijkagent een beetje té enthousiast op jacht ging...

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 23 mar 2023 21:11

Zou eens contact opnemen met de korpschef.
Rare gebeurtenis en volgens mij niet zo correct.

Reclame

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#4 , 25 mar 2023 05:53

Dank U voor de reactie, deze mening had ik ook. Voor zo ver ik las is heterdaad enkel op basis van "vooraf ernstige aanwijzingen" mogelijk, wat ik nu niet weet is of geur onder deze bepaling valt of dat er toch nog een visuele of gehoor van een misdrijf. Alvast bedankt

Thomas_A
Berichten: 2323
Juridisch actief: Nee

#5 , 25 mar 2023 06:38

Voor zo ver ik las is heterdaad enkel op basis van "vooraf ernstige aanwijzingen" mogelijk, wat ik nu niet weet is of geur onder deze bepaling valt of dat er toch nog een visuele of gehoor van een misdrijf.
Ik zie niet in waarom enkel beeld of geluid een aanwijziging van een misdrijf kunnen zijn en geur niet.

Maar zoals mijn collega’s al zeiden: dit is zeker niet de standaard werkwijze op het gebied van cannabis. Indien niets te verbergen: vraag om met korpschef of verantwoordelijke van de wijkwerking te spreken over uw ervaring.

Voorgeschiedenis met de politie? Ik ken mijn wijkinspecteur en laatste wat ik wel van hem zou verwachten is zijn voet tussen mijn deur steken.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#6 , 25 mar 2023 16:54

In aansluiting met de collega's, we weten natuurlijk niet wat hier allemaal al is aan voorafgegaan en welke ervaringen de wijkagent met mijnheer. We horen hier één klok en niet de andere klok en we hebben ook geen inzage in een eventueel pv. Als het om een éénmalige confrontatie zou gaan, dan kan men zich inderdaad vragen stellen hierbij zoals collega Franciscus terecht aanhaalt.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#7 , 26 mar 2023 05:47

Betreffende de stelling geur buiten, mij opinie is dat die geur nog steeds onzichtbaar is en deze van gelijk waar kon komen terwijl iets zien of horen wel degelijk een vaststelling is. Dan verwijs ik nog graag naar ze antwoord "had" geroken wanneer die binnen stond. Om te antwoorden van verleden, de bewoner is nog nooit in aanraking gekomen met de politie of het was 2 weken er voor om haar domicilie te veranderen naar dat adres. De wijkagent is nieuw en ik ben niet gekend. Ik (samen met mijn hond) was daar enkel om mee te helpen verhuizen. Trouwens wat geeft het verleden te maken met uw rechten? Dank voor uw reactie

Issued
Berichten: 1227

#8 , 26 mar 2023 15:53

Kanttekening: heterdaad op basis van 6bis van de drugwet kan enkel door een politieambtenaar met ogp bevoegdheid. De meeste wijkagenten hebben dit niet tenzij het een hoofdinspecteur is.

LeenW
Berichten: 12839

#9 , 26 mar 2023 19:33

Ik zie niet in waarom een geur geen indicatie voor een misdrijf zou kunnen zijn. Het is evengoed een vaststelling en van een geluid kan men ook niet altijd 100% zeker zijn van de afkomst ervan.

mikey_goby
Topic Starter
Berichten: 59

#10 , 27 mar 2023 13:55

Een indicatie is volgens mij nog geen reden voor heterdaad in te roepen. Correct wat Issued zei en dat is hij niet. Alle dank voor de reactie ik kreeg al mijn vragen beantwoord. Super

Terug naar “Andere”