Stoepbreedte binnenstad

Sermijnj
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Stoepbreedte binnenstad

#1 , 20 dec 2022 08:59

Hallo,

Ik woon in de binnenstad van Mechelen en heb voortdurend in- en uitrijproblemen met de fiets. Dit omwille van het feit dat wagens te dicht bij de gevel parkeren waardoor ik amper met de fiets uit/in de deur geraak. De politie geeft aan niks te kunnen doen omdat het een structureel probleem van de stad is. De stad negeert mijn vraag en stuurt me naar de politie. De stoep is erg smal ( ongeveer 80 cm) en niet verhoogd. Wel staan er witte parkeermarkeringen maar doordat de stoep te smal is staan alle grotere wagens sowieso buiten die strepen.

Advies?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Stroganoff
Berichten: 15
Juridisch actief: Nee

#2 , 20 dec 2022 09:34

Er zijn markeringen, maar omwille van de smalle stoep staan grote wagens buiten die strepen. Wat bedoelt u? In welke richting staan ze buiten welke soort strepen? In de lengterichting van de straat? Met de twee wielen langs één zijde op de stoep? Dat kan een overtreding zijn, dus een zaak voor de politie. Maar wat is in uw geval de "stoep"? Met twee wielen op een verhoogde berm binnen de bebouwde kom, is een overtreding. Bij u is die niet verhoogd, woonerf dan? Waarom zegt politie dat ze niks kunnen doen? Waarschijnlijk omdat er geen overtreding is. Maar dan moet de gemeente u niet doorverwijzen naar de politie!!! Als men u van het kaske naar de muur stuurt, richt u dan schriftelijk (papier of e mail) tot de burgemeester. Laat hen maar eens hun standpunt formuleren, meer kans dat het opgelost geraakt dan. Vergeet niet een paar foto's bij te voegen van de probleemsituatie, duw het onder hun neus ;)

LeenW
Berichten: 12839

#3 , 20 dec 2022 09:59

Als het inderdaad een structureel probleem is (en zo zijn er wel wat in Vlaanderen), valt er inderdaad weinig aan te doen behalve de straten volledig te gaan heraanleggen. De aanbevolen breedte van voetpaden en ook fietspaden wordt echt vaak niet gehaald in een grote stad.

Reclame

Franciscus
Berichten: 38599

#4 , 20 dec 2022 15:12

Auto's staan met en tegen rijrichting geparkeerd tot 20 cm over trottoirband op het fietspad. Trottoir is op sommige plaatsen maar twee tegels dus 60 cm en daar heeft de gemeente dan nog twee palen gezet met school en een ander met verplicht fietspad. :twisted:

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 20 dec 2022 20:12

Met en bakfiets?

Franciscus
Berichten: 38599

#6 , 20 dec 2022 20:16

Fietspad is de rest van het verhoogt gedeelte.

Terug naar “Andere”