Retributiereglement - verkeerd geformuleerd?

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

Retributiereglement - verkeerd geformuleerd?

#1 , 09 nov 2022 23:24

Een stadsbewoner heeft een bewonerskaart aangevraagd en mag in zone 1 en 2 GRATIS parkeren, ook overdag.
Blijkt dat zijn straat (over de volledige lengte) in zone 1 én 2 ligt (pal op de scheidingslijn, maar die 2 zones overlappen elkaar juist op die straat). Nu blijkt de stad die straat als een 'commerciële straat' te beschouwen, waar je overdag NIET gratis zou mogen parkeren. (de definitie van 'commerciële straat' vind ik nergens terug).
In het retributiereglement staat een omschrijving die volgens mij niet klopt (met fictieve straatnamen zoals 'Dorpsstraat' en 'Kerkstraat'):

Houders van een bewonerskaart kunnen echter niet gratis parkeren door middel
van het voorleggen van een geldige bewonerskaart in de zones waarvan de
hierna vernoemde commerciële assen, straten en markten deel uitmaken,
behoudens zondagen, wettelijke feestdagen, 11 juli en alle overige dagen tussen
8:00 uur – 9:00 uur en 18:00 uur – 20:00 uur:
* Dorpsstraat - Kerkstraat
* as Langestraat - Torenstraat - Koningsstraat


Zoals het hier geformuleerd staat, zou die persoon toch in heel zone 1 en 2 overdag NIET GRATIS kunnen parkeren? De Dorpsstraat maakt deel uit van zone 1 (en 2), en er staat dat dat hij in de zones waar de Dorpsstraat deel van uitmaakt, niet gratis mag parkeren? Of begrijp ik dat verkeerd? Ik vermoed dat de stad het anders bedoelt (dat voor zone 1 enkel in de Dorpsstraat - Kerkstraat-) niet gratis mag geparkeerd worden, maar denk (en ben er vrij zeker van) dat het verkeerd geformuleerd is.

Het is ingewikkeld, ik weet het, maar heb nu al zo vaak de tekst gelezen, met telkens dezelfde conclusie: hij mag in heel zones 1 en 2 niet gratis parkeren overdag. Of begrijp ik dat nu toch verkeerd????

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 10 nov 2022 10:39

Ipv het woordje "zone" was beter het woord "straat" gebruikt. De bedoeling is evenwel duidelijk : je mag in die straten overdag niet met een bewonerskaart parkeren. In de zijstraten wel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 11 nov 2022 08:45

Een stadsbewoner heeft een bewonerskaart aangevraagd en mag in zone 1 en 2 GRATIS parkeren, ook overdag.

Nu blijkt de stad die straat als een 'commerciële straat' te beschouwen, waar je overdag NIET gratis zou mogen parkeren. (de definitie van 'commerciële straat' vind ik nergens terug).
Die commerciële zones gaan in dat reglement bepaald moeten zijn: straat X, Y, Z, ...


Houders van een bewonerskaart kunnen echter niet gratis parkeren door middel
van het voorleggen van een geldige bewonerskaart in de zones waarvan de
hierna vernoemde commerciële assen, straten en markten deel uitmaken,
behoudens zondagen, wettelijke feestdagen, 11 juli en alle overige dagen tussen
8:00 uur – 9:00 uur en 18:00 uur – 20:00 uur:
Da's redelijk onzinnig :roll:

Je zou er dan enkel van 8 tot 9 en van 18 tot 20 uur (en op zon & feestdagen) wel mogen parkeren als bewoner
Waarom dan nog bewonerskaarten uitdelen eigenlijk ?

Zoals het hier geformuleerd staat, zou die persoon toch in heel zone 1 en 2 overdag NIET GRATIS kunnen parkeren?
buiten die paar uren, is het dan idd betalend ...


welke gemeente
welke straat
welke borden staan er

Reclame

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 nov 2022 17:36

@Sirkii: Bedankt voor uw antwoord. Inderdaad, ik denk dat de verwarring ontstaat doordat ze 'zone' in twee verschillende betekenissen gebruiken. Maar volgens mij is de formulering helemaal verkeerd, en de vraag is of ik daarmee rekening moet houden?

@Inazuma: in het reglement staat helemaal niet gespecifieerd wat 'commerciële straten' zijn...dan kan dat toch niet opgeworpen worden tegen de gebruiker van een bewonerskaart? Ik zou toch ook denken dat een definitie of uitleg in het reglement zelf zou staan.

Eigenaardig genoeg is het reglement wel online te bekijken, maar de bijlage NIET. Er staat dat de kaart onlosmakelijk verbonden én aangehecht is aan het reglement. Er staat een kaart op de website, maar die kan al gewijzigd zijn ondertussen (de naam eindigt op - v07, ik vermoed dat dat versie 07 is?). Als een reglement naar een 'aangehechte' bijlage verwijst, moet ik die toch te pakken kunnen krijgen?

de uitleg over die zones is volgens mij voor interpretatie vatbaar, geldt dat dan nog wel?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 14 nov 2022 18:03

Heb je al een aanvraag ingediend volgens VL Decreet openbaarheid van bestuur ?


Vraag ineens àlle versies op

Digitaal kost dat niks

AgiaGalini
Topic Starter
Berichten: 32
Juridisch actief: Nee

#6 , 14 nov 2022 19:42

Ja, en ik kreeg een mail...of ik alles wel op papier wil (kost moeite en geld, is misschien niet nodig, zegt de ambtenaar zelf), en zou zinloos zijn, want.......de kaart staat op het internet ;)
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat die kaart nooit bij het reglement gezeten heeft, en dus ook niet tegenstelbaar?

Terug naar “Andere”