Doorzoeken handtas in winkel

Stepic
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Doorzoeken handtas in winkel

#1 , 30 okt 2022 14:30

Goedemiddag,

Mijn vrouw werd in het naar buiten gaan van een winkel zonder aankoop tegengehouden door de kassierster en haar handtas werd ontnomen en doorzocht ondanks duidelijk protest. Vanzelfsprekend had ze niks gestolen en kreeg ze dan alles terug. Dit mag duidelijk niet en we willen een klacht hier tegen indienen. Wat niet duidelijk is waar we deze moeten indienen. Is dit bij de politie? Privacy commissie? Ergens anders?

Alvast bedankt,

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 30 okt 2022 16:20

Definieer ontnomen. Werd hij uit haar handen getrokken of gaf zij hem af hoewel hier geen wettelijke basis voor is?

Stepic2
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 30 okt 2022 16:33

Een tweede account omdat ik blijkbaar de registratie niet had afgerond bij de eerste.

Het ging als volgt:
- ze werd (verbaal) tegengehouden
- kassierster vraagt om in haar handtas te kijken
- mijn vrouw vraagt waarom
- kassierster zegt dat recht van de winkel is omdat dit uithangt
- mijn vrouw zet haar handtas op kassa en klikt open, blijft vragen waarom ze dit doen
- kassierster gaat alles doorzoeken en haalt verschillende zaken eruit, aangezien niks van winkel is laat het liggen en gaat terug aan het werk bij de volgende klant

Reclame

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2022 16:43

Ik denk dat ik dezelfde bedenking had bij het lezen als LeenW.

Heb vroeger nog in retail gewerkt en dikwijls gedragen winkeldetectives of winkelmanagers zich bewust alsof je geen keuze hebt om je tas te laten zien.

Personeel mag bij vermoeden van diefstal vragen om in tas te kijken. Wil je dat niet, moeten ze de politie bellen. Of ze je passief mogen verhinderen om de winkel in tussentijd te verlaten, is meer grijze zone.

Ik heb echter nog nooit gezien dat een tas manu militare wordt afgenomen terwijl ertegen wordt geprotesteerd.
Laatst gewijzigd door Thomas_A op 30 okt 2022 16:47, 1 keer totaal gewijzigd.

Thomas_A
Berichten: 2304
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 okt 2022 16:46

Was tegelijk met de TS aan het typen: is mijns inziens niet verboden aangezien ze vrijwillig haar tas heeft neergezet als antwoord op vraag om hierin te kijken.

Indien u zich toch onrespectvol behandeld voelt, is een melding bij het hoofdkantoor (indien een keten) waarschijnlijk uw beste optie.

Stepic2
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#6 , 30 okt 2022 17:40

We hebben nog volgende informatie terug gevonden hierover in advies aan winkels:

https://www.mijntipsenadvies.be/2021-01 ... EU12180401

Wat ons meest tegen de borst stoot is de manier dat mijn vrouw als een crimineel is behandeld. Het was direct verbaal agressief en er kon geen verontschuldiging of bedanking voor medewerking af op het einde. Het is geen keten maar een lokale (grote) familiale keten.


Stepic2
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#8 , 30 okt 2022 18:16

Bedankt LYNX XX voor de extra informatie, klacht moet dus bij "FOD Binnenlandse Zaken"

Terug naar “Andere”