Opel Combo tour naar lichte vracht?

CenturySoup
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opel Combo tour naar lichte vracht?

#1 , 17 aug 2022 18:56

Beste,

Ik heb een tweedehands auto gekocht als zelfstandige.
Is het mogelijk om deze als lichte vracht in te schrijven? Het is een 5 deurs Opel combo tour 2011 benzine met passagiersbank.
Maar het is echt een werkautotje.

Is dit mogelijk en hoe begin ik eraan paperassengewijs? Ik vind geen enkel document etc, zou niet weten waar beginnen.
Enkel bedrijfjes die het voor je doen en er dan dik voor aanrekenen :(

Alle info welkom!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 17 aug 2022 21:15

Begin : dealer vragen of de constructeur / invoerder je toelating voor ombouw tot lichte vracht wil geven

In principe is het mogelijk
Type voertuig kan omgebouwd worden
Je kan ook laadvloer voorzien die > 50% vd wielbasis lang is (kan je nameten als je de korte versie hebt, die te koop staat is een L2)
Model bestaat reeds als Lichte Vracht

Er staat er zelfs eentje te koop in benzine
https://tinyurl.com/ym7dzt33

CenturySoup
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 aug 2022 02:12

Bedankt voor je antwoord, ik zou het graag zelf ombouwen.
De persoon waar ik de auto vorig jaar van gekocht had was helaas niet super behulpzaam hierin.
Ik heb vroeger ergens een forum waar al de links instonden maar ik vind het niet meer :(

Waar vraag ik dit aan de constructeur? Relevante info is moeilijk te vinden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 18 aug 2022 09:01

Waar vraag ik dit aan de constructeur?
Via een lokale dealer lijkt me de gemakkelijkste weg

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2022 08:49

Als het een belgische wagen is kan je het makkelijk zelf doen, gewoon zorgen dat er geen gordelpunten meer aanwezig zijn en verwijder zetelpunten, betonplex hierover en alles vastmaken, zorg dat de afstand van de laadbak meer is dan 50% van de wielbasis
De auto moet wel door de homologatie maar deze bestaan al afhankelijk v d motorinhoud en bouwjaar dus zou het redelijk simpel moeten zijn.

Anders is het bij een ombouwer zo'n 1200 euro, ik heb zelf 1600 betaald incl. homologatie dus ik vind het de moeite.

Sirkii
Berichten: 5410

#6 , 24 aug 2022 11:18

Eerst attest van de invoerder dat het mag. Dat attest is t eerste wat ze vragen op je homologatiekeuring.

Als er 2 zetelrijen zijn dan laadbak tot tegen plafond afsluiten. Bij 1 zetelrij min 20 cm hoogte.

Terug naar “Andere”