vraag ivm aansprakelijkheid

adrie1984
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

vraag ivm aansprakelijkheid

#1 , 11 aug 2022 09:24

Sinds een paar jaar is een aanpalend grasveld dat eigendom is van de provincie openbaar gemaakt.
Bij mooi weer worden er elke nacht feestjes en andere luidruchtige samenkomsten gehouden op dit domein, vaak met elektronisch versterkte muziek.
De blauw lijn bellen helpt niet, en deze overlast sleept nu al enkele jaren aan zonder enige verbetering.

Los van de psychische en fysieke schade die de resulterende slapeloosheid veroorzaakt, ben ik ook van mening dat de waarde van mijn eigendom is gedaald door deze overlast. Ik zou dus graag gerechtelijke stappen ondernemen, maar mijn juridische kennis is onbestaande.

Hoe pak ik dit best aan? Kan ik de provincie aansprakelijk stellen voor deze overlast? En welke wetgeving kan ik aanwenden? Wie schrijf ik aan om aansprakelijk te stellen?

Alvast bedankt,
Adrie

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#2 , 11 aug 2022 10:58

Als het na 22u is is geluidsoverlast zowiezo verboden maar een rechtzaak zal u daar niet veel goed mee doen, het is nl. niet de fout van de provincie dat er geluidsoverlast is.
Betere geluidsisolatie?

Franciscus
Berichten: 38595

#3 , 11 aug 2022 19:27

Uur speelt geen rol elke vorm van overlast is verboden.
U spreek van blauwe lijn is dus Antwerpen??
Verwonderd mij dat politie daar geen controle zou op uitoefenen zeker als het een openbaar terrein is dat 'misbruikt' wordt.

Reclame

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#4 , 11 aug 2022 22:03

Uur speelt geen rol elke vorm van overlast is verboden.
U spreek van blauwe lijn is dus Antwerpen??
Verwonderd mij dat politie daar geen controle zou op uitoefenen zeker als het een openbaar terrein is dat 'misbruikt' wordt.
Mensen die overdag wat babbelen en roepen, muziek aanzetten in een park/open veld is geen geluidsoverlast

Franciscus
Berichten: 38595

#5 , 11 aug 2022 23:31

En waar staat dat. Ook overdag is elke vorm van overlast een strafbaar feit als overtreding of mogelijk als wanbedrijf.
Kan via verschillende wetten strafbaar cq vervolgbaar zijn.
vb overlast door openbare dronkenschap en het daaruit voortvloeiende lawaai - roepen tieren enz .
Het in groep beletten dat andere mensen een rustig genot hebben van hun eigendom of van het openbaar domein.
Bedelen op bepaalde plaatsen - alcoholgeruik op bepaalde plaatsen en gezien TS al de blauwe lijn heeft vermeld zo zijn er in Antwerpen meerdere plaatsen waar deze regelgeving van toepassing is en die werden regelmatig aanpepast - ik denk hier aan St-Jansplein - de Koninckplein en Astridplein en verschillende verbindingsassen.
Ook parken vielen onder dat soort toezicht.
Het hinderen van verkeer is ook een vorm van overlast.
Al naar gelang de feiten zijn er verschillende wetgevingen die van toepassing zijn of kunnen zijn.
Met bestuurlijke en of strafrechtelijke maatregelen

Chamch
Berichten: 151
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 aug 2022 08:33

En waar staat dat. Ook overdag is elke vorm van overlast een strafbaar feit als overtreding of mogelijk als wanbedrijf.
Kan via verschillende wetten strafbaar cq vervolgbaar zijn.
vb overlast door openbare dronkenschap en het daaruit voortvloeiende lawaai - roepen tieren enz .
Het in groep beletten dat andere mensen een rustig genot hebben van hun eigendom of van het openbaar domein.
Bedelen op bepaalde plaatsen - alcoholgeruik op bepaalde plaatsen en gezien TS al de blauwe lijn heeft vermeld zo zijn er in Antwerpen meerdere plaatsen waar deze regelgeving van toepassing is en die werden regelmatig aanpepast - ik denk hier aan St-Jansplein - de Koninckplein en Astridplein en verschillende verbindingsassen.
Ook parken vielen onder dat soort toezicht.
Het hinderen van verkeer is ook een vorm van overlast.
Al naar gelang de feiten zijn er verschillende wetgevingen die van toepassing zijn of kunnen zijn.
Met bestuurlijke en of strafrechtelijke maatregelen
TS spreekt over 's nachts dus dan zal het sowieso geluidsoverlast zijn, maar bv. overdag kids die spelen en lawaai maken, mensen die in een park naar muziek luisteren en wat lawaai maken zal niet snel geklasseerd zijn als overlast als je de politie belt

denk dat het enigste dat ts kan doen is actief constant de politie bellen zodat het elke dag wordt afgebroken en ze besluiten om het op te geven

Franciscus
Berichten: 38595

#7 , 12 aug 2022 12:22

Is dan weer een 'pleinprobleem' overdag en daar wordt ook aandacht aan besteed en 's nacht zeker.
Blauwe lijn - wijkteammanager om zaak via briefingnota op agenda te plaatsen zijn de mogelijkheden voor TS.

Terug naar “Andere”