verzoekschrift op tegenspraak - politierechtbank

rijcksa
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

verzoekschrift op tegenspraak - politierechtbank

#1 , 26 jul 2022 09:32

Ik ontving een LEZ boete van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest omdat ik met mijn voertuig aan het rijden was in een lage emissiezone te Brussel.
Nochtans was mijn voertuig tijdens die dag in garage te Asse (waar de lage emissiezone niet van kracht is).
Ik stuur een bezwaarschrift met genoeg bewijzen (email, whatsapp berichten etc. ) maar deze wordt verworpen met als "het is niet aan Brussel fiscaliteit om de identiteit van de bestuurder van het voertuig vast te stellen, de houder van het voertuig wordt beschouwd als de bestuurder van het voertuig, tot het tegendeel met bewijsmateriaal is bewezen. Nochtans was er bewijsmateriaal genoeg.
Het enige dat ik nog kan doen als ik niet akkoord ga met de beslissing is een gerechtelijk beroep indienen bij de politierechtbank via gemotiveerd verzoekschrift op tegenspraak.
Garage zelf reageert niet op mijn vraag om deze boete te betalen.

Graag had ik een verzoekschrift op tegenspraak bij de politierechtbank ingediend maar wil dit uiteraard doen zonder advocaat, zodat deze onterechte boete mij niet nog meer geld gaat kosten.
Kan iemand mij helpen met voorbeeld brief of de nodige stappen uitleggen.

Alvast dank.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1681

#2 , 26 jul 2022 10:15

hoe kan mail en whattsapp bewijzen waar u wel was??

wat heeft de garage in dit verhaal te maken?

ongelukbelaagd
Berichten: 514

#3 , 26 jul 2022 10:36

Ik weet niet welke bewijzen u doorgestuurd heeft. De vraag is waar uw auto écht was op het moment dat die gezien zou zijn in die LEZ-zone. U had die afgegeven aan de garage... Dan zou ik eerst contact opnemen met de garage en hun om uitleg vragen. Die moeten het dan maar betalen tenzij zij kunnen aantonen dat zij het niet waren.
Staat het model en kleur van auto op de boete? Is die dezelfde? Dan rijdt er iemand anders met dezelfde wagen en uw nummerplaat rond. Best dan vragen om een foto zodat je kan zien of het wel degelijk jouw wagen is.

Ik heb iets dergelijk meegemaakt met een auto van de carroserie. Geflits in Nederland terwijl die auto in de garage van het werk stond. Werkgever en collega's hebben zwart op wit geschreven dat de wagen op dat uur in onze garage stond. Het carroseriebedrijf had een foto opgevraagd van de wagen en toen kwam uit dat het hun wagen niet was. Zij hadden een grote sticker over het raam en de auto op hun auto's en op de foto was dit niet het geval. Geseponeerd...

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 26 jul 2022 10:43

Inderdaad foto opvragen. Er zijn regelmatig gevallen van nummerplaatfraude: eigenaars van wagens met zelfde kleur en merk copieren dan de nummerplaat van gelijkaardige wagens. Op foto zijn dan (hopelijk) wel verschillen zichtbaar.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 26 jul 2022 11:20

Je hebt hun reactie niet goed gelezen vrees ik.

Het gaat er niet om dat jij met dat voertuig reed. Of niet.
Het gaat er om dat het voertuig in de LEZ van het BHG rondreed.

Overheid identificeert het voertuig, niet de bestuurder.
Die wetgeving is, net als in VL of bij retributies overigens, zo opgesteld dat de houder vd nummerplaat voor de boete opdraait.


Als je naar politierechtbank wil stappen:

Begin met het opzoeken van het LEZ reglement in BHG

https://lez.brussels/mytax/legislation

Kijk of er zelfs maar enige grond is om boete aan te vechten indien je zelf niet de bestuurder was - maar ik vrees er voor ...




Als je onderstaande wat aanpast , verwijzingen naar GAS(ambtenaar) aanpassen vooral, kan je het voorbeeld gebruiken als model of als indicatie wat er moet in staan
Uiteraard zonder de puntjes (1, 2 ...) erbij

http://www.justwatch.be/Justwatch.be/GA ... beroep.pdf


Voorbeeld voor besluiten, met zelfde bemerkingen:

http://www.justwatch.be/Justwatch.be/GA ... luiten.pdf


Hou het gestructureerd
Nummer je bijlagen / overtuigingsstukken en pagina's , en lijst ze op in je besluiten (overtuigingsstuk 1, x pagina's ; ...)
Stuur geen originelen maar kopies ("origineel beschikbaar ter zitting" , je neemt de originele documenten dus mee naar zitting)

eylis
Berichten: 8840

#6 , 26 jul 2022 12:50

Ja, u moet natuurlijk eerst met zekerheid nagaan of de garagist (bij wie uw wagen gestald stond) niet met de wagen heeft rondgereden (in Brussel). Asse ligt naast Brussel, lijkt niet onmogelijk.

Terug naar “Andere”