Parkeerboetes op achtereenvolgende dagen

Emmanuel20
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Parkeerboetes op achtereenvolgende dagen

#1 , 31 mei 2022 15:59

Onlangs kreeg ik 3 dagen na elkaar een boete omdat m'n wagen in blauwe zone stond. Ik had het niet gezien toen ik hem achterliet omdat dat op een zondag was en de andere wagens dus ook geen schrijf hadden liggen.
Mijns insziens beging ik eenmalig een fout en niet 3 keer, gewoon omdat ik niet eerder kon vaststellen dat ik daar fout stond omdat ik er niet was (ik was weg met de trein tijdens die dagen). Ik betaalde de eerste boete maar het lijkt me niet rechtvaardig ook nog eens 2 keer extra te moeten betalen.
Ik heb geen juridische achtergrond en wil dus niet door gebrek aan die vakkennis benadeeld worden waar iemand die wel die kennis bezit de juiste wetsbepalingen kan aanhalen om te contesteren.
Wie heeft advies?
Reeds erg bedankt
Emmanuel

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 31 mei 2022 17:23

Waarschijnlijk kreeg je een retributie maar da s evengoed zuur geld. Waarschijnlijk was het een retributie waarbij je een dagtarief voorgeschoteld kreeg. De 3 dagen zijn te betalen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 01 jun 2022 08:54

Blauwe zone en betalend parkeren zijn gedepenaliseerde inbreuken.

Je krijgt er dus geen "boete" voor, maar een retributie voor het innemen van die parkeerplaats.
En dat gebeurt volgens het gemeentelijk retributie-reglement.
Je kan dat eens nalezen, maar als je er 3 dagen staat, kan je doorgaans ook 3 keer een retributie aangesmeerd krijgen.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 01 jun 2022 08:56

Strafrechtelijk zou dit idd 1 voortdurende inbreuk zijn, die meermaals vastgesteld wordt.

Retributies werken zo niet ...

Emmanuel20
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#5 , 04 jun 2022 15:15

Dank voor de reacties! Vind het geen correct systeem maar ben dan nu meer op de hoogte van hoe het spelletje gespeeld wordt.

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 05 jun 2022 04:04

Je parkeert 3 dagen dus je betaalt 3 dagen: niet meer dan correct.

freelance
Berichten: 2615

#7 , 05 jun 2022 15:32

Je parkeert 3 dagen dus je betaalt 3 dagen: niet meer dan correct.
Inderdaad .
Of ook zo gesteld : een retributie IS het parkeergeld . ( en geen " boete " )
Dus 3 dagen parkeren = 3 dagen parkeergeld ( retributie ) betalen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”