Boete De Lijn

Jellem
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Boete De Lijn

#1 , 12 mei 2022 09:09

Beste lezers,
Ik weet dat dit het zoveelste issue is over een boete bij de Lijn, maar ik wil toch graag jullie advies vragen.
Mijn zoon nam onlangs de bus, en kocht een ticket via de app van de lijn, hij betaalde €2,00 voor deze rit. Nietsvermoedend stapt hij op de bus, tot enkele halte verder een controle plaatsvindt. Hij vind niet onmiddellijk een bevestiging van de aankoop (hij neemt nooit de bus en was niet zo bekend met de app), de controleur heeft weinig geduld, is niet behulpzaam, en schrijft een boete uit.
- Betaling werd uitgevoerd om 19.31u (schriftelijk bevestigd door onze bank)
- Controle vond plaats om 19.40u.
- Om 19.43u ontvangt hij een bevestiging in zijn mailbox van zijn aankoop (12 minuten na aankoop).
Een klacht ingediend bij De Lijn, en na een maand komt een nieuwe aangetekende brief met de doodleuke melding dat de boete niet wordt opgeschort. Zonder enige argumentatie waarom onze bewijzen niet werden aanvaard. Ik twijfel zelfs als ze het wel bekeken hebben.
Na een telefoontje naar De Lijn blijkt dat ik enkel nog maar een procudure kan starten bij de Raad van State om deze onterechte boete aan te vechten.
Nu is mijn vraag, heeft het zin om dit aan te vechten, en wat zijn de eventuele kosten? Het voelt zo onrechtvaardig dat een student die eerlijk betaalt nu een boete voor zwartrijden moet betalen, en dat hij moet opdraaien voor een vertraging in het systeem van de Lijn.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12824

#2 , 12 mei 2022 09:41

Waar ligt de reden van de vertraging, bij de gsm-provider, de bank of bij De Lijn zelf?

In principe moet men wachten op bevestiging van de aankoop alvorens op te stappen. Maar in dit geval kan u wel verdere stappen overwegen.

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#3 , 12 mei 2022 11:25

Hallo Jellem,
Als je een aankoop doet via de app van De Lijn en je activeert het ticket (dan is het pas geldig), krijg je ook een bevestigingsmail in je inbox. Op basis van je verhaal ga ik er van uit dat het ticket nooit geactiveerd werd en dan was je zoon inderdaad, hoe ongelukkig ook, aan het zwartrijden.

De reden: als je een ticket aankoopt en niet activeert, kan je het later opnieuw gebruiken.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 12 mei 2022 13:09

"In principe moet men wachten op bevestiging van de aankoop alvorens op te stappen."

En dan is men verbaasd dat de mensen gestresseerd geraken.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Kali
Berichten: 762

#5 , 12 mei 2022 14:22

"In principe moet men wachten op bevestiging van de aankoop alvorens op te stappen."

En dan is men verbaasd dat de mensen gestresseerd geraken.
Idd...

In mijn gehucht komt de bus geregeld met 10-20 mins vertraging erdoor, of neemt deze een shortcut en rijdt zelfs niet door men straat, waardoor je uur moet wachten op de volgende ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 12 mei 2022 15:33

Typisch De Lijn

Klanten beboeten voor mankementen in hun eigen wanorganisatie

Volgens de klantonvriendelijke regeltjes van De Lijn heeft de klant echter altijd ongelijk.
Dat men ticket koopt om met hun bus ergens te geraken, ontgaat hen duidelijk ... Niet opstappen is niet echt een optie.


Contacteer Vlaamse Ombudsdienst

https://www.vlaanderen.be/vlaamse-ombud ... ht#fnteo-0


Kopie richting

Minister Lydia Peeters
Vlaams minister van mobiliteit & openbare werken

Koning Albert II-laan 20
1000 Brussel
kabinet.peeters@vlaanderen.be


Of u betaalt, hangt er van af hoe ver u het wil drijven.
Volgende stap vanwege De Lijn is deurwaarder ... maakt het enkel duurder
(en bedenk: De Lijn stelt de regeltjes zo op dat ze altijd gelijk krijgt)


Wegblijven van De Lijn -wat steeds meer van hun klanten doen- is beste oplossing.

LYNX XX
Berichten: 2502
Juridisch actief: Nee

#7 , 12 mei 2022 15:54

Ik sluit mij aan bij de reactie van Inazuma #6

Tegen MIVA ( nu DE LIJN ) en NMBS is het hopeloos een zaak te starten. Maandenlang troebels en betalen. Spreek hier nog uit ondervinding in het verleden. Zij zijn machtig en ondoordringbaar.

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#8 , 12 mei 2022 16:55

Over wat praten wij hier? Hoe hoog is de boete?

Zie ook #3. Ik zou zeggen, laat het een leer zijn voor de volgende keer.

Ik zou zeggen, denk eens goed na of de lijn toch niet kan gelijk hebben en vooral of het dit allemaal wel waard is. Waarom altijd bashen op wat door de overheid wordt georganiseerd?

De houding van een aantal leden van dit forum hangt me werkelijk de strot uit, altijd maar aanzetten tot verzet en vooral mensen nog dieper in de miserie duwen.

Wat een zever, wegblijven van de lijn....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 12 mei 2022 17:06

Waarom altijd bashen op wat door de overheid wordt georganiseerd?
Omdat het daar volstrekt vierkant draait, en dat "bedrijf"' dat afwentelt op zijn -betalende !- klanten.

Er zijn gevallen waar melding (of SMS) daags nadien pas binnenkomt.
Of nooit. Dat kan ook.
Hun boeltje wérkt stomweg niet betrouwbaar en De Lijn weet dat maar al te goed.
Maar hey, met zo'n knokploeg discussieer je beter niet op bus of tram ...

De houding van een aantal leden van dit forum hangt me werkelijk de strot uit, altijd maar aanzetten tot verzet en vooral mensen nog dieper in de miserie duwen.
We laten de keuze aan de Vraagsteller, en waarschuwen ook voor de mogelijke gevolgen die dat kan hebben - aangezien de vaststeller / bestraffer ook zelf de regeltjes opgesteld heeft waarmee die zichzelf in onschuld wast .


Niet iedereen hier is (ex) ambtenaar die dergelijke fratsen van overheidsadministraties maar blijft verdedigen ... gelukkig maar :!:

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 12 mei 2022 17:16

Waar staat dat ik de lijn verdedig? Mijn advies is steeds om op een fatsoenlijke manier tot een oplossing te komen door én correcte informatie te geven en middelen aan te reiken om of een correct antwoord te bekomen of door te verwijzen naar een dienst die wel een antwoord kan bieden op het probleem. Toegegeven de Lijn maakt fouten, ook andere diensten georganiseerd door de overheid doen dat. Hetzelfde geldt voor organisaties die niet door de overheid worden georganiseerd. Dit geldt ook voor individus.

Voor sommige mensen kan je nu eenmaal nooit goed doen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#11 , 12 mei 2022 20:02

Beste oplossing voor dat probleem: neem de bus en/of tram niet meer

Werknemer1
Berichten: 63
Juridisch actief: Nee

#12 , 12 mei 2022 21:32

Waarom altijd bashen op wat door de overheid wordt georganiseerd?
Omdat het daar volstrekt vierkant draait, en dat "bedrijf"' dat afwentelt op zijn -betalende !- klanten.

Er zijn gevallen waar melding (of SMS) daags nadien pas binnenkomt.
Of nooit. Dat kan ook.
Hun boeltje wérkt stomweg niet betrouwbaar en De Lijn weet dat maar al te goed.
Maar hey, met zo'n knokploeg discussieer je beter niet op bus of tram ...

De houding van een aantal leden van dit forum hangt me werkelijk de strot uit, altijd maar aanzetten tot verzet en vooral mensen nog dieper in de miserie duwen.
We laten de keuze aan de Vraagsteller, en waarschuwen ook voor de mogelijke gevolgen die dat kan hebben - aangezien de vaststeller / bestraffer ook zelf de regeltjes opgesteld heeft waarmee die zichzelf in onschuld wast .


Niet iedereen hier is (ex) ambtenaar die dergelijke fratsen van overheidsadministraties maar blijft verdedigen ... gelukkig maar :!:
Het is duidelijk dat De Lijn veel frustraties teweeg bracht en brengt en dat iedere discussie aangegrepen moet worden om te lijnbashen. Mijn persoonlijke mening over De Lijn doet er niet toe, maar op basis van de interpretatie van de gekende situatie, lijkt het erop dat de vraagsteller een terechte boete heeft gekregen, op basis van de gebruikersvoorwaarden van De Lijn.

1) Als je een ticket via de app aankoopt, volstaat het niet op enkel te betalen.Je moet het ticket na de aankoop, die eigenlijk meteen verschijnt in de app, eerst activeren. Zodra het ticket geactiveerd is verschijnt er een bevestiging in de app én krijg je een bevestigingsmail.

2) In de vraag wordt vermeld dat de zoon niet bekend was met de manier waarop een ticket aangekocht moet worden. In de FAQ op de website en via de app staat duidelijk hoe je een ticket aankoopt en moet gebruiken.

3) Ik werk niet voor De Lijn, ik ben géén ambtenaar (of ex ambtenaar) en ik heb helemaal géén belang bij het verdedigen van dit bedrijf, maar correct is correct.

Thomas Morus
Berichten: 5925
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#13 , 12 mei 2022 22:14

Niet enkel De Lijn wentelt hun eigen werk en verantwoordelijkheid af op de klant.
Het is de ziekte van deze tijd.
Dienstverlening is een woord dat men niet meer kent.
Nu is het van "hier is een app en trek er uw plan mee op uw eigen verantwoordelijkheid" en "wij houden ons enkel nog bezig met u te bestraffen als ge een fout maakt".
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 12 mei 2022 23:53

1) Als je een ticket via de app aankoopt, volstaat het niet op enkel te betalen.Je moet het ticket na de aankoop, die eigenlijk meteen verschijnt in de app, eerst activeren.
Hoe ver moet je heen zijn om dergelijk klantonvriendelijke manier van werken zelfs maar te bedenken :?:
Bij De Lijn wordt zo'n draak dan nog goedgekeurd ook ...
Uitgerekend voor een ticket dat vooral gekocht gaat worden door mensen die eerder zelden de bus nemen, gaan ze nog wat omwegen inbouwen om het "geldig" te maken !

Omwegen die hun IT-systemen ipv 1x net meermaals gaan belasten, terwijl het daarmee al geregeld mis loopt.

Iets dat mensen als onregelmatige gebruiker hier-en-nu kopen als ze zeker zijn dat hun bus of tram er aan komt -want dat is ook al lang geen garantie meer, en ticket is beperkt in tijd- laten afhangen van nog eens een activatie & bevestiging , werkelijk :roll: :roll: :roll:


Als je in Japan rondgereden hebt met openbaar vervoer, besef je pas echt hoe belabberd bureaucratisch en klantonvriendelijk het er hier eigenlijk aan toe gaat.

Kredietkaart in automaat, nieuwe PASMO kaart aanvragen (die komt gewoon uit de automaat) en er paar 1000¥ op zetten, werkt 5 passen verder aan de eerste draaikransen al.
En op alle treinen (ex Shinkansen), metros, trams, bussen, in hopen verkoopsautomaten, ...
Aan einde vd reis krijg je desgewenst netjes je waarborg voor de kaart en het resterende saldo terug, of je laat het staan voor een volgende keer, dat kan ook.

Eerste keer dat ik nadien in eigen land nog eens de bus nam, bleek dat De Lijn mijn 10 rittenkaart afgeschaft had ...


Terug naar “Andere”