Illegale exoten - Mogelijke straf en boete?

lordofdreads
Topic Starter
Berichten: 4

Illegale exoten - Mogelijke straf en boete?

#1 , 07 mar 2009 21:08

Hallo

Ik ben even op dit forum gekomen omdat ik graag had geweten wat voor straffen er staan op het houden van illegale exoten, met name katachtigen.

met vriendelijk groeten

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis
Berichten: 3294

#2 , 08 mar 2009 10:32

Hmmmm

Gaat het om katachtigen die verboden zijn om te houden volgens de CITES-lijst?

Gaat het om verboden katachtigen die niet aantoonbaar in gevangenschap zijn gefokt of geboren?

lordofdreads
Topic Starter
Berichten: 4

#3 , 08 mar 2009 14:37

Hmmmm

Gaat het om katachtigen die verboden zijn om te houden volgens de CITES-lijst?

Gaat het om verboden katachtigen die niet aantoonbaar in gevangenschap zijn gefokt of geboren?
Het gaat om dieren die je niet mag houden in België, ik vermoed omwille van de CITES-lijst. Ze mogen niet gehouden worden (mits dierentuinvergunning en normaal nog een speciale vergunning voor katachtigen) los staande van het feit of het nu nakweek of wildvang is.

Voorbeelden zijn: serval, lynx, caracal, tijger, leeuw,...
(kleine en grotere katachtigen).

Reclame

j.demoor
Berichten: 10360

#4 , 09 mar 2009 11:21

“Art.5.Met een gevangenisstraf van zes maand tot vijf jaar en met een boete van 25 EUR tot 50 000 EUR, of met een van die straffen alleen wordt diegene gestraft die, in overtreding van de Overeenkomst of van de ter uitvoering hiervan genomen maatregelen, specimens invoert, uitvoert, wederuitvoert of vanuit de zee inbrengt, die voorkomen op de bijlagen I, II, III van genoemde Overeenkomst, evenals degene die artikel 4 overtreedt. De bepalingen van hoofdstuk VII en van artikel 85 van het Strafwetboek zijn toepasselijk op de door onderhavig artikel voorgeschreven overtredingen.“(28 JULI 1981. - Wet houdende goedkeuring van de Overeenkomst inzake de internationale handel in bedreigde in het wild levende dier- en plantesoorten, en van de Bijlagen, opgemaakt te Washington op 3 maart 1973).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

artemis
Berichten: 3294

#5 , 09 mar 2009 12:28

Ik dacht dat er bovenop de straf tegen het overtreden van de CITES regels (zie antwoord j.demoor) nog een bijkomende straf stond op het houden van katachtigen zonder speciale (dierentuin)vergunning (anders dan bv bij de meeste reptielen).

Bovenop deze straffen worden deze dieren bij vaststelling of betrapping in beslag genomen. Onze dierentuinen zitten vol met dergelijke in beslag genomen katachtigen en andere exoten.

lordofdreads
Topic Starter
Berichten: 4

#6 , 09 mar 2009 22:06

Ik dacht dat er bovenop de straf tegen het overtreden van de CITES regels (zie antwoord j.demoor) nog een bijkomende straf stond op het houden van katachtigen zonder speciale (dierentuin)vergunning (anders dan bv bij de meeste reptielen).

Bovenop deze straffen worden deze dieren bij vaststelling of betrapping in beslag genomen. Onze dierentuinen zitten vol met dergelijke in beslag genomen katachtigen en andere exoten.
Oké, ik moet even mezelf verbeteren.

De dieren zouden geen inbreuk doen op de CITES, aangezien ze nakweek zouden zijn van een CITES B. Normaal gezien is enkel een overdrachtsverklaring nodig dan.

Het probleem is enkel, zoals artemis aangeeft, dat de dieren niet gehouden mogen worden in België. Of ze nu nakweek (en dus in orde zijn met de CITES) of niet.

Dus welke straf staat op het houden van katachtigen zonder de vereiste vergunning in België?

lordofdreads
Topic Starter
Berichten: 4

#7 , 16 mar 2009 12:26

Iemand?

Terug naar “Andere”