informatief - parkeren

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

informatief - parkeren

#1 , 25 mar 2022 17:12

situatie waar ik niet goed weet wat ik van moet maken

in de buurt is mede door het wanbeleid va nde stad sint-niklaas al weinig parkeerplaats voor ons als bewoners

der juist parkeer ik mij in de grote peperstraat op wat ik aanneem openbaar domein is.

mijn aanname word versterkt door het feit dat op geopunt dit ingekleurd is als 'openbaar' (grijs) en er bij het inrijden van het zijstraatje met de parkeergelegenheden er borden staan geplaatst door de wegbeheerder.

op de muur hangen over de gehele breedte van zulke oranje papieren en stickers met de doorstreepte P (verboden parkeren)

nergens staat er (op het moment van dit schrijven) enige tijdelijke bord met een parkeerverbod bij het inrijden van dat zijstraatje.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

ik weet nu wel door mijn tijd hier op het forum dat als dat daadwerkelijk privé domein is men zomaar niet uw wagen kan wegslepen op mijn "kosten" :)

probleem gaat zijn dat er toch mensen zijn die zich daar gaan zetten, mogelijk ik ook als er op de parklaan (straat voor de grote peperstraat) geen plaats is (neen ik mag niet aan de overkant staan richting centrum uit) en dat er conflict situaties gaan ontstaan met al dan niet het takelen van de wagens.

voor zover ik dan ook weet als er geen correcte (tijdelijke) borden zijn geplaatst hebben die papieren en stickers toch geen enkele waarde en kan men zomaar toch niet openbaar domein (parkings) innemen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 25 mar 2022 18:12

Als hij al eigenaar is, maakt die geen schijn van kans.

Plaatsen zijn zelfs (illegaal*) aangegeven als blauwe zone, uitgez. bewoners !

Ziet er uit als openbare weg, is zelfs zo gesignaleerd, geen enkele vorm van afscheiding vd geclaimde "privé" plaatsen (itt plaatsen rechts rechts onder terrassen / huizen )

(* Een zonale reglementering moet verplicht voor meerdere straten zijn - uitgez. schoolomgeving)

Die zal dus bordjes bij gemeente moeten aanvragen ...

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#3 , 25 mar 2022 18:43

Als hij al eigenaar is, maakt die geen schijn van kans.

Plaatsen zijn zelfs (illegaal*) aangegeven als blauwe zone, uitgez. bewoners !

Ziet er uit als openbare weg, is zelfs zo gesignaleerd, geen enkele vorm van afscheiding vd geclaimde "privé" plaatsen (itt plaatsen rechts rechts onder terrassen / huizen )

(* Een zonale reglementering moet verplicht voor meerdere straten zijn - uitgez. schoolomgeving)

Die zal dus bordjes bij gemeente moeten aanvragen ...
ik vermoede al zoiets :)

heb ondertussen de vraag ook via het e-loket gesteld aan de lokale politie en wacht op hun antwoord.

ik heb er niks op tegen dat wij daar als bewoner tijdelijk niet mogen staan, het was zo van tijd tot tijd bij de bouw van het nieuwe geestelijke gezondheidscentrum (waar de werknemers hun wagen onder het gebouw plaatsen), maar dat was niet over de gehele breedte van dat gebouw.

toen werden die plaatsen ook afgebakend met de nodige tijdelijke verkeersborden. zoals het hoort.

probleem is dat de parkeerdruk daar al groot genoeg is en wij door het plaatsen van een nieuw hek niet meer op de parking kunnen staan van de thuiszorgwinkel (eveneens te bereiken via de grote peperstraat), zelfs op de parklaan is er soms amper plaats te vinden, zeker in het weekend.

spijtig genoeg mogen wij niet op de andere kant van de parklaan staan, dat is een andere parkeersector . . .

Reclame

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 28 mar 2022 16:35

ben der juist nog is gaan kijken

papieren en stickers hangen nog steeds aan de muur, nergens een spoor van tijdelijke signalisatie borden te zien

op de moment nog geen antwoord van de politie :-/

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#5 , 29 mar 2022 17:47

vandaag de wijkagent aan de deur gehad met het "antwoord"

deze zou op het kadaster gaan kijken zijn naar de situatie en de strook waar wij ons parkeren zou daadwerkelijk privé eigendom zijn van die winkel daar.

ik zeg; "allemaal goed en wel, maar er is nergens visueel onderscheid tussen openbaar en privé en wat papieren aan de muur hangen kan toch niet voldoende zijn, tevens staat het op geopunt vlaanderen als grijs ingekleurd (openbaar)"

"tevens als dat dan een parking van de winkel daar zou zijn, deze volgens de rechtspraak openbaar zou zijn (privé parking winkel die niet word afgesloten) en hij verbodsborden had moeten laten plaatsen, zoals men deed bij het bouwen van het geestelijk gezondheids centrum."

wijkagent wist niet goed wat zeggen (bleef vriendelijk, maar had niet verwacht dat ik deftig kon antwoorden vermoed ik) buiten dat als daar morgen (30/3/22) nog wagens zouden staan de eigenaar deze zou mogen laten takelen en dat op geopunt vlaanderen het verkeerd ingekleurd zou zijn.

ik antwoord; "gaat de eigenaar dan een deurwaarder vragen om vast te stellen dat er geparkeerde wagens staan op "openbaar" domein en dat de eigenaar zelf in fout is? immers ik kan alleen maar afgaan op wat ik zelf zie en opgezocht hebt op sites zoals geopunt vlaanderen en de aanwezigheid van de verkeersborden bij het inrijden van dat zijstraatje"

wijkagent: eeeuh *surprised pickachu face*

verder nog praatje gedaan, brave mens, daar niet van, maar het is helaas duidelijk dat er toch nog een gebrek is van de kennis en materie in zulke gevallen, wat helaas spijtig is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 30 mar 2022 14:03

Als het zéker privé-grond is, maar deel vd openbare weg, had eigenaar nog steeds de wettelijk voorziene parkeerborden moeten plaatsen (kan dat dan wel zelf doen)

Duidelijk 1 vd vele volledig foutgelopen situaties - waar gemeentelijke parkeersignalisatie (hier blauwe zone) op privé-terrein doorloopt.

Gemeentelijke parkeerreglementen houden zelden rekening met wat de rechtspraak als "openbare weg" aanziet ...

Issued
Berichten: 1227

#7 , 30 mar 2022 14:30

Ik ken situaties waar de gehele straat eigenlijk privé is. Officieel lopen de percelen tot het midden van de straat. Dat heeft reeds tot vele discussies geleid inzake verbaliseren inzake parkeren.
Cfr als de eigenaar zelf parkeerverboden mag plaatsen mag die dan ook borden plaatsen die parkeren op een verhoogde berm toelaten?

Dergelijke zaken zijn veelal een juridisch kluwen waar indd menig wijkagent geen kaas van heeft gegeten

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 30 mar 2022 15:57

ik zal dan alle informatie maar eens bundelen en doorspelen aan de gemeente, politie en de eigenaar zeker?

niet van moeilijk doen, maar ik mag toch burger ergens verwachten dat als er 25% van de lokale parkeerplaatsen tijdelijk niet beschikbaar zijn dit op een correcte manier gebeurd zodat er geen onaangename dingen in de bus vallen of de auto zonder juridische basis getakeld word.



Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#11 , 30 mar 2022 20:34

er word al zeker niet verwezen naar het veldwetboek door middel van een apart bord en al zeker niet op zen oranje papiertjes.

dus op dat gebied ben ik al niet bang dat mijn wagen getakeld zou worden en al zeker niet in combinatie met het feit dat er nergens staat aangeduid dat het privé terrein is

der moet ook niemand proberen om dan een wielklem aan te brengen

dan stel ik mij wel nog de vraag, als de wijkagent inderdaad bij het kadaster gaan kijken is wat van wie is, waarom er dan op geopunt vlaanderen de betrokken plaats als openbaar staat ingekleurd, dat is toch in samenwerking met het kadaster (of van het kadaster)?

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#12 , 02 apr 2022 22:05

ik denk dat de "eigenaar" van dat stuk bericht gekregen heeft van de politie

over de breedte van dat stuk waar men niet mag staan heeft hij aan de uiteinde 2 oude wasmachines gezet en daartussen rood/wit lint gespannen.

maar enige correcte borden die een parkeerverbod moeten opleggen ontbreken nog steeds

Scheldebewoner
Berichten: 6
Juridisch actief: Nee

#13 , 03 apr 2022 08:19

Je kijkt best eens op cadgis, kan je duidelijk zien dat zelfs het stuk weg voor de parking privé-eigendom is. Betreft perceel E1774d2.

Het is niet omdat op geopunt iets als 'openbaar' ingekleurd staat, dat dit ook eigendomsmatig zo is.

Drone
Topic Starter
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#14 , 03 apr 2022 09:27

Je kijkt best eens op cadgis, kan je duidelijk zien dat zelfs het stuk weg voor de parking privé-eigendom is. Betreft perceel E1774d2.

Het is niet omdat op geopunt iets als 'openbaar' ingekleurd staat, dat dit ook eigendomsmatig zo is.
dat kan allemaal wel goed zijn, maar zoals Inazuma ook al aanhaalde (en door mijzelf);

er is visueel geen onderscheid te maken tussen wat openbaar en wat privé is

het staat daar ingekleurd als blauwe zone (borden zijn met de afbraak van het oude geestelijk gezondheidscentrum, grote peperstraat 15, tijdelijk verwijderd blijkbaar) waarbij men de schijf zou moeten leggen (voor niet bewoners)

komt er dan nog bij dat de rechtspraak zegt dat zulke "parkings" per definitie openbaar zijn en zoals inazuma aanhaalt, men dan verkeersborden moet zetten, wat niet word gedaan.

volgens cadgis is de zijstraat daar een samenraapsel van verschillende eigendommen, dat moet ge dit als bezoeker of zelfs als lokale bewoner maar eens weten zonder kadastrale plannen te raadplegen.

Terug naar “Andere”