parkeer retributie

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

parkeer retributie

#1 , 09 mar 2022 10:07

enkele maanden geleden kreeg ik een retributie uitgeschreven door een parkeer bedrijf;
Aangezien de parkeer meter een kleine 100 meter, was de parkeerwachter me al op te schrijven terwijl ik mijn parkeerticket in de hand had.
Mijn parkeerticket dateert van 2 minuten na de retributie, aangezien ik ook nog de 100 meter moest terugwandelen naar mijn wagen.
ik heb al contact opgenomen met het parkeerbedrijf met de vraag hoeveel tijd een burger krijgt om een parkeerticket te halen. ik krijg standaard het bericht dat mijn ticket dateert van na de retributie en dat deze moet betaalt worden. ik heb deze systematisch gecontesteert na de eerste en tweede herinnering.
wat zijn mijn opties?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12826

#2 , 09 mar 2022 10:11

De wandeling terug is hier niet relevant, aangezien deze niets verandert aan het tijdstip van het ticket te kopen. Enkel de wandeling heen telt.

Tenzij u slecht te been bent, zie ik niet in hoe een wandeling van 100 meter 2 minuten kan duren.

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 mar 2022 11:27

Dat is waar! Daar heb ik me verkeerd uitgedrukt.
Ik ben natuurlijk niet naar de parkeermeter gelopen, maar aan wandelsnelheid doet men er effectief 1,5 min over voor een kleine 100m.
Verder ligt de werkelijke tijd van de betrokken twee minuten tussen min1sec en 1min59sec afhankelijk van de minuterie van de parkeermeter en toestel van de parkeerwachter.

Reclame

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#4 , 09 mar 2022 13:25

het zal aan de parkeerfirma zijn om u te dagvaarden en te bewijzen dat u in "fout" bent.

gelet op het feit dat de automaat op enige afstand staat van uw wagen en u een ticket heeft die quasi gelijke uren heeft van de retributie zullen ze niet ver komen.

tevens kan het bijna niet anders dan dat de parkeerwachter u daadwerkelijk heeft zien toekomen, uitstappen en u naar de automaat heeft zien begeven en dan rap rap aan het schrijven is gegaan

een spijtige gekende tactiek

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 mar 2022 14:39

het parkeerbedrijf wist me te vertellen dat parkeerwachters eerst rondkijken om uit te maken of de bestuurder een ticket haalt of niet. Ik wil dit best geloven, maar dit betrof een winkelstraat in een kleine provinciestad, waarbij de parkeerwachter volgens mij onmogelijk het onderscheid kan maken tussen een toevallige passant en de eigenlijke chauffeur van de wagen. Zeker op een afstand van 90 meter tussen de betrokken wagen en de parkeermeter.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 09 mar 2022 15:08

het parkeerbedrijf wist me te vertellen dat parkeerwachters eerst rondkijken om uit te maken of de bestuurder een ticket haalt of niet. Ik wil dit best geloven, maar dit betrof een winkelstraat in een kleine provinciestad, waarbij de parkeerwachter volgens mij onmogelijk het onderscheid kan maken tussen een toevallige passant en de eigenlijke chauffeur van de wagen. Zeker op een afstand van 90 meter tussen de betrokken wagen en de parkeermeter.
dat is een standaard uitleg die ze geven, maar is geen concreet bewijs.

als ze dat toch doen dan hadden ze per hun eigen definitie u moeten zien uitstappen en om een ticket zien gaan.

kunt een foto uploaden of een link via google streetview ( en aangeven waar u stond) geven zodat wij een beter idee hebben van de situatie ter plaatse

LeenW
Berichten: 12826

#7 , 09 mar 2022 15:11

het zal aan de parkeerfirma zijn om u te dagvaarden en te bewijzen dat u in "fout" bent.

gelet op het feit dat de automaat op enige afstand staat van uw wagen en u een ticket heeft die quasi gelijke uren heeft van de retributie zullen ze niet ver komen.

tevens kan het bijna niet anders dan dat de parkeerwachter u daadwerkelijk heeft zien toekomen, uitstappen en u naar de automaat heeft zien begeven en dan rap rap aan het schrijven is gegaan

een spijtige gekende tactiek
Dat mes snijdt natuurlijk langs twee kanten, het is ook een gekende tactiek om nog snel een parkeerticket te gaan kopen als men ziet dat er een parkeerwachter de wagen aan het opschrijven is.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#8 , 09 mar 2022 16:31

het zal aan de parkeerfirma zijn om u te dagvaarden en te bewijzen dat u in "fout" bent.

gelet op het feit dat de automaat op enige afstand staat van uw wagen en u een ticket heeft die quasi gelijke uren heeft van de retributie zullen ze niet ver komen.

tevens kan het bijna niet anders dan dat de parkeerwachter u daadwerkelijk heeft zien toekomen, uitstappen en u naar de automaat heeft zien begeven en dan rap rap aan het schrijven is gegaan

een spijtige gekende tactiek
Dat mes snijdt natuurlijk langs twee kanten, het is ook een gekende tactiek om nog snel een parkeerticket te gaan kopen als men ziet dat er een parkeerwachter de wagen aan het opschrijven is.
das waar

maar als ik soms zie waar ze die dingen plaatsen en hoe klein die soms zijn, is het niet verwonderlijk dat men er soms moet achter zoeken en hierdoor tijd "verspilt".

maar als ik naar de situatie bijvoorbeeld kijk op de straat waar ik woon, staan er over een afstand van +/- 500m amper 3 automaten waarvan er dan nog 2 achter struiken en een boom zijn geplaatst . . .

https://goo.gl/maps/S4rY1rvoW5Zh9q1T9

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 09 mar 2022 16:38

Tenzij u slecht te been bent, zie ik niet in hoe een wandeling van 100 meter 2 minuten kan duren.
Aan 6 km/u - en da's RAP ! - duurt 100m al 1 minuut ...

Doe daar nog even "kijken waar parkeermeter is" + "hoe werkt dat hier" + intikken bij, en 2 minuten alvorens je parkeerticket geregistreerd is, is absoluut niet overdreven :!:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 09 mar 2022 16:46

wat zijn mijn opties?
Zoek parkeerretributie-reglement vd gemeente in kwestie op.
Daarin staan de herinneringstermijnen en -kosten.


1 optie is betalen


De andere optie is niet betalen, dan moet de parkeermaffia zélf beslissen of ze u gaan laten vervolgen of niet

Dat gaat via Vredegerecht - waar men HOPEN van die zaken per zitting afhaspelt.
Meeste zijn bij verstek ...
Hoe dat uitdraait is niet echt te voorspellen

Kosten: reken op een 350 € bij veroordeling (dan komt er rechtsplegingsvergoeding bij de retributie en aanmaningskosten)

Beroep tegen vonnis Vrederechter is via Cassatie.
Kost u pakweg 10x dat bedrag, plus BTW
Als je een advocaat bij Cassatie vindt die nog zin heeft in parkeerretributies ...

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 mar 2022 13:25

Wat mij opvalt Ts... U schrijft ;de parkeerwachter me al op te schrijven terwijl ik mijn parkeerticket in de hand had.
Daarna schrijft u..; Mijn parkeerticket dateert van 2 minuten na de retributie,
Volgens mij klopt er iets niet aan uw uitleg, maar indien je gelijk zou hebben zal het wel moeilijk worden om dit aan te tonen u kunt altijd proberen.

Kreeg u de vraag om een retributie te betalen en bent u het daar niet mee eens? Raadpleeg het 'retributiereglement' van de gemeente waarin de retributie werd uitgeschreven. Of neem contact op met de gemeente waarin u geparkeerd stond. Meestal kunt u per mail of per brief bezwaar aantekenen en bewijzen opsturen. Als uw bezwaar gegrond wordt verklaard, kan beslist worden dat u de retributie niet moet betalen.
ik moet toegeven dat ik hier snel mijn case neerpende voor feedback zonder veel aandacht voor details.

Dus nu met de juiste details :-)
ik kwam terug van de parkeermeter naar mijn wagen en zag dat de parkeerwachter voor mijn auto stond met zijn apparaatje in de hand foto's te nemen. de bon moet dus opgemaakt zijn tijdens mijn traject van mijn wagen naar de parkeermeter. de parkeerwachter haalde zijn schouders op en maakte rechtsomkeer...
ik ben direct weer naar huis gereden om dit aan te kaarten via de de customer service, maar zei vroegen me via de klachtendienst te passeren. daar krijg ik systematisch het antwoord dat mijn ticket dateert van twee minuten na de bon en dat ik moet betalen zonder ook maar antwoord te geven op mijn argumentatie. ik kreeg ondertussen de tweede herinnering waarop ik de retributie ook weer formeel heb betwist.

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#12 , 10 mar 2022 13:28

het zal aan de parkeerfirma zijn om u te dagvaarden en te bewijzen dat u in "fout" bent.

gelet op het feit dat de automaat op enige afstand staat van uw wagen en u een ticket heeft die quasi gelijke uren heeft van de retributie zullen ze niet ver komen.

tevens kan het bijna niet anders dan dat de parkeerwachter u daadwerkelijk heeft zien toekomen, uitstappen en u naar de automaat heeft zien begeven en dan rap rap aan het schrijven is gegaan

een spijtige gekende tactiek
Dat mes snijdt natuurlijk langs twee kanten, het is ook een gekende tactiek om nog snel een parkeerticket te gaan kopen als men ziet dat er een parkeerwachter de wagen aan het opschrijven is.
ik heb in mijn betwisting al uitgebreid geargumenteerd én bewezen dat ik zonder ook maar een seconde te dralen pas ten vroegste 2 minuten voor de bon was aangekomen. dus dat het geen geval was van snel een ticket te halen na de retributie.
Ik hoop zelfs dat ik word gedagvaard zodat er op zijn minst geluisterd wordt naar mijn argumentatie en bewijzen door een onafhankelijk persoon / rechter! dan pas zal ik mij neerleggen bij het oordeel...
Laatst gewijzigd door Chris V.L? op 10 mar 2022 13:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#13 , 10 mar 2022 13:32

het zal aan de parkeerfirma zijn om u te dagvaarden en te bewijzen dat u in "fout" bent.

gelet op het feit dat de automaat op enige afstand staat van uw wagen en u een ticket heeft die quasi gelijke uren heeft van de retributie zullen ze niet ver komen.

tevens kan het bijna niet anders dan dat de parkeerwachter u daadwerkelijk heeft zien toekomen, uitstappen en u naar de automaat heeft zien begeven en dan rap rap aan het schrijven is gegaan

een spijtige gekende tactiek
Dat mes snijdt natuurlijk langs twee kanten, het is ook een gekende tactiek om nog snel een parkeerticket te gaan kopen als men ziet dat er een parkeerwachter de wagen aan het opschrijven is.
ik ben niet het type dat slentert, maar ga ook niet spurten naar de automaat voor een ticket.
Maar met dit geval in het achterhoofd ga ik alle 10 seconden achterom kijken om de parkeerwachter indien nodig een signaal te geven dat ik op weg ben naar de parkeermeter... triestig!

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#14 , 10 mar 2022 13:34

wat zijn mijn opties?
Zoek parkeerretributie-reglement vd gemeente in kwestie op.
Daarin staan de herinneringstermijnen en -kosten.


1 optie is betalen


De andere optie is niet betalen, dan moet de parkeermaffia zélf beslissen of ze u gaan laten vervolgen of niet

Dat gaat via Vredegerecht - waar men HOPEN van die zaken per zitting afhaspelt.
Meeste zijn bij verstek ...
Hoe dat uitdraait is niet echt te voorspellen

Kosten: reken op een 350 € bij veroordeling (dan komt er rechtsplegingsvergoeding bij de retributie en aanmaningskosten)

Beroep tegen vonnis Vrederechter is via Cassatie.
Kost u pakweg 10x dat bedrag, plus BTW
Als je een advocaat bij Cassatie vindt die nog zin heeft in parkeerretributies ...
ik heb ze al meegegeven dat het mij niet om het geld gaat, maar om het principe!
ik wil dat er geluisterd woordt naar mijn argumenten en dat ze me de nodige tegenargumenten geven.
maar niet hun standaard antwoord dat mijn ticket van na de retributie dateert en dat dit hun laatste antwoord is!

freelance
Berichten: 2615

#15 , 10 mar 2022 14:00

Laat dit gerust voor de vrederechter komen , maar zorg er zeker voor dat u aanwezig bent , en dat u uw argumenten klaar en duidelijk kunt laten blijken .
Mischien als meer burgers dit doen , de vrederechters ook eens openlijk gaan klagen dat dergelijke zaken een veel te grote werklast opleggen aan vrederechters .
Het probleem van de parkeer maffia mag stilaan wat meer ruchtbaarheid krijgen .

Maar bedenk ook dat parkeerretributies naar de lokale overheden gaan , die in veel gevallen in geldnood zitten , en dus laten betijen .
Ook dit mag wel eens onder de aandacht van de politici komen .( zeker die van de oppositie ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”