parkeer retributie

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Re: parkeer retributie

#16 , 10 mar 2022 14:14

Laat dit gerust voor de vrederechter komen , maar zorg er zeker voor dat u aanwezig bent , en dat u uw argumenten klaar en duidelijk kunt laten blijken .
Mischien als meer burgers dit doen , de vrederechters ook eens openlijk gaan klagen dat dergelijke zaken een veel te grote werklast opleggen aan vrederechters .
Het probleem van de parkeer maffia mag stilaan wat meer ruchtbaarheid krijgen .

Maar bedenk ook dat parkeerretributies naar de lokale overheden gaan , die in veel gevallen in geldnood zitten , en dus laten betijen .
Ook dit mag wel eens onder de aandacht van de politici komen .( zeker die van de oppositie ) .
Correct! Ik heb gewoon het gevoel (en niet enkel het gevoel!) dat ik niet gehoord word terwijl ik als welmendende burger hoopte op begrip bij tegenpartij wanneer ik ze mijn harde bewijzen en argumenten zou meegeven... maar nee! wat ben ik weer naïef geweest!
Als ik alleen gehoord kan worden door een rechter is het dan maar zo! Maar ik wil en zal serieus genomen worden in plaats van als nummertje behandeld te worden.
ik heb gehoord dat een deurwaarder niet meer mag tussenkomen voor de inning als uitdrukkelijk en gemotiveerd de schuld betwist wordt. Een deurwaarder zou enkel nog mogen ingeschakeld worden voor de dagvaarding...

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
ongelukbelaagd
Berichten: 514

#17 , 11 mar 2022 10:17

Oh nee, ik zou daar zeker niet mee voor de rechter willen komen. Wat kan die DOEN?
En het is 50% zeker dat je gelijk gaat krijgen. Wat wilt zeggen dat je 50% kans hebt nog meer gefrustreerd uit de rechtbank te komen en nog mag betalen.

Ik denk meer aan een mobilisatie van alle slachtoffers van de parkingmaffia én naar media en regering stappen.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#18 , 11 mar 2022 23:49

Denk er ook aan dat je nooit zeker kan zijn van wat je te wachten staat als je voor de vrederechter komt. Sommige maken zich er redelijk makkelijk vanaf en volgen bijna blindelings de redenering van de firma.

Een voorbeeld; in een discussie met OPC over een retributie die zij uitgeschreven hadden voor mijn collega op een plaats waar parkeren niet toegestaan was (verkeersbord E1) kwamen zij met de meest onzinnige redeneringen. Dat het bord niet van toepassing zou zijn, dat een brief in een brievenbus steken aan een postkantoor telt als 'een boodschap' doen en niet 'lossen van goederen' en dat de bestuurder had moeten aangeven dat hij aan het laden/lossen was, bijvoorbeeld door 'de vier pinkers te laten werken' of 'de wagen los/open achter te laten', wat zelf verboden is.

Toen we in onze reactie zeiden dat dit onzin was, verwezen ze naar een uitspraak van een vrederechter ergens in de regio Blankenberge(denk ik?) die dit allemaal in zijn/haar beslissing opnam. Ik heb het besluit nog ergens liggen, het is echt schrijnend. Ondertussen wel niets meer gehoord van de firma, ongeacht hun dreigementen om ons voor de rechter te sleuren.

Reclame

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#19 , 15 mar 2022 13:45

Oh nee, ik zou daar zeker niet mee voor de rechter willen komen. Wat kan die DOEN?
En het is 50% zeker dat je gelijk gaat krijgen. Wat wilt zeggen dat je 50% kans hebt nog meer gefrustreerd uit de rechtbank te komen en nog mag betalen.

Ik denk meer aan een mobilisatie van alle slachtoffers van de parkingmaffia én naar media en regering stappen.
de rechter kan meer doen dan wat ik kan doen en zich uitspreken over de feiten.
misschien moet men maar eens opkomen tegen de zogezegde parkingmaffia, maar daar help ik mijn zaak nu eens geen zier mee verder.... lijkt me een groter project dan mijn retributie...

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#20 , 15 mar 2022 13:47

Denk er ook aan dat je nooit zeker kan zijn van wat je te wachten staat als je voor de vrederechter komt. Sommige maken zich er redelijk makkelijk vanaf en volgen bijna blindelings de redenering van de firma.

Een voorbeeld; in een discussie met OPC over een retributie die zij uitgeschreven hadden voor mijn collega op een plaats waar parkeren niet toegestaan was (verkeersbord E1) kwamen zij met de meest onzinnige redeneringen. Dat het bord niet van toepassing zou zijn, dat een brief in een brievenbus steken aan een postkantoor telt als 'een boodschap' doen en niet 'lossen van goederen' en dat de bestuurder had moeten aangeven dat hij aan het laden/lossen was, bijvoorbeeld door 'de vier pinkers te laten werken' of 'de wagen los/open achter te laten', wat zelf verboden is.

Toen we in onze reactie zeiden dat dit onzin was, verwezen ze naar een uitspraak van een vrederechter ergens in de regio Blankenberge(denk ik?) die dit allemaal in zijn/haar beslissing opnam. Ik heb het besluit nog ergens liggen, het is echt schrijnend. Ondertussen wel niets meer gehoord van de firma, ongeacht hun dreigementen om ons voor de rechter te sleuren.
ik denk dat er toch weinig argumenten zijn tegenover mijn de feiten en argumenten, enkel dat mijn ticket 2 minuten na de retributie werd genomen, zijnde 2 minuten nadat ik effectief ben aangekomen... dus ticket werd genomen vooraleer ik mijn zaken wou doen en niet erna...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 15 mar 2022 16:11

Denk er ook aan dat je nooit zeker kan zijn van wat je te wachten staat als je voor de vrederechter komt. Sommige maken zich er redelijk makkelijk vanaf en volgen bijna blindelings de redenering van de firma.
En sommigen nemen elke kans te baat om de parkeerbedrijven een juridische hak te zetten ...
Een voorbeeld; in een discussie met OPC over een retributie die zij uitgeschreven hadden voor mijn collega op een plaats waar parkeren niet toegestaan was (verkeersbord E1) kwamen zij met de meest onzinnige redeneringen.
Klassiek :evil:

Zowel het uitschrijven van retributies waar er parkeerverbod is (wat volgens Cassatie niet kan !) als het verzinnen van de grootste onzin om hun gelijk te bepleiten.

Weerleg 1 voorbeeld van dergelijke juridische onzin niet, en je riskeert dààrop veroordeeld te worden

Sommige vrederechters negeren vrolijk arresten van Cassatie - over pretentie gesproken :!:

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#22 , 15 mar 2022 23:32

ik denk dat er toch weinig argumenten zijn tegenover mijn de feiten en argumenten, enkel dat mijn ticket 2 minuten na de retributie werd genomen, zijnde 2 minuten nadat ik effectief ben aangekomen... dus ticket werd genomen vooraleer ik mijn zaken wou doen en niet erna...
Dat ticketje. Is dat gelinkt aan een nummerplaat? Zoniet "je had dat ticketje van eender wie kunnen krijgen nadat je zag dat je opgeschreven was".

Is het wel gelinkt aan een nummerplaat? "Bestuurder zal ergens op café gezeten hebben en snel een ticketje gekocht hebben toen die de parkeerwachter naar de wagen zag stappen".

En zo wordt je één van talloze gevallen waar mensen proberen aan een retributie te ontsnappen door bovenstaande trucjes toe te passen. En gaat de vrederechter veel geloof hechten aan een verhaal dat waarschijnlijk al tientallen keren toegepast is?

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#23 , 16 mar 2022 13:20

ik denk dat er toch weinig argumenten zijn tegenover mijn de feiten en argumenten, enkel dat mijn ticket 2 minuten na de retributie werd genomen, zijnde 2 minuten nadat ik effectief ben aangekomen... dus ticket werd genomen vooraleer ik mijn zaken wou doen en niet erna...
Dat ticketje. Is dat gelinkt aan een nummerplaat? Zoniet "je had dat ticketje van eender wie kunnen krijgen nadat je zag dat je opgeschreven was".

Is het wel gelinkt aan een nummerplaat? "Bestuurder zal ergens op café gezeten hebben en snel een ticketje gekocht hebben toen die de parkeerwachter naar de wagen zag stappen".

En zo wordt je één van talloze gevallen waar mensen proberen aan een retributie te ontsnappen door bovenstaande trucjes toe te passen. En gaat de vrederechter veel geloof hechten aan een verhaal dat waarschijnlijk al tientallen keren toegepast is?
het ticket is zonder vermelding van de nummerplaat want het was een parkeerticket voor gratis 30 min parkeren! Dus weer een reden minder om er geen te nemen!

Blaatpraat
Berichten: 3793

#24 , 16 mar 2022 13:26

Naast alles dat al gezegd is:
Ik raad aan om een printout van google maps te doen, aan te duiden waar de auto stond, en waar de parkeermeter stond.
Afstand berekenen (kan ook via google maps).
Daarnaast neem je de snelheid van 3km/h (een normale wandelsnelheid), en bereken je zo de tijd van de auto tot aan de parkeermeter.

Met dat gegeven kan je al aantonen dat 2 minuten niets waard is.

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#25 , 16 mar 2022 14:07

Naast alles dat al gezegd is:
Ik raad aan om een printout van google maps te doen, aan te duiden waar de auto stond, en waar de parkeermeter stond.
Afstand berekenen (kan ook via google maps).
Daarnaast neem je de snelheid van 3km/h (een normale wandelsnelheid), en bereken je zo de tijd van de auto tot aan de parkeermeter.

Met dat gegeven kan je al aantonen dat 2 minuten niets waard is.
ik heb effectief al aangetoond dat:
1) ik tot 9 minuten voor de retributie nog aan het skypen was met een collega op mijn thuisadres
2) het traject van mijn adres naar de plaats van "delict" 7 minuten duurt;
3) het traject naar de parkeermeter 91 m bedraagt en dat dit aan 4 km/h een 1,5min duurt.
... en dat allemaal op voorwaarde dat ik treuzel tussen de verschillende etappes...

Aangezien de tijdspanne tussen aankomst en ticket tussen minimum 3 en maximum 4 minuten ligt, toont toch duidelijk aan dat ik een ticket nam vooraleer mijn boodschappen te doen in plaats van achteraf snel snel een ticket te halen. zeker als men weet dat het een ticket betrof voor gratis 30 minuten parkeren...

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#26 , 16 mar 2022 14:08

Naast alles dat al gezegd is:
Ik raad aan om een printout van google maps te doen, aan te duiden waar de auto stond, en waar de parkeermeter stond.
Afstand berekenen (kan ook via google maps).
Daarnaast neem je de snelheid van 3km/h (een normale wandelsnelheid), en bereken je zo de tijd van de auto tot aan de parkeermeter.

Met dat gegeven kan je al aantonen dat 2 minuten niets waard is.
ik heb effectief al aangetoond dat:
1) ik tot 9 minuten voor de retributie nog aan het skypen was met een collega op mijn thuisadres
2) het traject van mijn adres naar de plaats van "delict" 7 minuten duurt;
3) het traject naar de parkeermeter 91 m bedraagt en dat dit aan 4 km/h een 1,5min duurt.
... en dat allemaal op voorwaarde dat ik niet treuzel tussen de verschillende etappes...

Aangezien de theoretische tijdspanne tussen aankomst en ticket tussen minimum 2 en maximum 4 minuten ligt, toont toch duidelijk aan dat ik een ticket nam vooraleer mijn boodschappen te doen in plaats van achteraf snel snel een ticket te halen. zeker als men weet dat het een ticket betrof voor gratis 30 minuten parkeren...

lukasi
Berichten: 1141

#27 , 16 mar 2022 14:33

Ik was altijd van mening dat je 5 minuten had voor je tickette halen en terug.
Ergens ooit eens gelezen maar geen idee waar.

Denk dat rechter zeker rekening houdt met een redelijke termijn om van de geparkeerde wagen naar de parkeermeter te gaan en terug.
Dacht zelfs dat Lier , niet de simpelste op gebied van parkeren , hier ook rekening mee hield.

Helpt soms ook: gebruiken en geplogenheden van andere parkeerfirma's als argument in je verdediging steken.
Als deze allemaal 5 minuten aanhouden en de firma in kwestie 1 minuut dan zal een rechter rapper geneigd zijn om 5 minuten als minimum te aanvaarden.
Pech natuurlijk als ze alle 1 minuut rekenen.

Chris V.L?
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#28 , 16 mar 2022 14:56

Ik was altijd van mening dat je 5 minuten had voor je tickette halen en terug.
Ergens ooit eens gelezen maar geen idee waar.

Denk dat rechter zeker rekening houdt met een redelijke termijn om van de geparkeerde wagen naar de parkeermeter te gaan en terug.
Dacht zelfs dat Lier , niet de simpelste op gebied van parkeren , hier ook rekening mee hield.

Helpt soms ook: gebruiken en geplogenheden van andere parkeerfirma's als argument in je verdediging steken.
Als deze allemaal 5 minuten aanhouden en de firma in kwestie 1 minuut dan zal een rechter rapper geneigd zijn om 5 minuten als minimum te aanvaarden.
Pech natuurlijk als ze alle 1 minuut rekenen.
men moet 6km/h wandelen om 91 meter te wandelen op 1 minuut.
Volgens internet is "het gemiddelde wandeltempo dat ervoor zorgt dat je conditie omhoog gaat, is 6 tot 7 kilometer per uur. Dat klinkt misschien niet als heel veel, maar met een gemiddelde conditie betekent dit dat je al stevig door moet stappen."
Wetende dat ik vlotjes boven de 100kg weeg en als obees bestempeld wordt maakt die 91 meter op 1 minuut toch een hele challenge zou zijn, hoewel het mijn conditie volgens dat bericht er misschien wel op vooruit zou gaan ;-)

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#29 , 16 mar 2022 15:19

Volgens internet is "het gemiddelde wandeltempo dat ervoor zorgt dat je conditie omhoog gaat, is 6 tot 7 kilometer per uur.
Als je effectief -zoals ik indertijd :wink: - 6 km/u wandelt, dan wordt je eigenlijk niet meer ingehaald, maar haal je zelf iedereen in ...

Je wandelt dan sneller dan het allergrootste deel vd wandelaars, en zo snel als de traagste joggers ...

7 km/u begin je maar als snelwandelen te zien, en die kom je nauwelijks tegen ...

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#30 , 16 mar 2022 17:58

Ik was altijd van mening dat je 5 minuten had voor je tickette halen en terug.
Ergens ooit eens gelezen maar geen idee waar.

Denk dat rechter zeker rekening houdt met een redelijke termijn om van de geparkeerde wagen naar de parkeermeter te gaan en terug.
Dacht zelfs dat Lier , niet de simpelste op gebied van parkeren , hier ook rekening mee hield.

Helpt soms ook: gebruiken en geplogenheden van andere parkeerfirma's als argument in je verdediging steken.
Als deze allemaal 5 minuten aanhouden en de firma in kwestie 1 minuut dan zal een rechter rapper geneigd zijn om 5 minuten als minimum te aanvaarden.
Pech natuurlijk als ze alle 1 minuut rekenen.
Het enigste dat het concreet (rechtuitspraak) heeft over een ticketje nemen voor zover ik weet, is dat parkeermeters binnen een redelijke en zichtbare afstand van de parkeerplaats moeten staan. Vanuit mijn raam op het werk kan ik vaak een parkeerwachter zien voorbijgaan. Wat mij opvalt is dat die niet wacht en direct overgaat tot schrijven na snel eens in de richting van de meter te kijken. Die mensen hebben vaak ook quota's opgelegd gekregen, dus ik kan me echt niet inbeelden dat die veel kansen krijgt om te wachten op bestuurders.
ik heb effectief al aangetoond dat:
1) ik tot 9 minuten voor de retributie nog aan het skypen was met een collega op mijn thuisadres
Iemand anders had uw voertuig kunnen besturen. Mogelijks waren ze daar al zelf een uur!

Begrijp mij aub niet verkeerd met mijn tussenkomsten ; ik geloof u zeker en ben ervan overtuigd dat dit een fout van de parkeerfirma is. Ik vrees echter dat het enorm gaat afhangen van hoe de pet van de vrederechter staat of u al dan niet gelijk gaat krijgen. Er is veel dat kan beweerd maar niet bewezen worden in uw verhaal. Het verhaal gestaafd met foto's door de firma, aan de andere kant, is redelijk sterk.

Terug naar “Andere”