Kettingbrieven

GraagAnoniem
Topic Starter
Berichten: 22
Juridisch actief: Nee

Kettingbrieven

#1 , 24 feb 2022 20:51

Zijn kettingbrieven illegaal in ons land?

Specifieker, een vriendin post een verhaal op sociale media, het is een foto die uitnodigt om mee te doen aan een project om boeken uit te wisselen.

Als ik daar op reageer krijg ik van haar volgende tekst:
Hieronder de praktische info rond dit project en hoe jij je boek(en) ontvangen kan : )

De persoon waar jij uw boek naar verzend is:

XXXXXXX

Post dan een screenshot van mijn foto in je verhaal.
Als iemand een antwoord stuurt dan stuur je hen dit bericht met het adres onderaan als verzend adres. Dat is mijn adres, dus dan krijg ik hun favoriete boek.

Zet dan je eigen adres onderaan dit bericht, zodat zij dan kunnen verder sturen en ervoor zorgen dat jij ook boeken krijgt.

Mijn adres is:

YYYYYYYY
Mij hebben ze indertijd wijs gemaakt dat het verspreiden van kettingbrieven, toen nog met de hand geschreven, waarin er geld werd gevraagd strafbaar waren. Ik zie niet onmiddellijk het verschil met geld vragen of vragen een boek te kopen en ook niet met een fysieke brief of berichten op sociale media.
Als ik er op google blijkt er idd iets aan de hand te zijn met kettingbrieven, maar het is nogal vaag. ZIjn er in ons land al mensen veroordeeld voor het verspreiden van kettingbrieven ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38583

#2 , 24 feb 2022 21:58

Niet enkel vragen van geld is strafbaar elke vorm van laat het me voorwaarde noemen of een 'spijtig' gevolg als je niet meedoet.
Is dikwijls een doorspelen van mailadressen en dan is het een goudmijn voor oplichters.
https://economie.fgov.be/sites/default/ ... uikers.pdf

Om op uw laatste vraag te antwoorden : ja

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 feb 2022 22:37

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”