Termijn procedure GAS

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

Termijn procedure GAS

#1 , 15 dec 2021 11:06

Op 04/02/2021 verkeersinbreuk, niet in acht nemen van verkeersbord C3. Ik ontvang GAS-boete.

Op 24/02/2021 dien ik verweer in per email (op het specifieke adres dat voor verweer GAS-boetes bestaat). Ik ontvang hiervan ook een bevestiging.

Schrijven gedateerd 30/11/2021 van sanctionerend ambtenaar acht het verweer ongegrond. Boete blijft weerhouden.

Echter, artikel 26 van de wet van 24 juni 2013:
Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.
Deze termijn van zes maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in de artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 2. In afwijking van § 1, wordt de beslissing van de sanctionerend ambtenaar binnen een termijn van twaalf maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen, indien er een gemeenschapsdienst en/of bemiddeling tussenkomt.
Deze termijn van twaalf maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 3. Na het verstrijken van de in §§ 1 en 2 bedoelde termijnen, kan de sanctionerend ambtenaar geen administratieve geldboete meer opleggen.

Heeft de sanctionerend ambtenaar de termijn voor zijn beslissing hier niet overschreden?
En dus, kan hij hier bijgevolg geen administratieve geldboete meer opleggen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 15 dec 2021 17:05

De GASboete werd je n februari bezorgd. Da s ruimschoots binnen de periode van 6 maand. Een behandelingstermijn van een bezwaar is er bij mijn weten niet.

Betaal dus maar.

Een bezwaarprocedure op de politierechtbank is een burgerrechtelijke procedure: er moeten conclusies geschreven worden. Dit kan je zonder advocaat doen als je juridisch ietwat onderlegd bent. Niet aan beginnen als je argumenten niet bewijsbaar zijn (bv foutieve vaststellingen, etc etc).

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 15 dec 2021 17:13

VVSG en verschillende steden claimen dat die termijn in Art 26 van toepassing is op de "gemengde inbreuken", en niet op parkeerinbreuken, voetgangerszone en C3 (de inbreuken voorzien in Art 3.3° ) van de GAS-wet die afgehandeld worden via Onderafdeling 3, Art 29...

https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/w ... el#LNK0023


Dit is natuurlijk een absurde situatie dat er dan geen termijn zou bestaan waarbinnen deze "beslist" moeten worden

Gaat zeker met de GAS-snelheidsboetes nog veel méér zever geven ...

Ik ga eens proberen daar meer info over los te peuteren bij advocaten achter een paar websites ;-)

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 dec 2021 17:15

De GASboete werd je n februari bezorgd. Da s ruimschoots binnen de periode van 6 maand. Een behandelingstermijn van een bezwaar is er bij mijn weten niet.
Het gaat ook helemaal niet over de bezorgingstermijn - die géén 6 maanden is

Wel over de beslissingstermijn vd GAS-ambtenaar

Het zou behoorlijk absurd zijn mocht daar géén termijn op staan
Dan kan men jàren na feiten nog afkomen met GAS-boete

Sirkii
Berichten: 5396

#5 , 16 dec 2021 17:23

In Absurdistan is veel mogelijk. Ik vond alvast niets over termijnen voor afhandeling bezwaren. Mocht er iets bestaan dan lees ik dat graag.

Heb zelf suc6vol een GASboete aangevochten via een burgerlijke procedure bij de politierechtbank van t Stadt. Heeft ongeveer 12 maand geduurd. Begin er wel enkel aan als je een sterke zaak hebt.

Drone
Berichten: 3030
Locatie: st-niklaas

#6 , 16 dec 2021 23:58

In Absurdistan is veel mogelijk. Ik vond alvast niets over termijnen voor afhandeling bezwaren. Mocht er iets bestaan dan lees ik dat graag.

Heb zelf suc6vol een GASboete aangevochten via een burgerlijke procedure bij de politierechtbank van t Stadt. Heeft ongeveer 12 maand geduurd. Begin er wel enkel aan als je een sterke zaak hebt.
ik ook, ik zou het vonnis eigenlijk eens moeten inkaderen :mrgreen:

en inderdaad, heeft ook klein jaar in totaal geduurd, in de laatste periode dat de GAS ambtenaar zen conclusies moest indienen heeft die dat zelfs niet gedaan.

ofwel was men zaak zo sterk of zag hij het gewoon niet meer zitten omdat ik alles van A tot Z en van boven tot vanonder kon weerleggen :mrgreen:

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#7 , 17 dec 2021 20:20

OK, dus de gangbare interpretatie is dat de 6 maanden beslissingsperiode NIET van toepassing is op een beslissing over het verweer?

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 18 dec 2021 08:55

OK, dus de gangbare interpretatie is dat de 6 maanden beslissingsperiode NIET van toepassing is op een beslissing over het verweer?
Bij de gecombineerde wetgever-vaststeller-rechter ... ttz, bij wie GAS invoert, uitvoert, en bestraft

In principe kàn dit juridisch niet wegens in strijd met zowat alle landelijke, EU, en mensenrechtenregels inzake "rechts"pleging & bestraffing ...

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#9 , 19 dec 2021 16:34

Bedankt voor jullie advies.

Ik zal dan maar slikken, en gewoon betalen...

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#10 , 19 dec 2021 18:44

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

PET2
Topic Starter
Berichten: 16
Juridisch actief: Nee

#11 , 20 dec 2021 18:13

Ik snap niet hoe die laatste link relevant is? Staat niets in over termijn.

Terug naar “Andere”