Gsm van vriendin afgegeven bij politie

Nickvastgoed
Topic Starter
Berichten: 8
Juridisch actief: Nee

Gsm van vriendin afgegeven bij politie

#1 , 10 dec 2021 14:27

Besten

Ik schets even de situatie:
Kennis van mij is destijds opgepakt met een grote hoeveelheid cannabis.
De politie heeft mij opgeroepen om langs te komen hiervoor, blijkbaar vermoeden ze dat ik betrokken ben bij de feiten.
Na anderhalf uur aan ondervraging gaat mevrouw naar buiten om zogezegd met de onderzoeksrechter te bellen.
Enkele minuten later komt ze terug en zegt: 'ja geef jouw gsm maar af, de onderzoeksrechter zegt dit. We mogen eigenlijk ook een huiszoeking doen moesten we dat willen, maar ik zal mijn goed hart tonen vandaag.
Nu is het zo dat ik mijn telefoon niet bij had en de telefoon van mijn vriendin heb gegeven, zonder daar iets over te zeggen.

Nu de vragen:

-politie belt vandaag dat ze de GSM NIET terug zullen geven. Kan/mag dit zomaar? Dat dit een tijdje duurt OK, maar wat willen ze in godsnaam met een telefoon (die niet eens van mij is) uitsteken binnen enkele jaren, wanneer dit onderzoek geseponeerd zal zijn of ten einde loopt.
- in mijn verklaring van de politie staat er een vraag 'geeft u vrijwillig uw telefoon af' met als mijn antwoord:
i) neen (dit heb ik origineel geantwoord)
ii) ik verklaar mijn telefoon af te geven na het gesprek. (Ze zeiden dat ik verplicht werd door de onderzoeksrechter, dusja welke keus heb ik?)
Nu ik vermoed een beetje dat ze mij erop hebben gelegd bij het verhoor en er helemaal geen mandaat van de rechter was om mijn gsm in beslag te nemen. Waarom zouden ze enkel een gsm in beslag nemen als ze van de rechter ook huiszoeking mogen doen? Daarbijkomend, waarom staat er in mijn verhoor zowel en onder mekaar ' nee' en dan 'ik geef mijn telefoon af na het gesprek'? Ik denk dat ze logen over wat de onderzoeksrechter zei om mij te doen plooien.


Advies of antwoorden zijn zeer welkom

Grt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#2 , 10 dec 2021 16:53

Men zal in opdracht van de OR uw gsm moeten in uitlezen.

Als je vrijwillig de gsm afgeeft kan je hem meestal na uitlezing terugkrijgen, maar dat wilde u niet. Dus heeft men uw gsm in beslag genomen en hebt u die moeten afgeven. Vandaar de 2 tegenstrijdige opmerkingen in uw verhoor

Franciscus
Berichten: 38596

#3 , 10 dec 2021 20:43

En u geeft dan een andere gsm af....
Wat denkt u wat er nu gaat gebeuren als dat vastgesteld wordt???
Opdracht van een OR of van een PDK wordt vermeld in het PV.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 11 dec 2021 17:29

En u geeft dan een andere gsm af....
Wat denkt u wat er nu gaat gebeuren als dat vastgesteld wordt???
Exact niets

"Mijn client dacht dat politie doelde op de GSM die hij bij zich had, en heeft het gevraagde toestel enkel onder druk (insert "onwettige" indien zonder opdracht maar door misleiding) afgegeven.

Cliënt werd niet gevraagd of dat zijn GSM was, noch werd dit geverifieerd door politie."


En argument is van tafel ...

Likes
Berichten: 309
Juridisch actief: Nee

#5 , 11 dec 2021 20:25

Volgens TS staat in het verhoor "ik verklaar mijn telefoon af te geven na het gesprek." Dus zo gemakkelijk zal hij daar niet mee weg geraken.

Daarbij, waarom zou de politie onwettig zijn gsm afnemen maar het wél in het verhoor noteren? Een beetje teveel fictie gezien denk ik

LYNX XX
Berichten: 2504
Juridisch actief: Nee

#6 , 12 dec 2021 14:18

Heb toch mijn bedenkingen met de inhoud van de topic.
Politie gaat zo maar niet bij TS terecht komen zonder duidelijke vermoedens of tekens.
Misschien zoeken ze naar de relatie tussen kennis en TS.

Toch oppassen met die afgifte GSM vriendin. Men is op stap met andermans gsm = privacy ?
Politie zal die GSM ook uitvlooien, hopelijk geen bezwarende info daarop.
Toch kiese zaak.

Terug naar “Andere”