BE -> PL Wagen verkoop

MrComric
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

BE -> PL Wagen verkoop

#1 , 22 aug 2021 11:46

Hoi, ik heb wat juridisch advies nodig.

Ik wil binnenkort een roadtrip maken met mijn zus en haar vriend in Polen en dan de auto kopen die we gebruiken. Auto staat op naam van mijn vader in België en is ook geregistreerd in BE. Zou het legaal zijn om de koopovereenkomst te sluiten als de auto al in Polen is, de platen eraf te halen en ze via mijn zus met het vliegtuig terug naar België te brengen?

Zelf ben ik sedert twee jaar Pools resident, uitgeschreven in BE, ik heb een Poolse PESEL (tax id), ben getrouwd met een Poolse en ook in PL ingeschreven. De auto is Belgisch ingeschreven, met geldig keuringsbewijs en verzekering staat op naam van mijn vader, maar is ook uitgebreid voor mij en mijn zus.

De idee zou zijn om de auto (Volve V60, 2009, 150.000 km, Euro 5 Norm) te verkopen voor een symbolisch bedrag (+/- 1000 EUR).

Mvg,

CgR

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JurecaBE
Berichten: 335
Juridisch actief: Nee

#2 , 22 aug 2021 13:52

Dat zal dan onder de Poolse wetgeving vallen dus best in Polen navragen.
U voert een wagen in in PL die meer dan 10 jaar oud is.
JurecaBE moderator

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 22 aug 2021 14:09

Vraag zal zijn of je er als Pools inwoner in Polen mee mag rondrijden

(omgekeerd mag dat niet zomaar in België)

Je kan de verkoopsovereenkomst toch ook hier al maken ?

Reclame

basejumper
Berichten: 4619
Locatie: Diest

#4 , 22 aug 2021 17:42

Beste

Waar je die verkoopovereenkomst maakt is geen probleem. De platen terugbezorgen moet je ook doen zo snel mogelijk na verkoop. Voor zover je zus daar geen weken mee wacht is dat geen probleem. je kan ze ook aangetekend naar de makelaar/verzekeraar sturen met de vraag tot stopzetting verzekering. Zij bezorgen de platen dan terug aan DIV. De Poolse kant van de transactie zal u daar moeten regelen. Op dit forum (Belgisch recht) is er geen competentie inzake Poolse regelgeving. U zal daar moeten kijken onder welke voorwaarden u een wagen in Polen mag invoeren.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 22 aug 2021 18:40

je kan ze ook aangetekend naar de makelaar/verzekeraar sturen met de vraag tot stopzetting verzekering. Zij bezorgen de platen dan terug aan DIV.
Dat loopt gewoon via Bpost
Platen binnenbrengen in postkantoor, en bericht schrapping naar verzekering(smakelaar) sturen


Verkeersbelasting wordt terugbetaald per niet-begonnen maand

Sirkii
Berichten: 5396

#6 , 22 aug 2021 18:53

Polen is europese gemeenschap. Invoer wagen moet dus een formaliteit zijn qua douane. Mi enkel procedure technische keuring na te kijken (? Garageplaten ? - tijdelijke belgische nummerplaat ?)

Franciscus
Berichten: 38590

#7 , 22 aug 2021 20:10

Opmerking @Inazuma is ook relevant - u bent geen ingezetene meer van BE maar van PL.

Terug naar “Andere”