Opvragen van adres door natuurinspecteur

seppp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Opvragen van adres door natuurinspecteur

#1 , 27 jul 2021 14:27

Hallo,

ik ga geregeld wandelen met mijn hond op de Belgisch-Nedrerlandse grens. Het bos is toegankelijk met de auto en het is niet verboden om hier met de auto te komen. Overlaatst kreeg mijn vriendin bezoek van een natuurinspecteur van natuur en bos. Hij had onze auto zien staan en was benieuwd wie we waren. Na een kort gesprek is hij weer vertrokken.

Ik vroeg me af wat de bevoegdheden van een natuurinspecteur juist inhouden? Mag zo iemand (zonder enige aanleiding) zomaar ons privéadres opzoeken of moet hij dit door de politie laten doen? Ik ga wandelen om tot rust te komen en ik vind het raar dat iemand (zelfs diep in het bos) een nummerplaat ziet en denkt van ik ga eens uitzoeken wie dit is... De dag toen de inspecteur langskwam stond de auto noet voor ons huis en heb ik hem enkele keren zien passeren. In een tijd waarin gegevens en privacy echt niets meer betekenen ben ik zeer benieuwd naar het bereik van de bevoegdheden hieromtrent.

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding

seppp
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 27 jul 2021 15:42

Ik kan op de link niets van bevoegdheden terugvinden. Registreren voor VHRM gaat ook niet.

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 27 jul 2021 16:18

Misschien eens lezen: https://rechtenkrant.be/ook-boswachters ... atregelen/

Zie ook o.a. art. 16.3.17 van het MHD.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 27 jul 2021 19:35

Onze veld- en boswachters zijn officieren van gerechtelijke politie met een beperkte bevoegdheid. Deze beperking is in de regel dubbel; zij zijn alleen belast met de opsporing en bet onderzoek van bepaalde, hen toegewezen misdrijven en dit slechts op het terrein waarvoor ze zijn aangesteld.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 27 jul 2021 22:10

Gewestelijk milieuopsporingsambtenaren hebben de hoedanigheid van officier
van gerechtelijke politie (OGP). Een officier van gerechtelijke politie (OGP) heeft volle
bevoegdheden op gerechtelijk vlak (bv. gerechtelijke arrestaties, huiszoekingen,
gerechtelijke fouilleringen, etc.). Nieuw aangeworven natuurinspecteurs worden pas
aangewezen als gewestelijk toezichthouder/gewestelijk milieuopsporingsambtenaar nadat
zij een opleiding bij de politieschool of een interne opleiding (natuurmanagement,
vervolgtraject NI) hebben gevolgd.
Gewestelijke milieuopsporingsambtenaren kunnen als hulpofficier van de procureur
des Konings (HPdK) worden aangewezen. Dit betekent dat zij in feite assistenten zijn
van de procureur en daardoor bepaalde beslissingsbevoegdheden zelf toebedeeld krijgen
van de procureur.

Dat ook zeggen dat hij toegang heeft tot politionele databanken ANG DIV Rijksregister en volledige bevoegdheid heeft van een officier gerechtelijke politie net zoals elke hoofdinspecteur en commissaris van politie die ook hulpofficier van de procureur zijn. En bij heterdaad zelfs de (meeste) bevoegdheden van een onderzoeksrechter kan hebben.

Dus ja hij of zij kunnen en mogen dat in hun functie.

Terug naar “Andere”