Dader op heterdaad betrappen

Inco
Topic Starter
Berichten: 16

Dader op heterdaad betrappen

#1 , 07 jun 2021 15:21

Hey,

Ik heb een vraag, mijn auto wordt al een tijdje geviseerd door een buurman omdat hij vindt dat ik geen recht heb om daar te parkeren. Het is begonnen met een papier tussen mijn ruitenwissers, dan zetten hij mijn ruitenwissers omhoog en nu is het gevorderd naar het volledig naar buiten draaien van mijn spiegel die naar binnen stond omdat de auto vast was. Hoe hij dit laatste gedaan heeft weet ik niet want als ik het probeer krijg ik veel weerstand. Maar dat maakt niet uit. Ik wil nu weten of ik het recht heb om een gopro in mijn auto te plaatsen die de spiegels filmt om hem zo op heterdaad te betrappen?

Extra info, het gaat over een woonerf die binnenkort opgeleverd wordt.

Kan ik die beelden gebruiken indien hij het terug doet of nog ergere schade toe brengt?

Alvast bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 07 jun 2021 16:55

Ik wil nu weten of ik het recht heb om een gopro in mijn auto te plaatsen die de spiegels filmt om hem zo op heterdaad te betrappen?
Neen

U zet in dat geval een bewakingscamera op de openbare weg gericht, en dat mag u niet

Sirkii
Berichten: 5395

#3 , 07 jun 2021 19:11

Is het een publieke parkeerplaats en/of een parkeerplaats blauwe zone met n exceptie bewoners met bewonerskaart ?

Als je r mag staan politie al eerst vaststellingen laten doen

Reclame

Franciscus
Berichten: 38583

#4 , 07 jun 2021 20:02

In principe mag iedereen op de aangegeven plaatsen (borden - lijnen - letter P) parkeren.
Als het in een zone ligt alleen bewonerskaarten dan dienen de andere wel een ticket/nplt in te geven maar dat is een andere wetgeving.

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... 2-art22bis
Op andere plaatsen bv voor uw eigen oprit of garage mag u niet parkeren.

Inco
Topic Starter
Berichten: 16

#5 , 08 jun 2021 12:49

Neen

U zet in dat geval een bewakingscamera op de openbare weg gericht, en dat mag u niet
Dus als ik de openbare weg niet film dan mag het wel?

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 08 jun 2021 13:10

Dus als ik de openbare weg niet film dan mag het wel?
Dat mag

Maar dan vraag ik me af hoe u de dader gaat kunnen zien op de beelden, want die gaat op de openbare weg staan terwijl hij dat doet ...

Didymus
Berichten: 2061

#7 , 10 jun 2021 11:19

Antigoonleer niet uit het oog verliezen: u mag de openbare weg niet filmen, maar illegaal gemaakte beelden kunnen wel door een rechter aanvaard worden als bewijsmateriaal.
"sowieso" schrijf je zo.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 10 jun 2021 11:49

Dus als ik de openbare weg niet film dan mag het wel?
Dat mag

Maar dan vraag ik me af hoe u de dader gaat kunnen zien op de beelden, want die gaat op de openbare weg staan terwijl hij dat doet ...
U mag, voor zover ik weet, ook niet filmen wat er op de openbare weg te zien is. Of het beton van de straat in beeld komt heeft weinig belang.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Thomas Morus
Berichten: 5917
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#9 , 10 jun 2021 11:59

"U mag, voor zover ik weet, ook niet filmen wat er op de openbare weg te zien is. Of het beton van de straat in beeld komt heeft weinig belang."

Als ik op reis ga film ik overal. Al jaar en dag. Zelfs in communistische regimes. Nog nooit bij stilgestaan dat ik geen vakantieopnamen zou mogen maken. Ik film wel geen obscene zaken. Maar enkel het wegdek filmen heeft niet veel zin.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Issued
Berichten: 1227

#10 , 10 jun 2021 17:28

"U mag, voor zover ik weet, ook niet filmen wat er op de openbare weg te zien is. Of het beton van de straat in beeld komt heeft weinig belang."

Als ik op reis ga film ik overal. Al jaar en dag. Zelfs in communistische regimes. Nog nooit bij stilgestaan dat ik geen vakantieopnamen zou mogen maken. Ik film wel geen obscene zaken. Maar enkel het wegdek filmen heeft niet veel zin.
Er wordt een verschil gemaakt tussen recreatief gebruik van camera's en andere doeleinden zoals bewakingscamera's.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#11 , 10 jun 2021 19:05

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Andere”