Verhoor waarbij vrijheid NIET ontnomen is

Jolymeyn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

Verhoor waarbij vrijheid NIET ontnomen is

#1 , 05 jun 2021 20:29

Beste,


Ik moest normaal deze week op verhoor, op laatste moment heeft mijn werkgever mijn verlof ingetrokken. Dit doordat er iemand was ziekgevallen, en hierdoor moest ik invallen.

De agent die mij de uitnodiging had overhandigd verwittigd.
Nu wil hij de contact gegevens van mijn verantwoordelijke op het werk, zodat hij kan zorgen voor een vrije dag.
Ik wil niet dat mijn werk hier in word betrokken. Kan ik dit weigeren om dit door te geven?

De agent zei ook dat het verhoor voor een bepaalde datum moet afgewerkt zijn. Begrijp ik zeker!

Maar ik heb binnen twee weken een week verlof, en heb hem voorgesteld om het dan te doen. Hij weigert...

Iemand tips om dit toch tijdens mijn verlof te doen?

Bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
basejumper
Berichten: 4615
Locatie: Diest

#2 , 05 jun 2021 20:31

Beste

Verhoor buiten kantooruren onmogelijk?
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Jolymeyn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 jun 2021 20:34

Beste

Verhoor buiten kantooruren onmogelijk?
Ook nagevraagd, maar het kantoor is maar open tot 18:00.

Reclame

LeenW
Berichten: 12818

#4 , 05 jun 2021 20:50

Als u zelf geen verlof kan regelen, kan de agent dat inderdaad regelen met uw werkgever. Indien u tegenwerkt, kan men u laten seinen en oppakken. Dat is iets dat imho zeker te vermijden is.

Jolymeyn
Topic Starter
Berichten: 5
Juridisch actief: Nee

#5 , 05 jun 2021 20:56

Als u zelf geen verlof kan regelen, kan de agent dat inderdaad regelen met uw werkgever. Indien u tegenwerkt, kan men u laten seinen en oppakken. Dat is iets dat imho zeker te vermijden is.
Bedankt, dat wil ik natuurlijk vermijden.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 05 jun 2021 22:54

Even terug naar de essentie.
De betrokkene werkt niet tegen in dit geval. Deze tracht zelfs verlof te nemen om tegemoet te komen aan de uitnodiging tot verhoor.
De werkgever heeft geen zaken met het contact dat betrokkene heeft met de politie tenzij de rechterlijke machten uitspreken dat hij bepaalde jobs niet meer mag uitoefenen of deze betrokken partij is bij de feiten.

Een verdachte kan altijd vragen om het verhoor op een ander moment te doen. Dat is niet tegenwerken. De politieambtenaar kan altijd het aanvankelijk proces verbaal afsluiten met de vermelding dat de verdachte zo spoedig mogelijk wordt verhoord in navolgende akte. Dat is een veel gebruikte wijze tijdens bv vakantieperiodes.
Indien een verdachte niet ingaat op de initiële uitnodiging dient men een tweede poging te ondernemen. Dan kan men de akte afwerken met de vermelding dat de uitnodiging genegeerd wordt. Standaard zal het parket eerst de opdracht geven om een nieuwe poging ( dus terug 2x uitnodiging) te ondernemen voor men over gaat tot seining. Een seining voor verhoor gebeurt niet op initiatief van de politie. Zij dienen daartoe de opdracht te krijgen van een onderzoeksrechter of procureur des konings.

Terug naar “Andere”