Onbetaalde verkeersboete Spanje

Tamarac
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Onbetaalde verkeersboete Spanje

#1 , 09 mei 2021 22:57

Hallo,

2,5 à 3 jaar geleden is mijn vriend geflitst met onze huurauto op Ibiza, tweemaal op dezelfde plek zelfs...
Hij heeft een hele tijd nadien de boetes doorgestuurd gekregen van het verhuurbedrijf met een verzoek tot betaling, maar hij heeft deze uiteindelijk nooit betaald. (toen al zeer tegen mijn zin!)
We zijn ondertussen alweer enkele keren in Spanje geweest, enkele malen met het vliegtuig en eenmaal met MIJN auto en hij heeft er toen niks over te horen gekregen (we zijn uiteraard ook niet echt gecontroleerd + ik werd nergens vermeld in het huurcontract van de auto).
Het probleem is nu echter dat we een baby gekregen hebben en dus over een goede maand weer vertrekken naar Spanje met ZIJN auto deze keer omdat die veel groter is.
Waaraan mogen we ons verwachten? Zou het kunnen dat mijn vriend via de nummerplaat op zijn naam geseind staat (ook al is hij geflitst met een huurauto)? De twee boetes bedroegen elk 100 euro, indien het bedrag opgelopen is, waaraan kunnen we ons dan ongeveer verwachten stel dat we toch moeten betalen? Of kunnen we gerust zijn en zijn deze verjaard/geseponeerd omdat we eigenlijk nooit een ‘officiële’ boete gekregen hebben, enkel eenmaal een doorgestuurde versie van het verhuurbedrijf én het uiteindelijk ook al bijna 3 jaar geleden is (september/oktober 2018)?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12813

#2 , 09 mei 2021 23:25

Verjaringstermijnen en kosten volgens Spaans recht vraagt u best op een Spaans forum, maar persoonlijk zou ik liever een reis zonder zorgen hebben en betalen. U moest maar eens tegengehouden worden met uw baby en men u niet laat vertrekken zonder dat de boete opgelost is.

CityBird
Berichten: 792

#3 , 10 mei 2021 03:33

De twee boetes bedroegen elk 100 euro, indien het bedrag opgelopen is, waaraan kunnen we ons dan ongeveer verwachten stel dat we toch moeten betalen?
Dat zijn helemaal geen boetes maar een (met de haren getrokken) administratieve kost die het verhuurbedrijf aanrekent om jouw gegevens aan de Spaanse overheid door te geven. Had zo ooit 2 aanrekeningen van 100€ op mijn kredietkaart voor 2 parkeerboetes van 15€ in Italie!!!

Je hebt ooit de verhuurvoorwaarden getekend waarin dat stond. De Spaanse overheid heeft jouw nooit een boete opgelegd, anders had je die bij jou in de bus gehad en de autoverhuurder heeft om of andere reden die administratieve kost nooit geint of kunnen innen. Misschien heb je toen de auto cash betaald en heeft de verhuurder geen kredietkaartgegevens?

Het gaat hier dus over onbetaalde facturen, iets waar een overheid zich niet mee moeit, althans niet in Belgie. Zou mij verbazen dat dit in Spanje anders zou zijn.

Reclame

supernamy
Berichten: 132

#4 , 10 mei 2021 09:16

Ik ben ook eens geflitst in het buitenland, en heb de boete niet betaald. Het gebeurde echter in Italië en ik was met mijn wagen onderweg. Zie viewtopic.php?f=35&t=71771&start=15

De enige voorzorgsmaatregel die ik genomen heb was het schrappen van die nummerplaat toen ik een nieuwe auto kocht. Die Italiaanse provincie probeerde nadien om het bedrag te innen via een Nederlands incassobureau dat me bleef aanschrijven in het Frans! Aangezien het niet eens om geregistreerde brieven ging heb ik alles genegeerd, en nadien heb ik niets meer gehoord.

In dit geval lopen jullie volgens mij geen risico’s. De auto van je vriend is overigens onbekend in Spanje. Stel toch dat er klacht werd ingediend tegen je vriend als wanbetaler zou ik sowieso geen gevolgen verwachten voor zoverre je vriend geen zware overtredingen begaat die aanleiding zouden geven tot een grondig onderzoek over de persoon.


Terug naar “Andere”