onschuldig gearresteerd

Tom Petrol
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

onschuldig gearresteerd

#1 , 04 feb 2021 14:07

Afgelopen zondag werd ik in Brussel van mijn vrijheid beroofd. Ik was met twee maten tegengehouden, terwijl we wel de nodige maatregelen hadden genomen. Mondmasker en afstand. Wij werden gefouilleerd en afgevoerd naar de politiekazerne in Etterbeek. Er werd niks op ons gevonden en toch hebben ze ons 5u opgesloten in de cel. Er was een betoging en wij leken verdacht? Als het hierbij blijft, wil ik het zo laten, maar als ik een boete krijg, of een vermelding op mijn (blanco) strafblad, wat moet ik dan doen? Wij hebben geen strafbare feiten gepleegd!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12839

#2 , 04 feb 2021 14:46

Wat werd u dan juist ten laste gelegd? Hebt u naar de reden van de arrestatie gevraagd?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 04 feb 2021 16:14

Afgelopen zondag werd ik in Brussel van mijn vrijheid beroofd. Ik was met twee maten
Zoek de maatregelen van Brussel op voor die zondag

Waarschijnlijk samenscholingsverbod van meer dan 2 personen ...
Of zelfs totaal buiten gezinsverband (zoals eerder al gold)

Reclame

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 04 feb 2021 16:48

Ben in mijn studententijd (1964) ook eens opgepakt door de toenmalige rijkswacht, wegens het overtreden van een samenscholingsverbod. (Betogingen Leuven Vlaams) Ik was alleen op stap, maar dat waren er een paar honderd anderen ook. En allemaal samen was dat een samenscholing. 6 uur vast gezeten in de rijkswachtkazerne en 200 BEF minnelijke schikking)

freelance
Berichten: 2615

#5 , 04 feb 2021 19:45

De wet op het politieambt laat dergelijke vrijheidsberoving toe .

Bestuurlijke arrestatie.
Ingeval van volstrekte noodzaak, mogen ambtenaren van bestuurlijke politie overgaan tot aanhouding in 4 wettelijk bepaalde gevallen met de voorwaarde dat de vrijheidsberoving niet langer mag duren dan strikt noodzakelijk en in geen geval 12uurte boven mag gaan(tenzij in de door de wet voorziene gevallen).De vier gevallen van bestuurlijke aanhouding zijn:
•van een persoon die hen hindert in het vervullen van hun opdracht het verkeer vrij te houden;
•van een persoon die de openbare rust daadwerkelijk verstoort;
•van een persoon, ten aanzien van wie er op grond van zijn gedragingen, van materiële aanwijzingen of van de omstandigheden, redelijke gronden zijn []om te denken[/ dat hij voorbereidingen treft om een misdrijf te plegen dat de openbare rust of de openbare veiligheid ernstig in gevaar brengt, met als doel hem te beletten een dergelijk misdrijf te plegen
;•van een persoon die een misdrijf pleegt dat de openbare rust of de openbare veiligheid ernstig in gevaar brengt, teneinde dit misdrijf te doen ophouden.

Afgelopen zondag in Brussel ging de politie er d'office vanuit dat zij materiele aanwijzingen hadden , op grond van gedragingen en omstandigheden om te DENKEN ( tiens ) dat heel veel personen op dat ogenblik voorbereidingen aan het treffen waren om een misdrijf te plegen die de openbare veiligheid in het gedrang zou kunnen brengen .
Daardoor voelden ze zich geroepen deze personen te beletten een dergelijk misdrijf te plegen .

Aangezien het misdrijf niet gepleegd werd ,( maar voorkomen ) zal dat naar alle waarschijnlijkheden ook geen gevolgen hebben .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Andere”