Corona boete niet betaald dus 3 maanden effectief

Dieter3
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Corona boete niet betaald dus 3 maanden effectief

#1 , 03 feb 2021 19:26

Beste,

Deze week (op 02/02/2021) waren in Leuven op de politierechtbank een grote groep personen gedagvaard omdat ze een coronaboete van 250€ hadden ontvangen en deze niet hadden betaald.
Zonder een onderscheid te maken betreffende de reden waarom de persoon die coronaboete had gekregen, zijn al deze gedagvaarde personen veroordeeld tot een boete van 1.000 € en tot een effectieve gevangenisstraf van 3 maanden.

Mijn zoon (24j) woonde met 2 vrienden in een huis in Tienen, waar ze ook alle drie hun domicilie hadden. Omdat een vriend van hen moeilijkheden had, hebben ze hem bij in laten wonen gedurende verschillende maanden tussen Okt 2019 en April 2020.
Ergens tijdens de eerste lockdown, eind maart-begin april, stonden mijn zoon en zijn twee medewoners in hun tuin te roken. Op dat moment kwam de vierde (tijdelijke) bewoner ook thuis samen met een vriend van hem die hij had mee gebracht. Zij bleven bij de drie anderen in de tuin staan praten.
Bijna onmiddellijk nadien heeft de politie een inval gedaan in hun tuin en op basis van een controle van de identiteitskaarten kwamen zij tot de conclusie dat het een corona overtreding betrof, aangezien ze met 5 aanwezig waren in de tuin en er slechts drie waren gedomicilieerd.

Een tijdje later kregen ze alle drie een corona boete in de bus van 250 €. De twee medebewoners hebben uiteindelijk hun boete betaald. Mijn zoon niet omdat hij de ene keer het geld niet had hij de andere keer vergat te betalen. Gevolg, hij was één van de vele tientallen die op dinsdag 02/02/2021 werden gedagvaard.

Ik heb drie vragen :
(1) Kennen jullie mensen die net als mijn zoon op 02/02 op de politierechtbank van Leuven werden veroordeeld? Gelieve ze te vragen om met mij contact op te nemen (dieter3dieter3@gmail.com) ?

(2) Een effectieve gevangenisstraf van 3 maand... wat zijn het soort van misdrijven die doorgaans met een dergelijke straf worden veroordeeld? Doel is om de zwaarte van de strafmaat beter aan te voelen door de vergelijking te maken tussen "het niet betaald hebben van een 'zelfs betwistbare' boete" en ... bvb "ernstige slagen en verwondingen met een week werkonbekwaamheid tot gevolg"

(3)Wat met beroep? Wat zijn de kansen/risico's om tegen dit vonnis in beroep te gaan ?

bedankt

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Lanox
Berichten: 3521
Juridisch actief: Nee

#2 , 03 feb 2021 19:36

Ik was niet aanwezig op de zitting, maar naar het schijnt kan men zich in de rechtbank nog steeds (laten) verdedigen voordat er een oordeel/straf geveld wordt.
De mogelijke strafmaat is wat ze is. Als u daar problemen mee heeft, kan u beter een politiek forum bestoken. Een rechtbank maakt de wetten niet, dat is nog steeds een politieke verantwoordelijkheid.

LeenW
Berichten: 12825

#3 , 03 feb 2021 19:40

1) Niet echt het doel van het forum, maar het kan wel blijven staan gezien de maatschappelijke relevantie

2) Dat is zeer zwaar, maar aangezien we intussen over de 20.000 coronadoden in België zitten, is het ook niet zwaar. Het lijkt mij duidelijk dat de rechtbank hier een voorbeeld wil stellen (wat zeker mag).

3) Schuld lijkt mij vast te staan, dus het zal enkel over de strafmaat gaan. Het kan meer worden, het kan minder worden. Aan uw zoon om de keuze te maken. Persoonlijk zou ik het doen.

Reclame

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#4 , 03 feb 2021 20:29

Die gevangenisstraf zal niet moeten worden uitgevoerd, maar vanaf 3 maanden staat ze op uw strafblad.
En die 1000 € is waarschijnlijk nog te vermeerderen met de opdeciemen, momenteel boete x 8.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#5 , 03 feb 2021 20:31

3 maand effectief is de maximumstraf.
Ik zou in beroep gaan.
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#6 , 03 feb 2021 20:35

En die 1000 € is waarschijnlijk nog te vermeerderen met de opdeciemen, momenteel boete x 8.
Denk het niet. Maximum is 500 euro, te vermeerderen met de opdeciemen (dus 500 x 8)
Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

Terug naar “Andere”