TUSSENSCHOT BUS VERWIJDEREN

peter vervecken
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

TUSSENSCHOT BUS VERWIJDEREN

#1 , 02 feb 2021 10:19

Beste

Ik zou een bus willen kopen met dubbele cabine. Is het mogelijk om de dubbele cabine te verwijderen (zetels en tussenschot) en mag dit ook zomaar?
Ik wil de bus dan als lichte vracht gebruiken en ombouwen tot camper. Wel geen permanente camper. Enkel als ik op verlof ga, een bed erin en wat gerief.

Alvast bedankt

mvg

Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sirkii
Berichten: 5396

#2 , 02 feb 2021 11:55

Dit mag alleen als de invoerder je de toelating geeft om m om te bouwen van 5+1 naar 2+1 (of 1+1) maar ook LV s met enkele zetelrij moeten ee tussenschot hebben dat minstens 20cm of zo hoog is (zou wegcode effe moeten nakijken)

Ook herhomologatie naar camper - dan mag het tussenschot weg - vereist het technisch akkoord van de invoerder.

Dus in de praktijk lukt dit veelal niet. Desnoods eens checken op t forum van campersite.be

freelance
Berichten: 2615

#3 , 02 feb 2021 15:06

" Ik zou een bus willen kopen met dubbele cabine. Is het mogelijk om de dubbele cabine te verwijderen (zetels en tussenschot) en mag dit ook zomaar? "

Dit laat mij veronderstellen dat het voertuig momenteel ingeschreven staat als lichte vracht ( gezien tussenschot ) .
Als u het voertuig als lichte vracht wil blijven gebruiken , mag het tussenschot niet verwijderd worden .
Ook moet het tussenschot van dak tot vloer zijn , en niet 20 cm .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 02 feb 2021 15:34

Voor een woonwagen moet de kampeerinrichting permanent, vast ingebouwd zijn:

https://wegcode.be/wetteksten/secties/kb/tech/115-art1

69. "kampeerwagen" : elk voertuig van de categorie M voor speciale doeleinden waarvan de constructie woonaccommodatie omvat die ten minste uit de volgende uitrusting bestaat :

zitplaatsen en tafel,
slaapaccommodatie die met of zonder behulp van de zitplaatsen kan worden gecreëerd,
kookgelegenheid en
opbergfaciliteiten.
Deze uitrusting moet vast bevestigd zijn; de tafel mag echter zodanig zijn ontworpen dat zij gemakkelijk kan worden verwijderd;



Verwijdering dubbele cabine kan, met goedkeuring fabrikant & herkeuring, aangezien er ook wel een model met "enkele"' cabine zal zijn.

Gaat bvb permanente verwijdering vd zetelbevestigingen inhouden.

Terug naar “Andere”