Kan een agent een boete intrekken

Juno
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

Kan een agent een boete intrekken

#1 , 18 jan 2021 10:14

Beste,

Dit is eerder een algemene vraag, waarop ik niet echt een duidelijk antwoord vind: kan een agent een boete intrekken/schorsen?

Ik vroeg me dit af naar aanleiding van een boete die een vriend kreeg. Hij is zelfstandige en was na middernacht nog aan het werken (vrachtwagen laden voor de dag er op). Er kwam een politiepatrouille langs en 1 van de agenten schreef hem een boete voor op straat zijn na de avondklok. De vriend weigerde de boete, en moest dus naar het kantoor voor verhoord. Daar vertelde de agent zelf (het was dezelfde die de boete schreef) dat de boete 90% zeker geseponeerd kan worden.

Daarom vroeg ik mij nu af of een agent hier zelf kan optreden. Kan een agent zelf een boete nietig verklaren die hij uitschreef, bv omdat hij inziet dat hij zich vergiste? Of kan een agent bv een verklaring afleggen waarin hij aan de politierechtbank vraagt een boete te laten seponeren? Eventueel als getuige optreden en vertellen dat hij zich vergiste? Ik neem aan dat dat laatste louter theoretisch mogelijk is, maar kan het ook deontologisch (is dat het woord?)?

Bedankt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 18 jan 2021 12:45

Dit is eerder een algemene vraag, waarop ik niet echt een duidelijk antwoord vind: kan een agent een boete intrekken/schorsen?
Neen

Al had men op Politieschool West-Vlaanderen wel een manier gevonden om PVs te doen verdwijnen ...

Kan wel PV aanvullen met navolgend PV en daarin schrijven dat PV niet klopte en waarom.
Of verslag doen van ondervraging van de verdachte, waaruit blijkt dat er eigenlijk geen inbreuk was.

Parket kan dan -eventueel- seponeren.
Indien niet gaat het naar politierechtbank ...

Eventueel als getuige optreden en vertellen dat hij zich vergiste? Ik neem aan dat dat laatste louter theoretisch mogelijk is, maar kan het ook deontologisch (is dat het woord?)?
Als je vervolgd wordt, kan je perfect een agent laten oproepen voor de politierechtbank en laten getuigen over diens eigen PV en de (al dan niet) vastgestelde feiten.

Juno
Topic Starter
Berichten: 10
Juridisch actief: Nee

#3 , 18 jan 2021 14:04

Bedankt voor uw reactie.Ik neem aan dat het stuk over de Politieschool in WVL een meer 'duistere' manier was om PV's te doen verdwijnen ;)

Reclame

Terug naar “Andere”