Rijgeschiktheidsattest

elinedewint
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Rijgeschiktheidsattest

#1 , 28 dec 2020 12:41

Hallo,

Mijn vriend heeft onlangs herstelonderzoeken moeten doen, vandaag wil ik een nieuw rijbewijs gaan aanvragen blijkt dat zijn rijgeschiktheidsattest niet meer geldig is. Hij had wel tijdelijk voor 1 jaar een rijbewijs met code 68. Hij is vrachtwagenchauffeur sinds 2018. Kan dit?

Kan iemand me helpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 dec 2020 14:52

Ja, dat kan. Een rijbewijs met code 68 en een rijgeschiktheidsattest zijn 2 totaal verschillende zaken en hebben strikt genomen niets met elkaar te zien. Een vrachtwagenbestuurder heeft een rijgeschiktheidsattest groep 2 nodig. Dat attest heeft steeds een beperkte geldigheid en is dus in het geval van uw vriend aan vervanging toe.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 28 dec 2020 16:48

Mijn vriend heeft onlangs herstelonderzoeken moeten doen, vandaag wil ik een nieuw rijbewijs gaan aanvragen blijkt dat zijn rijgeschiktheidsattest niet meer geldig is. Hij had wel tijdelijk voor 1 jaar een rijbewijs met code 68. Hij is vrachtwagenchauffeur sinds 2018. Kan dit?
Kan zeker.
Dat is toch ook waarom hij nu een nieuw rijbewijs nodig heeft :?:
Dat was beperkt tot de geldigheid van het rij-geschiktheidsattest ...

Waarschuwing:
Na einde vd tijdelijke rij-geschiktheid heeft hij GEEN geldig rijbewijs meer :!:
(Tot hij een nieuw rij-geschiktheidsattest bekomt ...)


Als hij maar een tijdelijke (blijkbaar 1 jaar) rijgeschiktheid heeft gekregen nav de herstelonderzoeken, had hij tijdig opnieuw medische tests moeten ondergaan, om na te gaan of de rijgeschiktheid kon verlengd worden, of opnieuw permanent toegekend kon worden.

Ik neem aan dat dat ook in de correspondentie over de uitslag van de tests zal gestaan hebben ...

Kijk in eerste instantie de correspondentie over de herstelonderzoeken na
Contacteer de instantie die de eerdere herstelonderzoeken uitvoerde
Contacteer desnoods Parket dat deze zaak opvolgt


Herstelonderzoeken zijn ook gehinderd wegens corona-virus ...
Kan dus langer duren dan voordien.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 28 dec 2020 18:59

Nu, er is ook het KB van 13 december 2020 dat oa ook rijgeschiktheidsattesten verlengt ...

https://tinyurl.com/y7flr8rf



90 Quinquies
§ 5. In afwijking van dit besluit zijn de in het tweede lid opgesomde documenten die na 15 maart 2020 vervallen, geldig tot en met 30 september 2020, indien hun geldigheidsduur verstrijkt voor deze datum.

Deze maatregel betreft de volgende documenten:

2° het attest bedoeld in artikel 73, zevende lid, indien de opgelegde voorwaarden en beperkingen een vervaldatum bevatten.


VIAS -die wegcode.be zouden "bijhouden" - heeft de datum nog niet aangepast naar 30 september 2021 conform KB


Volgens mij is dat 7de lid

Art 73
De geneesheer of de psycholoog bevestigt op het deelnemingsdocument het slagen door de vermelding «geschikt» met eventueel de toevoeging van voorwaarden of beperkingen die hij aanduidt en die, in voorkomend geval, zullen overgenomen worden op het teruggekregen of het verkregen rijbewijs.



Contacteer uw gemeente opnieuw, en vraag of ze al rekening hielden met dat KB ...

Vraag eventueel na bij Parket
Is iets te belangrijk - en gevolgen té zwaar- om mee te missen ...

Terug naar “Andere”