Tiny house

Schoofs peter
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Tiny house

#1 , 29 nov 2020 10:21

Hoi,
Wij zijn er al een tijdje aan het denken om een Tiny house te bouwen
Niet om er permanent in te wonen maar als laten we zeggen 2 de verblijf op een camping in de Ardennen we hebben daar een jaarplaats waar we een caravan hebben staan.Nu deze is aan vervanging toe en zouden graag overschakelen naar een Tiny house.
We hebben al eens op het internet gezocht naar wat er mag en niet mag ivm het soort verblijf en vinden niet dadelijk een wetgeving hiervan .
Weten jullie hierover meer
Het gaat wel over een Tiny house dat verplaatsbaar is over de openbare weg achter een geschikte wagen treklast van 3500kg

Groeten
Peter

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
katwezel
Berichten: 375

#2 , 29 nov 2020 17:33

Camping = meestal een maximum verblijf van 180 dag en geen enkele gemeente zal toestaan dat je domicile daar staat

eylis
Berichten: 8840

#3 , 29 nov 2020 20:08

Camping = meestal een maximum verblijf van 180 dag en geen enkele gemeente zal toestaan dat je domicile daar staat
is niet van toepassing: poster geeft duidelijk aan dat het Tiny House als 2e verblijfplaats (en aldus niet als domicilie) gebruikt zal worden.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 29 nov 2020 22:27

Wetgeving inzake tiny houses is in Wallonië veel losser geworden - in de zin dat je tiny houses er veel gemakkelijker kan plaatsen, ook buiten een camping.

Op camping gaat dat niet veel uitmaken hoor:
Tiny house op wielen is uiteindelijk nog steeds een caravan ...

Campinguitbater kan je zeer waarschijnlijk zeggen wat de maximale afmetingen zijn.
Als je er mee op de weg wil kunnen (zonder uitzonderlijk transport te worden) verwacht ik dat enkel de op de weg toegelaten hoogte van 4m niet kan op een camping.

Denk er aan dat een aanhangwagen > 750 kg MTM naar de keuring moet, verzekerd en ingeschreven moet zijn ... anders moet die op een vrachtwagen bij verplaatsing.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#5 , 23 dec 2020 09:56


Het gaat wel over een Tiny house dat verplaatsbaar is over de openbare weg achter een geschikte wagen treklast van 3500kg

Groeten
Peter
Toch navragen wat de wetgeving hier over zegt. Er blijkt nogal wat verwarring te bestaan over het gebruik van wagen en aanhangwagen.
Voor zover ik het begrepen heb zou de maximum toegelaten massa wagen (B-rijbewijs) + maximum toegelaten massa aanhangwagen (al dan niet geremd) beneden de 3500 kg moeten blijven. Indien je daar boven komt zou een rijbewijs CE nodig zijn en in sommige situaties zelfs een tachograaf in de wagen moeten geplaatst worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 dec 2020 18:46

[Er blijkt nogal wat verwarring te bestaan over het gebruik van wagen en aanhangwagen.
Ja, u zaait die verwarring ...
Voor zover ik het begrepen heb zou de maximum toegelaten massa wagen (B-rijbewijs) + maximum toegelaten massa aanhangwagen (al dan niet geremd) beneden de 3500 kg moeten blijven.
Dat is al foutief ...
Met 750 kg MTM aanhanger achter een trekker met MTM 3500kg, dus 4250kg MTM sleep, mag perfect met B

Vraagsteller heeft het over geschikte trekker met 3,5 ton aanhangerlast .
Lijkt me dus wel te weten waar hij aan toe is.

Indien je daar boven komt zou een rijbewijs CE nodig zijn
Ook foutief

C+E is boven 3,5 ton MTM voor de aanhanger alleen én een recent rijbewijs B+E

Mijn antiek (1988) rijbewijs B+E gaat tot 12 ton MTM voor de ganse sleep , dwz eigenlijk C1+E , en dat geldt voor vele mensen met B+E
(trekkend voertuig uiteraard altijd B)

en in sommige situaties zelfs een tachograaf in de wagen moeten geplaatst worden.
Voor dit gebruik is toch geen tachograaf nodig als je het zelf doet ...


Aangezien eigenlijke vraag niet over rijbewijs gaat, ga ik die ganse regelgeving hier niet plaatsen ...

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 dec 2020 20:00

Ts heeft het nooit gehad over welk type van wagen of aanhangwagen. Men kan zelfs een groot huis op een aanhangwagen plaatsen, wel te verstaan voorzien voor een dergelijk groot gewicht. De firma Sarens bvb kan gewichten van 250 ton en meer vervoeren. Wat zitten, we dan hier te lullen over een paar kgr, die daarbij niets te maken hebben met de vraag van TS

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 dec 2020 22:10

Met 750 kg MTM aanhanger achter een trekker met MTM 3500kg, dus 4250kg MTM sleep, mag perfect met B
dit lees ik hier: https://www.vermeir.be/rijden-met-een-aanhangwagen/

Als het M.T.M. van de aanhangwagen hoger is dan 750 kg, volstaat een rijbewijs B nog, zolang het M.T.M. van de auto én de aanhangwagen samen niet zwaarder is dan 3,5 ton.

Probleem met info op websites is weten of er sinds publicatie geen zaken veranderd zijn.
Mogelijk heb je dus gelijk en mag je met een B tot 4250 kg MTM sleep trekken.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#9 , 23 dec 2020 22:14

Wat zitten, we dan hier te lullen over een paar kgr, die daarbij niets te maken hebben met de vraag van TS

Die 3500kg komt in de OP ter sprake. Volgens Inazuma mag het met een B tot 4250 kg sleep gaan. Bij de bouw van een tiny house kunnen die extra 750 kg belangrijk zijn.

Issued
Berichten: 1227

#10 , 23 dec 2020 23:04

Met 750 kg MTM aanhanger achter een trekker met MTM 3500kg, dus 4250kg MTM sleep, mag perfect met B
dit lees ik hier: https://www.vermeir.be/rijden-met-een-aanhangwagen/

Als het M.T.M. van de aanhangwagen hoger is dan 750 kg, volstaat een rijbewijs B nog, zolang het M.T.M. van de auto én de aanhangwagen samen niet zwaarder is dan 3,5 ton.

Probleem met info op websites is weten of er sinds publicatie geen zaken veranderd zijn.
Mogelijk heb je dus gelijk en mag je met een B tot 4250 kg MTM sleep trekken.
Echt serieus, als je er niets van af weet kan je beter zwijgen, want je bent een aantal uitzonderingen door elkaar aan het halen. Hierdoor wordt het alleen maar onduidelijk voor TS.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 dec 2020 00:15


Echt serieus, als je er niets van af weet kan je beter zwijgen, want je bent een aantal uitzonderingen door elkaar aan het halen. Hierdoor wordt het alleen maar onduidelijk voor TS.
Waarom zo nijdig man, ik claim nergens dat ik het weet !
Wat zijn dan die uitzonderingen die ik door elkaar aan het halen ben?

Je kan ook gewoon zeggen dat die website verkeerde info verschaft - iedereen tevreden.

jef007
Berichten: 1681

#12 , 24 dec 2020 12:37

Waarom zo nijdig man, ik claim nergens dat ik het weet !
Wat zijn dan die uitzonderingen die ik door elkaar aan het halen ben?

nog even doorgaan, man, en je kan terug een boek schrijven!!

Sirkii
Berichten: 5396

#13 , 24 dec 2020 16:02

Met 750 kg MTM aanhanger achter een trekker met MTM 3500kg, dus 4250kg MTM sleep, mag perfect met B
dit lees ik hier: https://www.vermeir.be/rijden-met-een-aanhangwagen/

Als het M.T.M. van de aanhangwagen hoger is dan 750 kg, volstaat een rijbewijs B nog, zolang het M.T.M. van de auto én de aanhangwagen samen niet zwaarder is dan 3,5 ton.

Probleem met info op websites is weten of er sinds publicatie geen zaken veranderd zijn.
Mogelijk heb je dus gelijk en mag je met een B tot 4250 kg MTM sleep trekken.
Echt serieus, als je er niets van af weet kan je beter zwijgen, want je bent een aantal uitzonderingen door elkaar aan het halen. Hierdoor wordt het alleen maar onduidelijk voor TS.
Je mag met B als je een voertuig hebt met MTM 3500 kg (bv zware terreinwagen) een aanhangwagen tot 750 kg trekken. Dit is niet hetzelfde als dat je met B een sleep tot 4250 kg zou mogen trekken.

mava105
Berichten: 22258
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 24 dec 2020 17:10

Wat heeft dat in godsnaam nog met een "Tiny House" te maken??????
Slot kan er best op.

Jo Daeseman
Berichten: 76
Juridisch actief: Nee

#15 , 25 dec 2020 10:24

Wat heeft dat in godsnaam nog met een "Tiny House" te maken??????
Slot kan er best op.
je hebt gelijk, even een nieuwe draad opstarten, specifiek over B / BE en het verschil in datum van uitgifte rijbewijs.

Terug naar “Andere”