Verhoging boete met administratieve kosten: aangetekende brief boete nooit ontvangen

JKB90
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Verhoging boete met administratieve kosten: aangetekende brief boete nooit ontvangen

#1 , 16 nov 2020 17:55

Beste iedereen,

Ik ben op zoek naar advies betreffende additionele administratieve kosten, die mijnziens onterecht toegewezen zijn.

Het betreft een boete voor het fietsen op een plaats waar dit verboden is in Leuven, ik ben woonachtig in Brussel. 4 maanden na deze gebeurtenis heb ik van Modero Gerechtsdeurwaarders een brief ontvangen om de boete hiervoor te betalen. Het gevraagde bedrag beslaat echter 1) de boete en 2) additionele administratieve kosten die in rekening zijn gebracht omdat ik de originele boete niet op tijd heb betaald. Echter, ik heb de originele boete nooit ontvangen. Ik heb hun hierover geïnformeerd, en dat ik daarmee graag de administratieve kosten zie vervallen aangezien ik niet verantwoordelijk kan worden gehouden door een fout bij de post.

Zij gaven hierop het volgende antwoord:
"Wij hebben onderzoek gedaan bij Bpost en kunnen bevestigen dat de postcode de aangetekende brief heeft aangeboden op 24 juli om 09:41. De brief is niet opgehaald bij het Ophaalpunt, en is ter gevolge terug gestuurd naar de verzender. Waar het uw verantwoordelijk was om de post op te halen bij het postkantoor kunnen we aan u bevestigen dat onze client de procedure correct heeft opgevolgd. Gelieve binnen 7 dagen te betalen. Indien u niet betaald zullen we genoodzaakt zijn om de procedure verder te zetten, wat verdere kosten inhoudt."

Waar ik destijds ivm corona-omstandigheden thuis werkte, ben ik er zeker van dat er die dag geen post aangeboden is. Er is tevens geen niet-thuis briefje in de bus gestoken.

Hebben jullie enig advies over wat ik nog kan doen om de onterechte additionele kosten niet te hoeven betalen? Of is dit hopeloos?
Elke hulp is welkom!

Alvast heel erg bedankt,
Janneke

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 16 nov 2020 18:06

Vraag de code van de aangetekende zending en dan kan u via het traceersysteem zelf nakijken of ze de waarheid vertellen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 17 nov 2020 10:47

Het betreft een boete voor het fietsen op een plaats waar dit verboden is in Leuven, ik ben woonachtig in Brussel.
GAS-boete :?:

Welke soort boete heb je precies gekregen, hoe zijn de feiten vastgesteld, en waarvoor (op basis van welke wetgeving) ?

Hebben jullie enig advies over wat ik nog kan doen om de onterechte additionele kosten niet te hoeven betalen? Of is dit hopeloos?
Dit lijkt me om een GAS boete te gaan op basis van hoe het afgehandeld wordt

Maar met de fiets kunnen die toch niet vastgesteld worden :?:
Er zijn GAS boetes voor rijden in voetgangerszone, of voorbij een verbodsbord C3

Maar die moeten conform de GAS-wet met automatische camera vastgesteld zijn om via de GAS-wet afgehandeld te worden - wat voor fiets zonder nummerplaat dus niet kan ...


Zij gaven hierop het volgende antwoord:
"Wij hebben onderzoek gedaan bij Bpost en kunnen bevestigen dat de postcode de aangetekende brief heeft aangeboden op 24 juli om 09:41.
Wettelijk is daarmee echter de kous af ...
Brief aangetekend verstuurd
Wetgever gaat er van uit dat die brief onfeilbaar aankomt
(officieel op de 3de werkdag na verzending zeker ?)
Waar ik destijds ivm corona-omstandigheden thuis werkte, ben ik er zeker van dat er die dag geen post aangeboden is. Er is tevens geen niet-thuis briefje in de bus gestoken.
Overheid gaat desondanks uit van de onfeilbaarheid van Bpost
Realiteit is wel enigszins anders geworden, zeker in corona-tijdperk, maar daar trekt de overheid-aandeelhouder zich niets van aan ...

U bent blijkbaar 1 van de talloze slachtoffers van hoe laks Bpost (en haar personeel) tegenwoordig omgaat met aangetekende post - de vaak verregaande gevolgen zijn toch niet voor hen.

Van 'postbode tekent zelf' bij aflevering aan bestemmeling na aanbellen, zoals Bpost voorschrijft in corona tijdperk,
is dit in recordtijd afgegleden naar melding in de bus zonder aanbellen: ga maar zelf ophalen in postkantoor;
of de aangetekende brief belandt gewoon in de bus en is zogezegd afgeleverd na aanbellen;
of de aangetekende brief gaat gewoon mee terug, geen melding of melding steekt in foute brievenbus, bestemmeling weet van niets, aangetekende brief gaat retour ...

Geen enkele aangetekende brief is hier sinds maart nog correct afgeleverd

Reclame

JKB90
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 nov 2020 11:11

Bedankt voor de reacties!

Excuses voor het niet vermelden: de boete is vastgesteld door medewerkers van de NMBS. Ik heb hier al protest tegen aangetekend, zonder succes.

Ik ga de track en trace code opvragen, om inderdaad te checken of zij in ieder geval juist communiceren.
Indien zo, rest er niks dan betalen vrees ik... Wel echt problematisch dat Bpost het hier niet zo nauw mee neemt, ik heb inderdaad al veel verhalen over problemen met de post gehoord maar dat het ook met aangetekende brieven mis gaat...

bosprocureur
Berichten: 6854

#5 , 17 nov 2020 11:19

Tja, track en trace kan ook maar weergeven wat er ingestopt wordt.

Als je dan weet dat de postman m/v van diens soms creatief kan omgaan met de juiste adressen, en daarenboven zelf de elektronische handtekening plaatst voor ontvangst.... Moet er nog een tekening bij ?

Terug naar “Andere”