Corona boete mondmaskerverplichting

Finley
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

Corona boete mondmaskerverplichting

#1 , 30 okt 2020 12:53

Wij zijn mensen die alle coronamaatregelen volgen. Afstand, mondmasker, contacten mijden ...
We hebben alle begrip en volgen alles strikt op.

Gisteren kreeg mijn meerderjarige zoon toch een boete van 250€
Hij was aan het telefoneren met mij en daarom had hij zijn mondmasker laten zakken op kin om deftig te kunnen praten met me.
Politie in burger kwam het telefoongesprek stil leggen en gaven hem onmiddelijk een minnlijke schikking van 250€. Was zone mondmasker plicht.
Mijn zoon heeft autisme volgt steeds alle regels.

Wat vinden jullie? Terecht of onterecht boete?
Kunnen we hier eventueel iets tegen doen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 30 okt 2020 13:02

Terechte boete voor mij, ik snap niet waarom een mondmasker af moet om te telefoneren. U kan elkaar toch niet zien?

Meeboo
Berichten: 1488

#3 , 30 okt 2020 13:22

inderdaad, weinig tegen in te brengen.

Reclame

Finley
Topic Starter
Berichten: 4
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 okt 2020 13:50

Terechte boete voor mij, ik snap niet waarom een mondmasker af moet om te telefoneren. U kan elkaar toch niet zien?
Mijn zoon heeft autisme die volgt alle regels perfect op. Hij loopt nooit bewust naast de lijn. Maar sommige dingen zijn voor hem onmogelijk. Zo kan hij niet bellen met mondmasker op hij krijgt dat niet geprogrammeerd in zijn hoofd. Hij denkt onverstaanbaar te zijn .. Geen idee of u mensen met autisme in of rond u buurt heeft? (ieder is natuurlijk verschillend ).
Zeker dat hij zodra telefoon aflegt direct mondmasker aandoet.
Hij belde me gisteren zelfs nog op vanop stage hoe hij kon zeggen aan volwassen iemand die rond hem hoestend liep en geen mondmasker aan had.
Jammer dat harde overtreders of mensen die bewust overtreden dan weinig tegen de lamp lopen.

Ik ben voor boetes he maar hier vind ik het niet terecht. Hij stond alleen te telefoneren met mij mondmasker aan kin en ging sowiezo zijn mondmasker na het gesprek terug 3 cm omhoog doen.

Meeboo
Berichten: 1488

#5 , 30 okt 2020 14:04

Veel mensen vinden een boete onterecht, feiten zijn gepleegd en agenten zijn opgedragen de regels streng te handhaven. Erg voor uw zoon maar misschien een les om zijn gsm niet op te nemen in een zone waar maskerplicht is, als hij weet dat hij met masker niet kan bellen.

LeenW
Berichten: 12818

#6 , 30 okt 2020 15:21

Ik ga akkoord met Meeboo, het virus neemt geen pauze zodat uw zoon even kan telefoneren. Integendeel, door te praten is de kans op verspreiding groter dan tijdens normaal ademen. Opzet is hier geen vereiste is om in overtreding te zijn, dus voor mij blijft de boete terecht.

Als het er bij u zoon echt niet ingaat dat hij het mondmasker op moet houden tijdens het bellen (wat ik absoluut kan begrijpen als hij inderdaad een zwaardere vorm van autisme heeft) is met m.i. aan u om dan de nodige maatregelen te nemen en zijn oproep niet op te nemen als u weet dat hij waarschijnlijk in een zone is waar hij dit niet mag doen (ik vermoed schoolomgeving?). Tekstberichten zijn hier een oplossing.

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 30 okt 2020 16:23

Geen idee of u mensen met autisme in of rond u buurt heeft? (ieder is natuurlijk verschillend ).
Zeker dat hij zodra telefoon aflegt direct mondmasker aandoet.
Hij belde me gisteren zelfs nog op vanop stage hoe hij kon zeggen aan volwassen iemand die rond hem hoestend liep en geen mondmasker aan had.
Ik heb autisme, evenals mijn zoon en dochter. Ja dus. Uitleggen helpt absoluut. Eventueel binnenshuis eens met elkaar bellen (met en zonder mondmasker) om duidelijk te maken dat je, mits goed articuleren, perfect verstaanbaar bent. Als dat niet gaat : buiten sms of whatsapp gebruiken. Of gewoon wachten met bellen. Ik heb meer dan vijftig jaar overleefd zonder gsm. Mijn grootmoeder zelfs zesennegentig jaar. Jeanne Calment nog veel langer. ;-)
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”