Parkeerboete na defect parkeermeter

olivierp7
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete na defect parkeermeter

#1 , 23 okt 2020 10:14

Begin dit jaar gaan we naar Nieuwpoort en de parkeermeter die op 15meter van onze wagen staat werkt niet.
Mits ik veel op de baan ben neem ik dan steeds een foto of filmpje op om achteraf te kunnen bewijzen dat hij effectief niet werkte.
Volgens de wet moet je dan de blauwe parkeerschijf plaatsen die geldig is gedurende 2u, wat we ook gedaan hebben.

Bij terugkomst aan de auto hebben we toch een parkeerboete van 30euro op de voorruit steken.

Ik dien klacht in bij het betreffende parkeerbedrijf met al de bewijzen maar toch blijven ze sturen dat ik de boete moet betalen.
Ze sturen mij een bewijs dat de parkeermeter 20minuten nadien terug hersteld was.
Inmiddels doen ze dit zelf via en gerechtsdeurwaarderskantoor.

Kan iemand mij laten weten welke stappen ik nog kan ondernemen om dit te stoppen?
Indien dit voor de rechtbank komt, kan ik dan een schadevergoeding vragen voor al de lasten?

Alvast bedankt
Olivier

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 23 okt 2020 11:45

hun aangetekend aanschrijven.

het moment dat u daar aankomt en vaststelt dat de meter kapot is hebt u gedaan wat u moet doen, de schijf leggen; het is dat moment dat telt.

het kan best zijn dat de meter nog geen half uur later gemaakt is, maar dan had men eerst moeten vaststellen welke wagens ervoor reeds aangekomen zijn en (als ze de regels volgen) hun schijf hebben gelegd.

deurwaarder zal momenteel alleen optreden als incassobureau en heeft normaal nog geen uitvoerende macht.

parkeerfirma zal via de rechtbank moeten passeren als ze toch van mening zijn dat u hun geld verschuldigd bent, met de nodige bewijze, die u heeft lijkt mij dat onwaarschijnlijk dat ze in hun opzet slagen, immers er zal dan ook een verslag zijn dat de parkeermeter defect was tussen X tijd en Y tijd.

Didymus
Berichten: 2061

#3 , 23 okt 2020 11:55

Parkeerbedrijf heeft impliciet al toegegeven dat de parkeermeter defect was.

Als ze u dagvaarden, dan kan u een tegenvordering instellen voor een tergend en roekeloos geding en een schadevergoeding eisen.
"sowieso" schrijf je zo.

Reclame

Thomas Morus
Berichten: 5929
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#4 , 23 okt 2020 12:16

Toon het bewijs aan de gerechtsdeurwaarder. Die zal zijn opdrachtgever wel tot inzicht brengen.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 okt 2020 12:38

Mits ik veel op de baan ben neem ik dan steeds een foto of filmpje op om achteraf te kunnen bewijzen dat hij effectief niet werkte.
Goede reflex :!:
Volgens de wet moet je dan de blauwe parkeerschijf plaatsen die geldig is gedurende 2u, wat we ook gedaan hebben.
Dan kon je er parkeren ...

Geen verdere parkeerbeperking in de tijd op de meter / automaat ?
Lees parkeerretributiereglement N ieuwpoort even door

Ze sturen mij een bewijs dat de parkeermeter 20minuten nadien terug hersteld was.
:lol:
Er is geen enkele reden -laat staan wetgeving- dat je elke paar minuten opnieuw naar de parkeermeter zou moeten lopen om te gaan kijken dat die reeds gerepareerd is :lol:

Schijf gezet = conform wegcode

Leuk is wel dat ze hiermee zelf bevestigen dat de effectief defect was :mrgreen:

Inmiddels doen ze dit zelf via en gerechtsdeurwaarderskantoor.
Wat heb je juist gekregen ?
Vraag te betalen, of al dagvaarding :?:

Kan iemand mij laten weten welke stappen ik nog kan ondernemen om dit te stoppen?
Je zou een aangetekende ingebrekestelling kunnen sturen, maar waarom zou je kosten doen ...

Stuur die ingebrekestelling gewoon per email

Behoorlijk gortig om wanneer hun rommel defect is, toch nog retributies te gaan uitschrijven.
Ik heb het al eerder een parkeermaffia genoemd, en ze doen die naam er weer alle eer aan ...

CC burgemeester, schepen mobiliteit
Met vraag om parkeerbedrijf te doen ophouden met dergelijke onzin, en na afloop contractuele periode, niet meer met dit bedrijf in zee te gaan voor de controle vh betalend parkeren

CC deurwaarderskantoor
Dat u via hen hierover geen briefwisseling meer wenst te ontvangen
Tenzij wat zij u volgens de wetgeving moeten doen toekomen (dagvaarding ed)

Indien dit voor de rechtbank komt, kan ik dan een schadevergoeding vragen voor al de lasten?
Helaas niet

Klacht wegens tergend geding zou kunnen - als je wint
Maar is ook meer last dan het opbrengt ...



Het is de parkeerfirma die moet beslissen of ze je dagvaardt of niet (Vredegerecht)
En daar zal moeten bewijzen dat de retributie verschuldigd was
Wat nogal lastig zal zijn, als ze zelf toegeven dat hun meter defect was ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 23 okt 2020 12:39

Toon het bewijs aan de gerechtsdeurwaarder. Die zal zijn opdrachtgever wel tot inzicht brengen.
Mengt zich normaal niet in de discussie
Doet gewoon wat zijn "klant" vraagt ...

mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 23 okt 2020 12:49

Is men dan niet verplicht naar een volgende automaat te gaan?

olivierp7
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#8 , 23 okt 2020 13:58

Ik ga mail sturen naar gerechtsdeurwaarder, burgemeester/mobilitieit Nieuwpoort, betrokken parkeerbedrijf en zal dan wel zien.

Volgens de wet:
Als de parkeermeter defect is, dan moet je je parkeerschijf leggen volgens de wetgeving. Je mag dan maximaal 2 uur blijven staan. Als er binnen een redelijke afstand een andere meter staat, dan kan een rechter bij betwisting toch oordelen dat de bestuurder daar een ticket had moeten nemen. Algemeen wordt echter aanvaard dat je niet eindeloos op zoek moet gaan naar een werkende automaat en die heb ik niet gevonden binnen een straal van 100m.

Ik heb foto van aankomst en foto van vertrek toen boete dus aan vooruit lag. Dus genoeg bewijs om me te kunnen verdedigen.

Probleem is dat deze parkeerbedrijven vaak blijven pushen zodat je wel zou betalen maar ze hebben geen voet om op te staan en dat ben ik beu. Mijn schoonvader die reeds met pensioen is, heeft de boete wel betaald omdat hij geen zin heeft in rechtbank verhalen als ex-politieagent en wil er zijn tijd niet insteken.

Heb parkeerwachter aangesproken uit Nieuwpoort en die heeft me gelijkgegeven nadat ik weken later bijna zelfde voorhad. Heb toen zelf gemeld dat de parkeerautomaat niet werkte maar mits we langer dan 2u ter plaatse gingen blijven heb ik ticket genomen aan andere automaat die 30meter verder stond. Dus zeker niet van slechte wil.
Ook hiervan heb ik foto's en videomateriaal.

Als ik fout ben betaal ik mijn boete zonder probleem en dit komt wel is voor als je meer dan 70.000km per jaar op de baan bent. Maar als ik in mijn recht ben dan hou ik ook voet bij stuk.
Nadeel is dat je dan veel tijd spendeert om dit opgelost te krijgen en daarom zou ik een schadevergoeding willen vragen.

Bedankt alvast voor jullie antwoorden en motiveringen.

Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#9 , 23 okt 2020 14:01

Is men dan niet verplicht naar een volgende automaat te gaan?
als ik mij niet vergis, neen

er is daarover ook al rechtsspraak geweest dat men van de burger niet kan verwachten dat die op zoek gaat naar een andere meter, immers andere straat kan andere regels hebben waardoor dat ticket niet geldig is in de straat waar men geparkeerd staat

olivierp7
Topic Starter
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#10 , 23 okt 2020 14:23

Volgens de wet moet je dan de blauwe parkeerschijf plaatsen die geldig is gedurende 2u, wat we ook gedaan hebben.
Dan kon je er parkeren ...

Geen verdere parkeerbeperking in de tijd op de meter / automaat ?
Lees parkeerretributiereglement N ieuwpoort even door

Maximale parkeertijd van 2u met blauwe schijf dus was in orde.
Inmiddels doen ze dit zelf via en gerechtsdeurwaarderskantoor.
Wat heb je juist gekregen ?
Vraag te betalen, of al dagvaarding :?:

Eerst tweemaal schrijven gekregen van parkeerbedrijf voor minnelijke schikking.
Nu aangetekend schrijven gekregen maar gewoon per post ontvangen door gerechtsdeurwaarderskantoor met voorstel voor minnelijke schuldinvordering. Laatste verwittiging voor gerechterlijke dagvaarding.

CC burgemeester, schepen mobiliteit
Met vraag om parkeerbedrijf te doen ophouden met dergelijke onzin, en na afloop contractuele periode, niet meer met dit bedrijf in zee te gaan voor de controle vh betalend parkeren

CC deurwaarderskantoor
Dat u via hen hierover geen briefwisseling meer wenst te ontvangen
Tenzij wat zij u volgens de wetgeving moeten doen toekomen (dagvaarding ed)

=> Ga ik doen.
Indien dit voor de rechtbank komt, kan ik dan een schadevergoeding vragen voor al de lasten?
Helaas niet

Klacht wegens tergend geding zou kunnen - als je wint
Maar is ook meer last dan het opbrengt ...

Ga toch vragen aan rechter om mijn verplaatsing en verloren werktijd te vergoeden. Een nee heb je, een ja kan je krijgen ;-)

vincce94
Berichten: 7
Juridisch actief: Nee

#11 , 26 okt 2020 20:53

Je kan ook proberen via de ombuds van de gemeente je gelijk te halen, heb ik ook gedaan en uiteindelijk toch gelijk gekregen.

lohabra
Berichten: 1015

#12 , 14 nov 2020 14:23

Is men dan niet verplicht naar een volgende automaat te gaan?
Welke wettekst zou hem daartoe verplichten volgens u :?:
The pessimist complains about the wind
The optimist expects it to change
The realist adjusts the sails

Terug naar “Andere”