Gevangenisbrief

Mario1303
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Gevangenisbrief

#1 , 17 okt 2020 20:28

Hi all,

Daar ik nieuw ben en niet goed weet waar dit toebehoord plaats ik mijn onderwerp in deze rubriek.

Mijn buurman heeft een "gevangenisbrief" gekregen dat hij zich moet aanmelden voor een vervangende straf van 5 maanden.
Dit was omdat hij zijn opgelegde werkstraf niet voltooid heeft.
Nu zitten wij te zoeken naar info op het www als hij recht heeft op een enkelband, maar er is niet veel te vinden.

Met dank
Mario

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12828

#2 , 17 okt 2020 20:55

Er is geen recht op een enkelband, dit is steeds een gunst.

Mario1303
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#3 , 17 okt 2020 20:59

Sorry, verkeerd woord, ja wij weten dat het een gunst is en geen recht.
We willen alleen weten of hij die kan aanvragen of niet?
Ik weet dat je het altijd moet aanvragen maar hij is van mening dat als ze er toch geen enkelband gaan geven hij er gewoon niet over zal spreken.
dank je

Reclame

eylis
Berichten: 8840

#4 , 17 okt 2020 21:41

Uw buurman had een gunstvonnis onder voorwaarden gekregen. (werkstraf). Hij heeft dit niet uitgevoerd en moet dus de initiële gevangenisstraf ondergaan. Daar kan hij geen gunst meer voor vragen. (enkelband) Immers, hij heeft de toegestane gunst (werkstraf) niet aanvaard.

Mario1303
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#5 , 18 okt 2020 09:38

Dit heb ik ondertussen gevonden.
De controle op de niet-uitvoering van de werkstraf betreft echter een andere zaak
aangezien dit weldegelijk een straf betreft en dus geen gunst
https://lib.ugent.be/fulltxt/RUG01/002/ ... 001_AC.pdf

Terug naar “Andere”