Onbewoond pand 10 jaar verwaarloosd

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

Onbewoond pand 10 jaar verwaarloosd

#1 , 13 okt 2020 16:36

Dag,
In onze buurt is een onbewoond huis, met een tuin van 6 are, dat al 10 jaar leeg staat.
Drie buren grenzen daarnaast.
De verwildering is niet te overzien.
De eigenaar is spoorloos.
Onze mooie buurt heeft een serieuze minwaarde.
De vensters zijn uitgebroken.
Open deur voor misdaden.

Iedereen heeft al klacht neergelegd bij politie en burgemeester.
Geen commentaar is de reactie.
Mijn handen en die van de politie zijn gebonden.
De eigenaar is niet van onze gemeente.

Wat nu?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Berichten: 22270
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#2 , 13 okt 2020 17:38

Vraag zijn adres, en stuur hem een aangetekende brief. Het is niet omdat hij niet van jullie gemeente is, dat er niets kan gedaan worden.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 okt 2020 17:55

Wij kunnen zijn adres niet bekomen.
Het kadaster weigert en zegt dat het enkel met goedkeuring van de gemeente mag.
De gemeente weigert ook. De handen van de burgemeester zijn gebonden.
De eigenaar heeft een café op de Oude Markt te Leuven, recent gesloten. Stad Leuven weigert eveneens info te geven.

Reclame

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#4 , 13 okt 2020 18:19

Meer dan veertig jaar ervaring als jurist.

lukasi
Berichten: 1145

#5 , 13 okt 2020 18:57

ik snap het probleem niet.
Als er verwaarlozing van het huis is, dan zal er wel krotbelasting worden geheven.
Als er in de verwilderde tuin invasieve planten staan of opkomen dan zal de gemeente de eigenaar moeten verwittigen dat deze moeten gerooid worden of afgedood.
Meer en meer wordt er voorrang gegeven aan biodiversiteit in de tuinen en parken. Maar ook in het straatbeeld duikt dit op. Je zal dus hier en daar meer kruiden zien te voorschijn komen daar waar anders met de gifspuit werd rondgelopen.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#6 , 13 okt 2020 19:02

Onze gemeente heeft geen leegstand belasting.
De burgemeester alsook de politie staat de buurt niet ter woord.
Geen info, privacy.
Eigenaar volgens gemeente niet bereikbaar.

Franciscus
Berichten: 38602

#7 , 13 okt 2020 20:06

Dan kan een burgemeester toch nog altijd optreden?

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#8 , 13 okt 2020 20:24

Dan kan een burgemeester toch nog altijd optreden?
Hij zegt dat zijn handen gebonden zijn.
Daar kunnen we niks tegen inbrengen, toch.

Orran
Berichten: 87
Juridisch actief: Nee

#9 , 14 okt 2020 08:13

Dan kan een burgemeester toch nog altijd optreden?
Hij zegt dat zijn handen gebonden zijn.
Daar kunnen we niks tegen inbrengen, toch.
Invoeren van een leegstandsbelasting kan de burgemeester voorstellen op de gemeenteraad.

Indien er een gevaar is voor de openbare veiligheid of gezondheid, kan de burgemeester optreden in het kader van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet.

Bijvoorbeeld : als er indicaties van kraken zijn (deur opengebroken is er al één, maar het komen en gaan van personen is een belangrijke) dan kan je dit melden aan de politie. Met die PVs kan de burgemeester dan eigenlijk de politie vragen te oordelen of het pand illegale activiteiten in de hand werkt (dealen/gebruiken van drugs, bijvoorbeeld) en met dat verslag kan hij/zij dan optreden met het bovenstaande artikel.

Anders is de procedure van bemiddeling bij de vrederechter mogelijks een optie. Maar of dat de minwaarde die het pand veroorzaakt bij jullie voldoende motivatie is om via de vrederechter actie te eisen, daar heb ik toch een vraagteken bij.

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#10 , 14 okt 2020 12:32

Ik heb al geprobeerd via Myminfin de eigenaar zijn gegevens aan te vragen. Als ik het lot selecteer krijg ik de melding dat er geen gegevens beschikbaar zijn voor de selectie.
Hetzelfde als ik naar het betreffende kadaster telefoneer. Privacy, enkel de gemeente kan hiervoor informatie afleveren.

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 14 okt 2020 13:48

Ga er eens langs, wel in een groot bureau. Plaatselijk is soms niet mogelijk. Vb voor een gemeente in de Kempen was dat Antwerpen Italiëlei. Reden aankoop pand. Binnen de 10' had ik de gegevens.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 14 okt 2020 17:12

Indien er een gevaar is voor de openbare veiligheid of gezondheid, kan de burgemeester optreden in het kader van artikel 135 van de nieuwe gemeentewet.
Meer zelfs:
Gemeente is verplicht op te treden om veiligheid te waarborgen op basis hiervan.
Art 135 is geen vrijblijvend artikel

Vraag is natuurlijk of de veiligheid ook werkelijk in gevaar is ...

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#13 , 18 okt 2020 11:59

Niemand krijgt zijn adres.
Ik ben op de Facebook pagina van Den Allee, Oude Markt Leuven. Daar schijnt volgens leden dit huis in een vennootschap te zitten samen met cafés,...
Adressen mogen niet publiek gemaakt worden.
Raar gedoe, zitten vast.

Thomas Morus
Berichten: 5932
Juridisch actief: Nee
Locatie: Utopia

#14 , 18 okt 2020 12:21

Nog nooit tegengekomen dat ik de naam van een eigenaar van een pand niet kon vinden.

Een burgemeester met gebonden handen. Dat is interessant en tegelijk verdacht. Het pand lijkt wel van de Cosa Nostra te zijn. Daarom hebben ze allemaal schrik en zeggen ze niks.

Roep met wat inventiviteit één van de volgende redenen in om de handjes van de burgemeester wat losser te maken:

Art. 36. De kadastrale documentatie wordt voor de volgende doeleinden ter beschikking gesteld:
1° om te kunnen voldoen aan een door de aanvrager nader te specificeren wettelijke of reglementaire verplichting;
2° met het oog op het beheer van een bepaald onroerend goed waarop de aanvrager een zakelijk of persoonlijk recht uitoefent;
3° met het oog op het beheer van een onroerende mede-eigendom als bedoeld in de artikelen 577-2 en 577-3 van het Burgerlijk Wetboek;
4° wanneer de gevraagde informatie betrekking heeft op een onroerend goed dat het voorwerp uitmaakt van een overeenkomst waarbij de aanvrager betrokken partij is;
5° om te dienen als essentiële informatie vereist voor de afhandeling van een bepaald dossier waarmee de aanvrager, beoefenaar van een gereglementeerd beroep, gebonden door het in dat kader opgelegde beroepsgeheim, is belast;
6° voor de instelling, uitoefening of onderbouwing van een rechtsvordering in een gerechtelijke, administratieve of buitengerechtelijke procedure;
7° met het oog op het verzamelen van geografische gegevens en het verstrekken van diensten met betrekking tot geografische gegevens;
8° om te worden gebruikt door een openbare overheid of een ministeriële ambtenaar in de zin van het Gerechtelijk Wetboek, wanneer de informatie noodzakelijk is voor de vervulling van een taak van openbaar belang of die deel uitmaakt van de uitoefening van het openbaar gezag;
9° met het oog op de strafrechtelijke opsporing en vervolging van misdaden, wanbedrijven en overtredingen;
10° met het oog op het opmaken van algemene en naamloze statistieken door FOD Economie, K.M.O., Middenstand en Energie;
11° voor wetenschappelijke, statistische, historische of opvoedkundige doeleinden of voor een erkend algemeen belang zonder winstoogmerk;
12° om te voldoen aan een door de aanvrager ingeroepen gerechtvaardigd belang, mits het belang of de fundamentele rechten en vrijheden van de betrokkene op grond van de Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, niet zwaarder doorwegen.

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet
Laatst gewijzigd door Thomas Morus op 18 okt 2020 12:39, 1 keer totaal gewijzigd.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

tinev
Topic Starter
Berichten: 161
Juridisch actief: Nee

#15 , 18 okt 2020 12:36

Toch is het zo, anders zou ik geen advies vragen op dit forum.
De buurt vraagt me om een petitie te openen. Hoe? Naar wie? Voorbeeld ergens?
Volgens mij helpt dit ook niet.

Onze tuinman wil de tuin onderhouden, maar niet zonder toestemming eigenaar.

Kan iemand van jullie soms het adres achterhalen?

Terug naar “Andere”