Parkeerboete omwille van 1 nummer verschil

Marcbv
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerboete omwille van 1 nummer verschil

#1 , 05 okt 2020 15:23

Ik kreeg in Sint Gilles (Brussel) een parkeerboete terwijl de parkeertijd wel betaald was, nog steeds liep en het parkeerticket ook zichtbaar aangegeven werd. Bij navraag in de gemeente stelt deze dat er een verschil is in nummerplaat ttz xxx-xxx vs 1-xxx-xxx. De x komen overeen in beide gevallen alleen toont het parkeerticket niet het nummer 1 van de nummerplaat. In casu word ik beboet voor het verkeerd aangeven van de nummerplaat. Is hier rechtspraak over?

Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 05 okt 2020 15:43

Moet dat dan?

U hebt zelf een ander nummer ingegeven dat dat van uw auto. Dus voor uw auto was er niets betaald.

Sirkii
Berichten: 5396

#3 , 05 okt 2020 19:08

Is het een gasboete? Volg de bezwaarprocedure met bijvoeging van een kopie van het ticket. Misschien is de sanctionerende ambtenaar coulant. Neen heb ke. Ja kan je krijgen.

Reclame

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 okt 2020 19:32

Het hetzelfde voorgehad maar dan met SMS parkeren ( hier heb je geen ticket ) Na wat heen en weer gemail was het parkeerbedrijf bereid om eenmalig mijn fout te vergeven doordat ik kon aantonen in mijn sms verkeer dat er wel degelijk betaald was maar met een kleine fout ( 1 cijfertje verkeerd ) in de nummerplaat. Dus zeker het proberen waard en zoals Sirkii terecht zegt een neen heb je, een ja kan je krijgen.

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#5 , 05 okt 2020 21:39

Is het een gasboete?
Betalend parkeren gaat niet via GAS ...


Bij de commerciële parkeerbedrijven zijn dergelijke tik fouten deel van het verdienmodel ...
Zal enkel nog erger worden met scan-voertuigen

Oude Belg
Berichten: 3192

#6 , 05 okt 2020 22:06

Is het een gasboete? Volg de bezwaarprocedure met bijvoeging van een kopie van het ticket. Misschien is de sanctionerende ambtenaar coulant. Neen heb ke. Ja kan je krijgen.
Ik denk dat weinigen er nog iets van snappen. Voor parkeerovertredingen kan je een onmiddellijke inning, een boete, een retributie of een GAS krijgen. Een "gasboete" zorgt voor verwarring, want het is een sanctie, geen boete. De afwikkeling is totaal verschillend. Begrijpe wie het kan.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Oude Belg
Berichten: 3192

#7 , 05 okt 2020 22:08

Is het een gasboete? Volg de bezwaarprocedure met bijvoeging van een kopie van het ticket. Misschien is de sanctionerende ambtenaar coulant. Neen heb ke. Ja kan je krijgen.
Ik denk dat weinigen er nog iets van snappen. Voor parkeerovertredingen kan je een onmiddellijke inning, een boete, een retributie of een GAS krijgen. Een "gasboete" zorgt voor verwarring, want het is een sanctie, geen boete. De afwikkeling is totaal verschillend. Begrijpe wie het kan. Op veel plaatsen krijg je trouwens geen ticket meer.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 06 okt 2020 11:46

Ik denk dat weinigen er nog iets van snappen. Voor parkeerovertredingen kan je een onmiddellijke inning, een boete, een retributie of een GAS krijgen. Een "gasboete" zorgt voor verwarring, want het is een sanctie, geen boete. De afwikkeling is totaal verschillend. Begrijpe wie het kan.
Point proven ...

Betalend parkeren, blauwe zones, en bewoners parkeren etc zijn niet meer strafrechterlijk strafbaar en dus geen overtredingen meer.
Voor betalend parkeren kan je dus enkel een retributie of ... belasting krijgen.
Al klopt dat laatste eigenlijk niet, maar gedoogt de Vlaamse overheid dit misbruik door sommige steden en gemeenten.

Voor parkeer-overtredingen kan je dan weer geen retributie krijgen.


Parkeerreglementen zijn zodanig opgesteld dat tikfouten bij ingave van de nummerplaat ook een retributie (belasting) tot gevolg hebben ...

Soms laat men die vallen bij overduidelijke fouten
Soms niet ...

Meeboo
Berichten: 1488

#9 , 06 okt 2020 14:41

De 1 maakt integraal deel uit van uw nummerplaat. ZOnder de 1 is het een andere nummerplaat.
gebruik een app waar je je nummerplaat op voorhand in definieert

Oude Belg
Berichten: 3192

#10 , 06 okt 2020 15:16


Point proven ...
Het is wel het normale taalgebruik geworden, ook in de pers. Ik heb nog nooit iemand horen zeggen :"Ik heb een GAS gekregen". Maar dat is meer iets voor een taalforum, mocht dat bestaan.
Bedankt voor je duidelijk overzicht, trouwens.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Terug naar “Andere”