Definitief rijongeschikt verklaard

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Definitief rijongeschikt verklaard

#1 , 18 sep 2020 18:17

2 jaar geleden ben ik tegen een boom gereden en heb doorgereden naar huis, toen ik thuis kwam met mijn wagen zag mijn moeder dat mijn wagen 'kapot' was. Ik had in de nacht uitgeweest en een joint gerookt en wat gedronken. Dus toen ik thuis kwam ben ik met mijn moeder terug naar de plaats van het ongeval gereden en de politie was al ter plaatse. Ik moest een alcohol en drug test ondergaan, waarvoor ik beide positief was. Alcohol was 0.42. Nu heb ik via de rechtbank de zwaarste straf gekregen, volledige en levenslange rijongeschiktheid nadat ik medisch en psychologisch afgekeurd ben. Alle urine en bloedproeven negatief maar via mijn haar was dat mis natuurlijk.. Mijn cdt was 2.0 dus eigenlijk nog onder het limiet.. Nu 2 jaar later heb ik geen drugs meer aangeraakt enkel drink ik elke dag een biertje (Omer). 1 per dag in weekend soms 3per dag.. Nu zou ik graag mijn rijbewijs terug aanvragen want dat kan na 6 maand.. Maar eerst moet ik dus die medische en psychologische proeven ondergaan, drugs kan aangetoond worden dat ik al 2 jaar niets genomen heb, maar die alcohol dus niet.. Ik ben nu 1 maand gestopt met drinken zo der enig probleem of afkickverschijnsel .. Moet ik dit nu echt aantonen dat ik 6 maand niets heb gedronken.. Of zou ik kunnen regelen dat ik goedgekeurd word en na 6 maanden terug ga en nog eens kan aantonen dat ik alcoholvrij ben? Heb mijn rijbewijs zo snel mogelijk nodig dus daarom deze vraag..

Mvg Dries

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 19 sep 2020 11:22

Moet ik dit nu echt aantonen dat ik 6 maand niets heb gedronken..
Neen
Maar aan je CDT waarde gaat men wel kunnen zien dat je regelmatig alcohol drinkt

Halve bak/week is niet weinig hé
Hangt er ook nog van af welke Omer ... gewone, tripel
Je kan dat ook zelf laten testen, en eens kijken wat effect is


Normale CDT zit (ruim) onder 1 ...
Onder 1,3 wordt aanzien als geen problematisch alcoholgebruik

Of zou ik kunnen regelen dat ik goedgekeurd word en na 6 maanden terug ga en nog eens kan aantonen dat ik alcoholvrij ben?
Hahahaha .... neen

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 20 sep 2020 10:33

@Inazuma Ik dacht echt dat ik 6 maand geen druppel mocht drinken, dus zolang mijn cdt onder de 1,3 is zal dit geen problemen geven? Is dit zeker of zou ik me toch beter 6 maand onthouden?

Reclame

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 20 sep 2020 10:38

Dus binnen 2 maand zou ik goed door de test komen?

De halfwaardetijd van CDT bedraagt 10-14 dagen en het duurt 4-6 weken voordat de CDT uitslagen weer genormaliseerd zijn.

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 sep 2020 10:44

Ze kunnen toch een haarstaal nemen en zien dat ik nog maar 2-3maand Nieks meer drink en daarvoor wel elke dag iets dronk.. Ik vrees dat ze me daarop terug ongeschikt zullen verklaren..

mava105
Berichten: 22256
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#6 , 20 sep 2020 10:56

TS weet blijkbaar beter wat hij moet doen om eronderuit te komen, dan wat zijn plichten zijn.
Levenslang is toch levenslang, en geen 6 maanden

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 20 sep 2020 11:24

Levenslang is toch levenslang, en geen 6 maanden
Na 6 maanden kan men herziening van de maatregel vragen, mits testen aantonen dat de problemen die tot rij-ongeschiktheid leiden er niet meer zijn

Eerste herziening is vaak voorlopig: rijbewijs met beperkte geldigheid, en 6 maanden later opnieuw testen

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 20 sep 2020 11:55

@Inazuma Ik dacht echt dat ik 6 maand geen druppel mocht drinken, dus zolang mijn cdt onder de 1,3 is zal dit geen problemen geven? Is dit zeker of zou ik me toch beter 6 maand onthouden?
"Geen druppel" is teveel gezegd

Probleem is dat wat u doet, dagelijks alcohol drinken, ook hogere CDT waarden levert.
En net wijst op potentieel problematisch gedrag.
Je bent weinig met halfwaarde-tijd als je dagelijks de te halveren waarde weer aanvult ...


Rijgeschiktheid hangt van meer af dan de CDT test maar is er wel aan gelinkt:

https://www.vias.be/publications/Opnieu ... erkeer.pdf :

Bovendien is het percentage kandidaten met een CDT van 2,4% of meer hoger bij de niet geschikte kandidaten (48,9%) dan bij de kandidaten die geschikt (3,3%) of geschikt voor bepaalde duur (5,2%) verklaard werden. De gemiddelde CDT-waarde bedraagt 0,99% bij kandidaten die geschikt verklaard werden; 1,22% bij kandidaten die geschikt verklaard werden voor bepaalde duur en 3,00% bij kandidaten die ongeschikt verklaard werden.

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#9 , 20 sep 2020 12:24

Als ik nu 3 maand geen druppel drink zullen me dan nog altijd als potentieel alcoholist bekijken?

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 20 sep 2020 12:41

@mava105 Tuurlijk wil ik mijn rijbewijs terug en ik weet maar al te goed wat mijn plichten zijn. Anders zou ik niet 2 jaar drug vrij zijn en stoppen met alcohol zonder enige hulp of verplichtingen. Ik wil gewoon weten hoe snel ik mijn rijbewijs terug kan behalen, en niet moet inzitten als er eens een glas wijn op tafel komt binnen enkele maanden. Ik zal zeker nooit meer dagelijks drinken, karakter heb ik wel.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 20 sep 2020 13:02

Je moet niet inzitten met een occasioneel glas wijn

Wel met die halve bak Omer per week ...

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#12 , 20 sep 2020 13:06

Maar hoelang zou ik dan best mezelf eerst bewijzen voor ik de testen afleg want als ik er niet door ben moet ik terug 6 maand wachten.. Als ik nu 3 maand geen druppel aanraak, zou dit dan positief uitdraaien? Want als ze een haarstaal nemen en ze zien 3maand alcoholvrij maar voor die 3 maand die halve bak Omer in de week..

Wilson3000
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#13 , 23 sep 2020 23:47

Een haaranalyse geeft een beeld van alcohol/druggebruik tot 90 dagen terug in de tijd (dit staat toch overal te lezen op internet als ik me niet vergis)...Dus alcoholgebruik van meer dan 3 maanden terug, daar zou ik mij geen zorgen over maken. Hoofdhaar groeit gemiddeld 1cm per maand. Als u het echt niet vertrouwt, kan u daar ook rekening mee houden en tijdig naar de kapper gaan bijvoorbeeld.

Wilson3000
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#14 , 24 sep 2020 00:14

Ik denk dat u bovendien op eigen initiatief zwart op wit moet kunnen aantonen dat u terug rijgeschikt bent. Hiervoor hebt u de nodige medische documenten (meerdere bloed/urine-testuitslagen) nodig die bewijzen dat u minstens 6 maanden geen drugs hebt gebruikt en minstens 6 maanden enkel op een niet-problematische manier alcohol hebt genuttigd (of totaal geen alcohol natuurlijk).

Dries1996
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#15 , 05 okt 2020 16:52

Dus ik moet eigenlijk maandelijks naar de dokter? Ze kunnen dit toch gwn met die ene haartest zien of ik nog gebruikt heb?

Terug naar “Andere”