Parkeerretributie en AVG

bobm
Topic Starter
Berichten: 1
Juridisch actief: Nee

Parkeerretributie en AVG

#1 , 11 sep 2020 17:57

Code: Selecteer alles

Wat is het onderscheid tussen belastingen en retributies? Een gemeentebelasting is een verplichte bijdrage aan de algemene uitgaven van de gemeente, opgelegd door de gemeenteraad. Tegenover een belasting staat dus geen individueel aanwijsbare tegenprestatie van de overheid. Een retributie is een billijke vergoeding voor een prestatie of een dienst geleverd door de gemeente in het individueel belang of voordeel van degene die gebruik maakt van die dienst of prestatie. Zowel belastingen als retributies worden door de gemeenteraad vastgesteld.
Als ik het dus goed begrijp is retributie een vergoeding voor een gemeentelijke dienst.

Nu stel ik mij de vraag, deze dienst is in die zin een private dienst als het om parkeren gaat. De gemeente treed naar mijn mening als een private partij op.

Bij het niet betalen van een parkeerbewijs ontvangt men een boete c.q brief met retributie om te betalen. Hiervoor is in veel gemeentes deze dienst uitbesteed en hebben deze private bedrijven toegang tot gegevens van de DIV.

Nu stel ik mij de vraag of dit op basis van de EU avg wetgeving mag.
Een kenteken is een persoonlijk gegeven en verwerking laat staan toegang daartoe zou uitsluitend van overheidswege mogen. Een gemeente handelt met parkeerbeleid naar mijn mening echter niet als overheid maar als private partij die parkeerplaatsen aanbied.
Naar mijn mening zouden gemeentes of bedrijven aan wie controle is uitbesteed op basis van avg wetgeving ook geen toegang moeten kunnen krijgen tot de gegevens die bij het kenteken behoren. Die zou uitsluiten mogelijk zijn als dit van overheidswege verplicht is, bijv politie.

Graag hoor ik hoe andere over die zienswijze denken ?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mbbs1024
Berichten: 474

#2 , 12 sep 2020 09:42

Voor zover ik weet is een gemeente een openbaar bestuur, en geen privaat bedrijf.

Reclame

Terug naar “Andere”