Termijnen GAS

Issued
Topic Starter
Berichten: 1227

Termijnen GAS

#1 , 10 sep 2020 21:57

Na vele jaren in dit leven ben ik er dan toch in geslaagd... Ik heb een gas boete gekregen.
Op 20/08 had ik niet snel genoeg mijn nieuwe afvalsticker aangevraagd. (Vergeten) dan hebben ze een klein bericht op de niet lege vuilbak achtergelaten waarom hij niet geleegd was. Dag erna direct een sticker besteld en betaald. Op 10/9 krijg ik een aangetekend schrijven van 7/9 dat er dus een boete aan vast hangt.
Snelle blik op de data zegt me dat deze meer dan 6 maanden uit elkaar liggen. Even naar de betreffende dienst gebeld. Daar melden ze dat de termijnen voor GAS verlengd zijn omwille van Corona. Hoelang die verlenging is of welke wet dat het regelt kon ze niet zeggen, maar " het staat zo in onze computer dus dat is juist."
Mijn eigen googleskills rijken blijkbaar niet ver genoeg want ik vond hiervan niet echt iets terug. Kan iemand wat licht op de zaak werpen?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Blaatpraat
Berichten: 3793

#2 , 10 sep 2020 22:25

20/08 tot 07/09 is 2 weken, geen 6 maand?

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#3 , 10 sep 2020 22:27

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Issued
Topic Starter
Berichten: 1227

#4 , 11 sep 2020 02:51

20/08 tot 07/09 is 2 weken, geen 6 maand?
Jep foutje van mij. 20/02 is de dag van de vaststelling.
Die link is niet correct. Dat gaat over GAS-boetes voor coronaovertredingen. Er wordt daar niet gesproken over verlengingen.

Oude Belg
Berichten: 3192

#5 , 11 sep 2020 08:52

Binnen de twee maanden na de vaststelling van de inbreuk moet de originele vaststelling van de inbreuk overgezonden worden (artikel 22 GAS-wet).
Bron : https://www.besafe.be/nl/veiligheidsthe ... -procedure
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#6 , 13 sep 2020 10:02

Dit gaat over de GAS-afhandeling van de corona dictaten

Niet over alle andere GAS-sancties

Daarover staat er:

Daarom heeft ze ervoor gekozen om geen nieuwe bepalingen in te voeren in de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, die na afloop van de coronacrisis weer zouden worden ingetrokken.


Voor zo ver ik me herinner zijn er ook helemaal geen verlengingen voor normale GAS-afwikkeling geweest
Maar het is een kluwen ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 13 sep 2020 10:18

Enige uitvoeringsbesluit bij de GAS-wet dat ik in de Franstalige geconsolideerde wetgeving terugvind, is dat om de corona dictaten (en enkel die) te sanctioneren , grotendeels volgens de GAS-wet en met welke afwijkingen daarop

https://tinyurl.com/y3hwodsj

In NL versie loopt de link naar de uitvoeringsbesluiten dood

Wet zelf is niet aangepast in 2020

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#8 , 13 sep 2020 10:25

https://tinyurl.com/y4sprgco

Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.
Deze termijn van zes maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in de artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 2. In afwijking van § 1, wordt de beslissing van de sanctionerend ambtenaar binnen een termijn van twaalf maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen, indien er een gemeenschapsdienst en/of bemiddeling tussenkomt.
Deze termijn van twaalf maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 3. Na het verstrijken van de in §§ 1 en 2 bedoelde termijnen, kan de sanctionerend ambtenaar geen administratieve geldboete meer opleggen.

Issued
Topic Starter
Berichten: 1227

#9 , 13 sep 2020 17:54

https://tinyurl.com/y4sprgco

Art. 26. § 1. De beslissing van de sanctionerend ambtenaar wordt binnen een termijn van zes maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen.
Deze termijn van zes maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in de artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 2. In afwijking van § 1, wordt de beslissing van de sanctionerend ambtenaar binnen een termijn van twaalf maanden genomen en wordt ter kennis gebracht van de betrokkenen, indien er een gemeenschapsdienst en/of bemiddeling tussenkomt.
Deze termijn van twaalf maanden neemt aanvang vanaf de dag van de vaststelling van de feiten door de in artikelen 20 en 21 bedoelde personen.
§ 3. Na het verstrijken van de in §§ 1 en 2 bedoelde termijnen, kan de sanctionerend ambtenaar geen administratieve geldboete meer opleggen.
Dat zijn inderdaad de termijnen die ik ken. De vraag is of er momenteel omwille van Corona een verlenging van die termijnen is.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 13 sep 2020 18:26

Denk dat ik wat gevonden heb ...


https://polinfo.kluwer.be/newsview.aspx ... 53&lang=nl

Welke termijnen?

Op voorwaarde dat ze nog niet verstreken zijn op 15 mei 2020, worden volgende verval- en procedurele termijnen geschorst tijdens de periode van 18 maart 2020 tot en met 17 mei 2020 (einddatum kan via MB worden aangepast), en van rechtswege verlengd met 15 dagen na afloop deze periode (voorlopig is dat tot en met 2 juni 2020):


in de GAS-wet van 24 juni 2013: art. 23§§2 en 3 (procedure in geval van gemengde inbreuken), art. 25 §§2 2° en 26§§1 en 2 (procedure voor de sanctionerende ambtenaar), art. 29 (procedure in geval van inbreuken betreffende het stilstaan en parkeren)



Als er niet ergens een KB is dat dit nog verder verlengt ...

2,5 maanden erbij geteld voor een hoop niet-corona gerelateerde inbreuken
Rechtszekerheid moet je in dit land niet verwachten ...

Terug naar “Andere”