Openbare dronkenschap - onrechtvaardig behandeld?

steffie39
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Openbare dronkenschap - onrechtvaardig behandeld?

#1 , 07 sep 2020 18:25

Beste lezer,

Ik (33,m) loop al twee dagen nerveus rond en kan al 2 dagen niet slapen omdat ik vind dat ik onrechtvaardig behandeld geweest ben. Mijn excuses voor de lange tekst, ik hoop dat ik jullie hiermee niet afschrik, ik wil gewoon het hele verhaal duidelijk maken en ik denk dat ik voor mijzelf gewoon alles wil uitschrijven en het uit mijn lijf wil krijgen.

Zaterdagavond ben ik met enkele vrienden voetbal gaan kijken op café, waarbij er uiteraard wat pintjes bij betrokken waren. Na sluiting van het cafe om 1u op mijn weg naar huis wandel ik door een park en merk ik wat commotie op. Ik zie 2 meisjes staan, duidelijk over hun toeren. Ik vraag hen wat er verkeerd is, ze zeggen iets van hun vrienden maar maken hun zin niet af, op straat wordt er gevochten. Ik zeg dat ze beter vertrekken (een goeie raad die ik beter zelf had opgevolgd), waarna één van hun vrienden komt aangelopen en ze samen weglopen. Onmiddelijk daarna komen er 2 meisjes en een kerel op mij afgestormd. Ze roepen naar mij. Ik probeer onmiddelijk duidelijk te maken dat ik er niets mee te maken heb, dat ik gewoon passeerde. Het heeft geen nut, het ene meisje slaat met haar vuist op mijn oog terwijl ze blijft roepen. Ik sla niet terug (Ik ben een pacifist, ik veracht geweld). Na de 2e slag pak ik haar hand vast en probeer ik haar nog maar eens duidelijk te maken dat ik er niets mee te maken heb en dat ze normaal moet doen. Ze is niet voor rede vatbaar, ze slaat ng een paar keer. Haar vriend probeert haar tegen te houden, waarna er nog een duw volgt en ik over een klein muurtje struikel. Ze lopen weg, ik denk dat ze de andere partij hebben gezien en er weer achter lopen.

Ik sta recht, neem mijn gsm en denk er aan om te politie te bellen. Ik besluit om het niet te doen, niet de moeite waard. Op dat moment zie ik in de verte blauwe zwaailichten. Ideaal denk ik, dan kan ik onmiddelijk klacht indienen en een verklaring afleggen (Big mistake). Ik wandel naar de combi, waar ik die twee meisjes en die kerel zie staan, die onmiddelijk naar mij beginnen te wijzen en te roepen "die kerel was er ook bij". Ik spreek de agent aan op een normale toon "Ik zou graag klacht indienen en een verklaring afleggen". Zonder dat ik verder iets kan zeggen zegt die iets in de aard van "jij komt mee met ons een nachtje in de bak voor openbare dronkenschap, je stinkt naar de alcohol", waarna hij mijn handen neemt en mij in de boeien slaat. Ik ben verdwaasd, ik werk niet tegen, ik was rustig en had niemand aangevallen, noch verbaal noch fysiek. Ik ga niet in discussie, ik weet dat er tegen zo'n types weinig te discussiëren valt, en ik had wel degelijk gedronken. Ik vraag "en mijn verklaring dan?", hij antwoord "dat mag je morgenochtend doen" waarna hij me in de combi steekt. Buiten discussiëren de agenten nog een tiental minuten met de andere partij. Ik zeg niets de hele rit.

Op het kantoor moet ik mijn spullen afgeven. Ik zeg dat ik niets met dat hele incident te maken heb, en dat het goedkoop is om mij op te pakken voor openbare dronkenschap. Op een bepaald moment komt er nog een andere agente binnen (ik vermoed de overste?) die mij vraagt of ik gedronken heb, ik antwoord met een licht sarcastische "het is zaterdagavond". Ik vlieg in de cel. 2u later mag ik er weer uit. Geen verklaring, geen pv? Ze vragen mij of ik nog iets te zeggen heb. Ik zeg dat ik het jammer vind, jammer dat mijn verhaal niet aanhoord werd maar dat hij wel tijd had voor de andere partij hun verhaal. Ik wordt naar de uitgang geleid door de agent die mij opgepakt heeft. Hij vraagt mij of ik nog klacht wil indienen. Daar heb ik geen zin meer in, ik wil naar huis. Dan vraagt hij mij of ik akkoord ga met minnelijke schikking, ik zeg ja zeker, niet goed wetende wat dat inhoud. Daarna zegt hij nog "wel raar dat je zegt dat dat meisje 5x op uw oog geslaan heeft, maar dat je geen letsels hebt". Ik antwoord met "het was een meisje van 15/16..." Het kwam over alsof hij zichzelf probeerde goed te praten. Mijn bloed kookt, ik zeg niets meer, het is 4u ik mag nog een uur naar huis wandelen

Mijn vraag is nu aan jullie, wat zouden jullie doen in mijn plaats? Ik voel mij zo onrechtvaardig behandeld dat ik het niet kan laten zijn. Maar ik besef ook heel goed dat ik waarschijnlijk weinig kan doen. Ik denk er heel sterk aan om een klacht in te dienen bij comité P maar ik weet niet of dat nuttig is.
Ik weet dat er enkelen zullen zijn die mijn verhaal in twijfel zullen trekken maar aan hen zou ik willen vragen om heel even je scepticisme opzij te zetten en te antwoorden alsof je in mijn plaats zou zijn.

Hieronder nog enkele puntjes waar ik mij serieus vragen bij stel.

*) Ik dacht dat men onschuldig was tot het tegendeel bewezen is. Maar ik word onmiddelijk in de boeien geslagen zonder dat ik verhaal mocht doen.
Waarom mocht ik mijn verhaal niet doen? Waarom wordt dat wijf niet opgepakt die mij geslagen heeft? Mag die agent mij zomaar in de boeien gooien? Waar is het verslag van die avond? Waar is de pv die opgesteld geweest is?

*) Wat is openbare dronkenschap precies, ik heb het opgezocht en ik vond dit:
Dronken is de persoon die zodanig onder de invloed van drank is (en dus niet van geneesmiddelen en dergelijke) dat hij of zij geen blijvende controle meer heeft over zijn of haar daden, zonder dat hij of zij noodzakelijk het bewustzijn over zijn doen en laten verloren heeft. De bedoeling is wel dat iedereen de dronkenschap duidelijk kan waarnemen.
Ik vond niet dat ik geen controle meer had over mijn daden. Ik ben de hele tijd rustig gebleven, heb niemand aangevallen, noch verbaal noch fysiek. Het enige wat de agent kon opmerken is dat ik stonk naar de alcohol. Als je dan iedereen moet oppakken die de zaterdagavond om 2u snachts naar alcohol stinkt...

Momenteel ben ik wel van plan om akkoord te gaan met de minnelijke schikking, ik weet heel goed dat het mijn woord is tegen het zijne en dat ik dan weinig kans maak om dat voor de rechtbank te winnen. Ik heb ook geen geld voor een advocaat.

Alvast bedankt voor uw tijd

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Drone
Berichten: 3031
Locatie: st-niklaas

#2 , 07 sep 2020 18:38

handboeien is standaard om de veiligheid van hun zelf te garanderen, u bent braaf, niet iedereen is dat, agenten kennen u niet (veronderstel ik).

u kan nog steeds klacht indienen bij comité P en in een andere zone tegen de betrokken partijen uit het park

Franciscus
Berichten: 38599

#3 , 07 sep 2020 21:37

U bent bestuurlijk gearresteerd wegens openbare dronkenschap.
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet.
Voor die feiten wordt u niet verhoord ( omzendbrief parket). U ontvangt daarvoor een minnelijke schikking of indien blanco in sommige arrondissementen zelfs seponering eerste maal.

Normaliter zal een politieambtenaar met de graad van commissaris is ook bestuurlijk officier met die specifieke bevoegdheden bevestigen dat u mag opgesloten worden (termijn is min 2 max 12 uur voor dronkenschap)

Uiteraard worden uw bezittingen apart bijgehouden en gaat u in een boek of ergens anders op een scherm een handtekening geplaatst hebben voor terug in ontvangstname.

Voor de andere feiten had u inderdaad aangifte kunnen doen. Dat kan u nog altijd en vermoedelijk zal er wel op zijn minst een melding zijn van het andere feit. Mogelijk zijn de personen daarin geïdentificeerd.

U hoeft geen klacht in te dienen via comité P want zoals u het schrijft is er bij de bestuurlijke arrestatie niets fout gelopen. Dat waren strafrechtelijke feiten.
Best doet u voor de andere feiten aangifte in dezelfde politiezone of in uw eigen zone. Politie zal dan een en ander moeten samenvoegen.

https://www.standaardboekhandel.be/p/de ... 2509036155
http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... e_name=wet

art 27 en volgende kan u al lezen wat de bevoegdheden zijn van agenten en officieren van bestuurlijke politie

Reclame

steffie39
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 08 sep 2020 22:46

Eerst en vooral heel erg bedankt voor uw uitgebreid antwoord.
U zegt mij:
U hoeft geen klacht in te dienen via comité P want zoals u het schrijft is er bij de bestuurlijke arrestatie niets fout gelopen. Dat waren strafrechtelijke feiten.
Best doet u voor de andere feiten aangifte in dezelfde politiezone of in uw eigen zone. Politie zal dan een en ander moeten samenvoegen.
Dus gewoon het feit dat ik naar alcohol ruik is genoeg om mij aan te houden voor openbare dronkenschap? Dat kan ik toch niet geloven.
Soit, de kans dat ik het tegendeel kan bewijzen is natuurlijk 0 dus ik zal er mij maar bij neerleggen.

Franciscus
Berichten: 38599

#5 , 09 sep 2020 15:13

Naar alcohol (restproducten in feite) ruikende adem. waggelende gang - bloeddoorlopen ogen - slissende spraak - verward voorkopen - enz allemaal feitelijke vaststellingen op zijn minst die vermeld in het Administratief verslag van vaststelling.

En ja dat is dus voldoende.

Terug naar “Andere”