overlast / nachtlawaai buren

krisvansnick
Topic Starter
Berichten: 8

overlast / nachtlawaai buren

#1 , 25 aug 2020 08:15

Beste,

Ik heb een vraag met betrekking tot overlast / nachtlawaai van mijn buren.

Ik woon sinds april in een gesloten bebouwing. De buren langs de linkerkant zijn echter nogal lawaaierig. Dit uit zich vooral 's nachts, het aan en afrijden van brommertjes of wagens die dan nog eens heel veel lawaai maken / hard optrekken / met de deuren slaan, garagepoort hard toe slaan, muziek heel luid , tot binnen toe hoorbaar met momenten, dan weer stil, dan plots heel luid gedurende enkele minuten (net genoeg om er van wakker te worden ), de voorbije weken tijdens het warmere weer was even buiten zitten op het terras al helemaal niet mogelijk door het roepen / luide muziek / ...
Dit was me vooral sporadisch eens opgevallen in mei / juni, maar sinds de zomermaanden aangebroken zijn doet dit zich minstens 3x per week voor, met nu de laatste 2 weken zelfs praktisch dagelijks.
heb me toen slaapoortjes aangeschaft, dat maakt het al iets beter maar bijvoorbeeld vorige nacht is het lawaai zelfs door deze oortjes gekomen en dacht ik : ok nu is het genoeg geweest.

Ik werk overdag, dus overdag ben ik er meestal niet, maar op de dagen dat ik er wel ben, hoor ik overdag dan weer niets, het lijkt alsof ze overdag hun roes uitslapen en dan "in actie" schieten wanneer normale mensen gaan slapen, rond 22/23u , en dit telkens tot 7u s' ochtends.
geen idee of ze zelf werken / werkloos zijn, dat doet er op zich niet toe, maar ik vraag me wel af of ze dan overdag ook niet moeten gaan werken , maar nogmaals, dit doet niet ter zake.

Ik heb al enkele keren aangebeld om dit op een beleefde manier aan te kaarten, achter sta ik steeds voor een gesloten door en wordt er niet open gedaan. 's nachts ben ik nog niet gaan aanbellen. Eigenlijk heb ik die mensen amper al gezien op 6 maanden, jammer genoeg wel al veel gehoord.

de buren langs de andere kant en de overburen zijn daarentegen heel vriendelijk. Ze hadden me na een maand of 2 "gewaarschuwd" voor de buren langs de linkerkant , blijkbaar zijn er precedenten geweest in de zomer van 2019, waarop de politie al eens ingeschakeld is , toen er op een specifieke nacht tot 5u harde muziek klonk die tot 5 huizen verder hoorbaar was.

de buren waarover sprake zouden huurders zijn, ikzelf ben eigenaar van mijn woning.

kan iemand mij wat advies geven hoe ik dit best verder aanpak om de overlast te laten stoppen? zoals eerder al geschreven : ik had al eens verschillende pogingen ondernomen om te gaan aanbellen, echter doen ze niet open (zijn ze dan niet thuis of liggen ze te slapen, geen idee). ik moet bekennen dat ik eigenlijk nu ook geen zin meer heb om blijven te proberen aanbellen. de buren raden me sterk af om zelf langs te gaan, omdat er vermoeden is van drugsgebruik en dat ze agressief kunnen worden. blijkbaar had de politie tijdens de interventie vorig jaar tegen hun ook al gezegd om niet zelf langs te gaan.
zou ik hiernu best onmiddellijk de politie voor verwittigen of wijkagent? of zou een telefoontje met de verhuurder ook al kunnen helpen? de buren zouden de verhuurder via/via kennen dus ik denk wel dat ik aan die persoon zijn gegevens kan geraken.
ik ben enerzijds wat terughoudend om onmiddellijk politie in te schakelen, want ik vrees dat dit dan de start is van een lange lijdensweg / pesterijen / wie weet wat nog allemaal... maar zo kan het ook niet blijven duren.

ik ben een alleenstaande man met 2 kindjes die ook door dit lawaai 's nachts gewekt worden, mijn oudste heeft daarbij nog eens een autisme spectrum stoornis, zijn slaap is dus zeker belangrijk , alleen al ter bescherming van mijn kinderen wil ik dat dit nu stopt.

alvast bedankt voor jullie tips of advies

groetjes
Kris

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bosprocureur
Berichten: 6853

#2 , 25 aug 2020 09:06

Even de wijkinspecteur contacteren?

krisvansnick
Topic Starter
Berichten: 8

#3 , 25 aug 2020 10:03

ik heb zopas even naar de wijkdienst gebeld, daar waren ze vooral kort en bondig : als het probleem zich voordoet, op dat moment naar 101 bellen om een constatatie ter plaatse te doen.
"preventief" hierover met de wijkagent praten is dus geen optie ...
wachten dus tot de volgende nacht ...

Reclame

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#4 , 25 aug 2020 10:51

video opnamen maken vanuit u eigen huis als bewijs, zeker van uit de slaapkamer om de overlast vast te leggen en bewijs te verzamelen

krisvansnick
Topic Starter
Berichten: 8

#5 , 25 aug 2020 11:16

ik heb camerabewaking aan mijn voorgevel. die camera springt op bij beweging en bij plots sterk lawaai, dus deze beelden tonen al een stuk van het aan en afrijden van wagens. camera is geregistreerd dus volgens mij wettelijk.
geluidsopnames van binnen heb ik nog niet, is wel een goed idee en zal ik vanaf nu ook beginnen maken.
ik ga sowieso vanavond ook eens naar de eigenaar (verhuurder) van het pand bellen, geen idee of dat een redelijke persoon is, maar dan is hij alvast verwittigd.

Franciscus
Berichten: 38583

#6 , 25 aug 2020 11:48

Vaststelling door politie door het horen van overmatig geluid is een overtreding zoals @Think heeft aangegeven.
U kan alles opnemen maar het zal de rechter zijn die beslist.
Ook overdag is het overlast. Luide elektronisch versterkte muziek is een andere veel zwaarder (correctioneel) vervolgbaar misdrijf.
Heeft uw gemeente geen bemiddelingsdienst..in veel gemeente zoiets als burenbemiddeling.

krisvansnick
Topic Starter
Berichten: 8

#7 , 25 aug 2020 13:44

bedankt voor de tips, ik ga alles goed verzamelen, zo goed mogelijk alles bijhouden en alle betrokken partijen (zoals de eigenaar van het pand) telefonisch en via aangetekende zending op de hoogte brengen.
hopelijk komen we er zo uit.

Oude Belg
Berichten: 3192

#8 , 26 aug 2020 11:42


ik ga sowieso vanavond ook eens naar de eigenaar (verhuurder) van het pand bellen, geen idee of dat een redelijke persoon is, maar dan is hij alvast verwittigd.
Die is geen betrokken persoon. Hij heeft er dan ook niets mee te maken.
Waarom geen aangetekende zending als dat nodig is? "Ik heb geappt, gebeld, gezegd, gemaild, facegeboekt, met krijt op het voetpad geschreven.... " Neem pen en papier en schrijf!

mava105
Berichten: 22254
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#9 , 26 aug 2020 12:36

Verhuurder heeft hier niets mee te maken. Enkel politie bellen, en bij herhaling blijven bellen, desnoods meermaals per avond of nacht

Terug naar “Andere”