Takeling

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

Takeling

#1 , 23 aug 2020 23:08

Beste experten,

Vorig jaar was mijn aanhangwagen voorwerp van een mislukte poging tot diefstal,
na de feiten stond mijn voertuig echter op de volle witte lijn ipv ernaast in het parkeervak.
Agenten zijn ter plaatse gekomen om P.V. op te stellen en hebben besloten mijn voertuig te laten takelen.
Omdat het onregelmatig geparkeerd stond. Ikzelf was op vakantie en niet op de hoogte van de feiten.
De rijbaan is twee rijstroken breed, in dezelfde richting, en mijn voertuig stond op de witte lijn
en derhalve geen enkele hinder of gevaar voor andere bestuurders. Foto's zitten in het P.V. en heb ik gezien.
Het betreft daarenboven een lege aanhangwagen met M.T.M. minder dan 750kg,
dus eenvoudig door 1 persoon terug in het vak te duwen.
Toch werd de keuze gemaakt om te takelen.
Nu krijg ik daarvan de rekening, de gangbare tarief is 180€ en 16 dagen stalling aan 2€. (vermeld in de aanslag).
Doch de rekening bedraagt 550€. Begrijpe wie kan.
Wat doe ik hiermee ??

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW
Berichten: 12818

#2 , 23 aug 2020 23:36

Daders nooit gevonden neem ik aan? Dan is het inderdaad zuur als de bijhorende kosten niet onder de verzekering vallen. Maar ja, wie anders gaat de kosten betalen?

"Terug in het vak duwen" is iets dat ik niemand aanraad om te doen, voor je het weet is er een discussie over een kras die er al jaren stond.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 aug 2020 07:51

Best betalen !
U voertuig was onregelmatige wijze geparkeerd .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

Inazuma
Berichten: 9768
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 24 aug 2020 08:00

Hing de aanhangwagen aan een trekkend voertuig :?:

Want losse aanhangwagen mag niet langer dan 24 uur geparkeerd staan ...

27.5.1. Het is verboden op de openbare weg motorvoertuigen die niet meer kunnen rijden en aanhangwagens langer dan vierentwintig uur na elkaar te laten parkeren.


Rekening moet toch gedetailleerd zijn, nl hoe ze aan het eindbedrag komen :?:

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 aug 2020 10:05

Het gaat erom dat takelen in deze helemaal niet nodig was en zelfs helemaal buiten proportie.
De 24u regeling is hier niet relevant.
Het is een lege gebruikte aanhangwagen vol krassen en deuken die gewoon op een witte lijn staat. 10 cm opzij duwen had volstaan.

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#6 , 24 aug 2020 10:59

via aangetekend schrijven factuur betwisten

takeling is in opdracht van de politie gebeurt

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 24 aug 2020 11:59

Het gaat erom dat takelen in deze helemaal niet nodig was en zelfs helemaal buiten proportie.
De 24u regeling is hier niet relevant.
Het is een lege gebruikte aanhangwagen vol krassen en deuken die gewoon op een witte lijn staat. 10 cm opzij duwen had volstaan.
Die aanhanger mocht daar helemaal niet staan, zelfs niet binnen de lijnen
zie hieronder art 27.5.1
https://wegcode.be/wetteksten/www.verme ... /192-art27

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 aug 2020 12:31

@mava. Euh ? Weet jij dan waar die stond en welke borden er van toepassing zijn ?? Volgens de agenten stond hij reglementair voor de feiten en na de feiten op de witte lijn en dusdanig onregelmatig. Niet onwettelijk. En zelfs dan nog is takelen niet nodig. Er was geen enkele hinder of gevaar .

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#9 , 24 aug 2020 13:38

@drone. Het is geen factuur maar een aanslag van financien. Mail met protest en argumenten is reeds verstuurd. Vraag blijft of er mocht getakeld worden.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#10 , 24 aug 2020 14:57

Ja hij mag getakeld worden .
Ook als hij tussen de lijnen stond.
Daar alle aanhangwagens maar 24 uur op de zelfde plaats mag staan op de openbare weg .
!
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#11 , 24 aug 2020 15:39

@drone. Het is geen factuur maar een aanslag van financien. Mail met protest en argumenten is reeds verstuurd. Vraag blijft of er mocht getakeld worden.
Versta niet goed wat een aanslag van financiën te maken heeft met de takeling door de politie ( terecht of niet terecht ) van een voertuig.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#12 , 24 aug 2020 15:48

@pouly. Een takeling word vergoed met een retributie. Oftewel een belasting. Daarom financien. Er kan ook onmogelijk btw op gerekend worden.

lonestrangerone
Topic Starter
Berichten: 35
Juridisch actief: Nee

#13 , 24 aug 2020 15:55

@denlowie. De 24u regeling is hier niet relevant. Er is ook nergens sprake dat hij er langer stond. Enkel maar een veronderstelling van uwentwege. En zelfs dan nog is er geen reden tot takeling wanneer er geen hinder of gevaar is voor andere weggebruikers. Het betreft ook geen verlaten voertuig en is reglementair geschikt om op de openbare weg te vertoeven.

mava105
Berichten: 22255
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#14 , 24 aug 2020 17:32

16 dagen stalling aan 2€. (vermeld in de aanslag).
Gezien hij 16 dagen is gestald geweest vermoeden we dat jij 14 dagen in verlof bent geweest, anders had je hem wel vroeger af gehaald

Drone
Berichten: 3029
Locatie: st-niklaas

#15 , 24 aug 2020 17:35

@drone. Het is geen factuur maar een aanslag van financien. Mail met protest en argumenten is reeds verstuurd. Vraag blijft of er mocht getakeld worden.
ja ze mogen takelen, is het niet omdat hij al dan niet verkeerd geparkeerd stond, er is gepoogd de aanhangwagen te stelen en kan daardoor getakeld worden om verder bewijs te verzamelen (vingerafdrukken etc)
Laatst gewijzigd door Drone op 24 aug 2020 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Terug naar “Andere”