LEZ boete Antwerpen

edeschryver
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

LEZ boete Antwerpen

#1 , 08 aug 2020 15:08

de reglementering over LEZ boetes zegt dat 'De titularis van de nummerplaat van de wagen waarmee de overtreding werd begaan, ontvangt in een eerste fase een kopij van het verslag van vaststelling binnen de 15 dagen na de opstelling ervan. Eveneens ontvangt de zogenaamde beboetingsambtenaar binnnen dezelfde termijn zelf ook een kopij van het verslag van vaststelling.
Vervolgens deelt deze beboetingsambtenaar binnen de 15 dagen nadat hij of zij het verslag van vaststelling heeft ontvangen, de gegevens over de vastgestelde feiten en de begane inbreuk mee aan de vermoedelijke overtreder. Ook deelt de ambtenaar het bedrag van de administratieve geldboete mee. Dit alles dient met een aangetekende brief te gebeuren.'
Kun je een boete aanvechten als pas 6 weken na de feiten een brief in de bus krijgt met de kennisgeving én de administratieve geldboete samen en niet aangetekend? Overtreding zou op 18/6 plaatsgevonden hebben en brief dateert van 31/7. Er staat op de brief dat het een aangetekende brief is maar hij zat gewoon in de bus, ik heb dus geen handtekening voor ontvangst geplaatst. Kan dit als procedurefout aangewend worden?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
jef007
Berichten: 1680

#2 , 08 aug 2020 15:10

en was je met je wagen op een plaats waar je niet mocht zijn??

edeschryver
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#3 , 08 aug 2020 15:25

Ja, evenwel zonder het op dat moment te beseffen, routeplanner gaf LEZ niet aan . Maar vraag is of ik kan aanvechten op basis van procedurefout, want het is niet conform de regels gecommuniceerd

Reclame

Sirkii
Berichten: 5396

#4 , 08 aug 2020 17:04

“... 15 dagen na de opstelling ervan” : er staat niet “... 15 dagen na de VASTSTELLING ervan” zodat je de verlopen tijd niet kan aanvoeren als argument.

Als je de sanktie niet betaalt zal er wel een aangetekende rappel volgen. Was de verzonden brief aangetekend? Sinds Corona tekenen postbodes (en koerierdiensten) zelf voor ontvangst.

Beroep aantekenen heeft mi geen zin: je zal verliezen bij de politierechtbank en bovenop de boete nog een rechtplegingsvergoeding (ws 180€) aan je been hebben. Je moet ook juridisch wat achtergrondkennis hebben om je conclusies correct neer te schrijven (of een dure advocaat betalen)

LeenW
Berichten: 12825

#5 , 08 aug 2020 17:32

Als men een foto heeft van uw oude wagen die door de LEZ rijdt, dan gaat een eventuele procedurefout al heel doorslaggevend moeten zijn. Ik zou mij er persoonlijk niet aan wagen.

Terug naar “Andere”