Verjaringstermijn drugsfeiten

Jentiko
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

Verjaringstermijn drugsfeiten

#1 , 05 aug 2020 14:58

In April 2015 heeft de politie bij mij een huiszoeking uitgevoerd op een vermoeden dat ik in september 2014 zogenaamd drugs had besteld op internet. Bij deze huiszoeking hebben ze dan vervolgens niets gevonden.
Ik was op het moment van de huiszoeking niet in Belgie en ben bij gevolg pas op verhoor gegaan in Juni 2015. Dit was bij de lokale politie, niet de onderzoeksrechter. Er werd mij meegedeeld dat ik op dat moment nog niet beschouwd werd als verdachte.
In April 2016 kreeg ik opnieuw een brief in de bus dat ik door de onderzoeksrechter officieel 'in verdenking' was gesteld voor iets in de aard van 'bezit en poging tot verhandeling psychotrofe stoffen'. Nu heb ik tot op heden al meer dan 4 jaar lang niets meer gehoord van deze zaak.

Ik las op verschillende plaatsen op internet dat drugsfeiten in belgie verjaren na 5 jaar van het plaatsvinden van het misdrijf. Klopt dit, en kan ik er dus vanuit gaan dat ik hier dus nooit meer veroordeeld voor kan worden, aangezien het ondertussen al bijna 6 jaar geleden (september 2014) is sinds deze zogenaamde bestelling waarvan ik verdacht werd zou plaatsgevonden hebben?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38592

#2 , 05 aug 2020 16:22

Uiteraard kunnen de verjaringstermijnen gestuit en of geschorst worden.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#3 , 05 aug 2020 16:37

Onderzoeksdaden binnen de originele verjaringstermijn schuiven de verjaring op (stuiting)

Als verjaring voor de feiten 5 jaar is, is dat dus al minstens tot april 2021 ...

Ultiem kan de verjaringstermijn zo verdubbelen ...

Reclame

Jentiko
Topic Starter
Berichten: 2
Juridisch actief: Nee

#4 , 05 aug 2020 21:32

Dus met andere woorden als ik tot April 2021 nog steeds geen nieuwe brieven in de bus heb gekregen van justitie, kan ik er vanuit gaan dat ik hier nooit meer mee wordt lastig gevallen?

mava105
Berichten: 22257
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 06 aug 2020 11:22

Maar het blijft altijd wel ergens genoteerd denk ik.

Franciscus
Berichten: 38592

#6 , 06 aug 2020 15:02

Daar mag men zeker van zijn.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 06 aug 2020 17:11

Dus met andere woorden als ik tot April 2021 nog steeds geen nieuwe brieven in de bus heb gekregen van justitie, kan ik er vanuit gaan dat ik hier nooit meer mee wordt lastig gevallen?
Je wordt niet verwittigd van onderzoeksdaden in je dossier ...
Er kunnen er dus later nog genomen zijn.
Verjaringsdatum weet je enkel als je dossier kan inkijken, en laatste onderzoeksdaad kan zien die de verjaring stuitte ...

Terug naar “Andere”