Overlastboete De Lijn

Chinde
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

Overlastboete De Lijn

#1 , 13 mei 2020 18:21

Ik had graag wat advies ingewonnen bij deze heel vervelende situatie.
Laat ik eerst eens de hele situatie uit de doeken doen.

Op 31/7/2018 krijgt mijn vrouw een folder onder de ruitenwisser "overlastboetes".

Op 6/8/2018 krijgt ze een brief "Proces-Verbaal" opgestuurd met de vaststelling van de inbreuk
"Parkeren op minder dan 15 meter aan weerszijden van een halte"(art. 64.3)
Echter is hier nergens een overschrijvingsformulier te bespeuren en dachten wij dat dit nog zou volgen.

Maanden gaan voorbij, tot ze op 30/11/2018 een brief van een gerechtsdeurwaarderskantoor krijgt.
166.25€ voor de initiële boete van 107€, en bijkomende kosten.
Echter hebben wij nooit deze boete ontvangen.

Na een telefonisch onderhoud met het kantoor, zegt de vrouw aan de telefoon om alles op mail te zetten en door te sturen naar het kantoor.
Ik heb nog gevraagd of het moest betaald worden. Omdat de vervaldag nadert. De vrouw zei dat alles doorgegeven wordt aan de lijn en dat we niets moeten betalen tot dat ze iets laat weten.
De boete zou aangetekend moeten verzonden zijn. Wij hebben echter niets ontvangen of afgetekend.
Ik verstuur dus de mail met alle stukken die wij reeds ontvangen hebben in bijlage door naar het deurwaarderskantoor.

Geen antwoord, geen verdere correspondentie.

Tot vandaag, 1,5j later, een gerechtsdeurwaarder aan de deur staat met een bevel tot betalen van 308€.

Wij betwisten de feiten niet en zijn bereid tot het betalen van de 107€ (zoals wij ook in het mailverkeer verduidelijkt hebben aan het kantoor)
Echter betwisten wij wel alle extra kosten, omdat wij nooit de originele boete in ontvangst hebben gekregen.

Via deze weg wou ik eens luisteren wat onze rechten zijn.

Alvast bedankt voor het advies.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 13 mei 2020 19:37

Ik zoek al lang, en nog steeds, naar de wettelijke basis waarop De Lijn dergelijke tarieven kan aanrekenen voor een eerstegraads inbreuk die normaal tot een onmiddellijke inning van 58 € leidt ...

https://delijnbetalen.be/vragen-over-de ... n-de-lijn/

Verwijst naar Besluit VR 14/5/2004 (en latere wijzigingen)
https://tinyurl.com/ybhmjjrd
Maar dat voorziet geen verkeersovertredingen ...


Welke verwijzingen naar wetgeving / Vlaamse besluiten staan er in de communicatie die u van De Lijn kreeg ?
De wettelijke basis om u deze administratieve boete op te leggen, zou normaal in hun communicatie moeten staan ...


14 MEI 2004. - Besluit van de Vlaamse regering betreffende de exploitatie en de tarieven van de VVM.

Voor zover het al van toepassing zou zijn, want zoals gezegd, bevat geen enkel verwijzing naar verkeersinbreuken.
Voorziet dat:

Art 86
§ 2. De overtreder wordt, binnen zestig dagen na de vaststelling van de inbreuk, door de dienst [1 Administratieve Boetes]1 van de beslissing tot het opleggen van een administratieve geldboete op de hoogte gebracht via een aangetekende brief met ontvangstbewijs.


Als dit -zoals De Lijn stelt op haar webpagina- van toepassing zou zijn op verkeersinbreuken, dan hebben ze dus zelf die bepaling niet nageleefd ...
"uiteraard" voorziet dergelijke wetgeving nooit bepalingen als de overheid zélf in gebreke blijft en de eigen wetgeving niet naleeft ...

Doordat u blijkbaar nooit de aangetekende administratieve boete ontving, heeft u die nooit kùnnen betalen.

Blaatpraat
Berichten: 3795

#3 , 14 mei 2020 15:53

U vraagt, per aangetekende zending, aan de deurwaarder het ontvangstbewijs van de administratieve geldboete op.
U verwijst naar het artikel die Inazuma hierboven geciteerd heeft.

Reclame

Chinde
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#4 , 18 mei 2020 14:00

Bedankt voor de verduidelijking en het advies.
Alle stukken zijn ondertussen overgemaakt aan de rechtsbijstand (DAS) en zij hebben een dossier opgesteld.

jef007
Berichten: 1683

#5 , 19 mei 2020 17:42

en hou ons op de hoogte aub

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#6 , 19 mei 2020 17:46

Wij weten dus ook graag hoe het afloopt en nu zeker met de lijn .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Chinde
Topic Starter
Berichten: 3
Juridisch actief: Nee

#7 , 28 mei 2020 21:41

vandaag antwoord gekregen van DAS:

Beste,

Wij hebben de aangifte goed ontvangen en hebben een dossier geopend onder de vermelde referenties.
Er is jammer genoeg geen dekking bij ons.
De polis vangt pas aan op 29/12/2018.
Boete dateert van 31/7/18.

Wij namen wel telefonisch contact op met MODERO.
Als u dit vandaag nog betaald, zal er verder geen gevolg gegeven worden aan deze zaak en kan dit afgesloten worden.
Wij raden u dan ook ten zeerste aan om dit te doen!.

Met vriendelijke groeten,



maw geen stap verder... ze adviseren zelfs om gewoon te betalen.

Ik heb ergens een vermoeden dat MODERO wel degelijk een bewijs van aangetekend schrijven heeft.
Maar dat de postbode gewoon het afwezigheidsbericht niet in de brievenbus heeft achtergelaten...

Terug naar “Andere”