Motorrijden Corona

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

Re: Motorrijden Corona

#16 , 27 apr 2020 12:08

Dus naar Nederland gaan lijkt me niet het grootste probleem.
Kan tegenvallen ...

https://www.hln.be/sport/tennis/kirsten ... ~a0128e47/

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
painter
Topic Starter
Berichten: 62

#17 , 27 apr 2020 16:32

Ja, ik heb ook al gehoord van mountainbikers die een boete kregen toen ze van Nederland terug naar België fietsten. Wat wil je als je aan de grens woont? Het gras wordt niet ineens oranje in Nederland.
Maar ik heb niet de intentie om voor mijn plezier de wet te overtreden. Ik rij naar mijn werk met de moto(ja ik kan niet anders want mijn auto staat nog bij mijn moeder 94 km verder, daar had ik hier al een ander onderwerp over). Het zou wel fijn zijn dat recreatief motorrijden mag. Want dan zou ik eens langs het huis van mijn moeder mogen rijden en zwaaien, :idea:

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#18 , 27 apr 2020 16:41

Minister Bellot heeft het nog even duidelijk gemaakt:

Afbeelding

Reclame

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#19 , 27 apr 2020 17:41

Weet minister Bellot dat recreatief motorrijden in vlaanderen officieel als sport erkend wordt? Met name door sport vlaanderen en dus door de Vlaamse gemeenschap. Ik denk het niet. Voor sport gelden andere regels als voor verplaatsingen. Dat zou kunnen leiden tot de regel dat motorrijden toegestaan wordt in Vlaanderen en verboden in Wallonië.
Oldtimer rijden dat is zeker geen sport hoor, want daar krijg je geen sterke armen door. :D

LeenW
Berichten: 12828

#20 , 27 apr 2020 18:07

Interessante interpretatie, maar ik denk dat bij motorrijden het element verkeer zwaarder doorweegt dan het element sport, en dat is wel federaal. Bijgevolg mag Vlaanderen het recreatief motorrijden wel toestaan, het zal niet op de openbare weg mogen want dat is federale materie. Circuit afhuren zou dan wel mogen, denk ik, maar dan stelt de vraag zich weer of u zich naar daar mag verplaatsen..

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#21 , 27 apr 2020 19:38

Weet minister Bellot dat recreatief motorrijden in vlaanderen officieel als sport erkend wordt?
Daar zal bij Bellot - en op de rechtbank- eens goed mee gelachen worden.


Vlaanderen is kampioen in het zich toe-eigenen van bevoegdheden die het niet heeft.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#22 , 27 apr 2020 19:40

Dit staat op de site van Radio2
Wat met motorrijden?
"Als je motorrijden als buitensport beschouwt, dan mag het. Als je ’t gebruikt om je te verplaatsen, dan mag het alleen als het essentieel is. Je mag nu ook al bijvoorbeeld met de motor naar je werk rijden, als je daar moet zijn. Minister Jambon zegt dat het een sport is en dat het mag, maar de corona-crisislijn is daar niet helemaal zeker van. Hoe dan ook rij je best alleen, niet met twee. En een helm doet inderdaad een beetje dubbel dienst als mondmasker. Dus er is weinig besmettingsgevaar. Als koppel of als gezin zit je in dezelfde ‘bubbel’ en binnen je bubbel kan en mag je ook fysiek contact hebben. Dus dan mag je ook gebruik maken van je zijspan, geen probleem."
https://radio2.be/de-inspecteur/mag-je ... ilie-alles

Franciscus
Berichten: 38596

#23 , 27 apr 2020 20:04

Jan Jambon maakt de regels niet.
Ik heb bij stel een vraag de laatste omzendbrief College Procureurs -Generaal gezet en het zijn die die het vervolgingsbeleid bepalen niet Jambon.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#24 , 27 apr 2020 20:17

Motorrijden is gewoon deelnemen aan het verkeer

Waar Jambon of Vlaanderen vandaan haalt dat dit een sport zou zijn, weet ik ook niet.
Blijkbaar is er -begrijpelijkerwijze- ook binnen de motorsportfederaties weinig enthusiasme om dit een "sport" te noemen :lol:


What's next, de Vlaamse BedsportFederatie, met een professionele en een amateur vleugel :idea:


Radio 2 is natuurlijk wel dé bron voor juridisch advies :mrgreen:

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#25 , 27 apr 2020 22:39

Laat ons rustig het MB afwachten.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#26 , 28 apr 2020 12:24

Vlaamse Motorrijdersbond van België vzw

-- UPDATE --
We hebben een persbericht klaar i.v.m. de opening van de circuits en het recreatief motorrijden. We wachten nog op bevestiging via een Ministerieel Besluit alvorens we definitief communiceren. Morgen, woensdag, verwachten we dit te kunnen doen. Zo vermijden we dat er verkeerde info tot bij jullie komt! Volg dus zeker onze sociale media! Tot snel!

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#27 , 30 apr 2020 18:33

Het nieuwe MB is er.
Ik zie geen wijziging waardoor recreatief motorrijden zou toegelaten zijn.

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#28 , 30 apr 2020 20:21

Vlaamse Motorrijdersbond van België vzw
22 minuten ·
-- UPDATE --
GOED NIEUWS
De kogel is door de kerk. Volgens het MB van 30 april 2020 mag men vanaf 4 mei 2020 de motor gebruiken voor een buitensportactiviteit.
Dit betreft dan echter wel een rondrit die thuis start en eindigt zonder onderweg een bezoek te brengen aan bezienswaardigheden of zogenaamde ‘hotspots’.
Je mag een bijzitter die woonachtig is onder hetzelfde dak meenemen op de motor en met maximum 3 motoren samen rijden.
Wij roepen wel iedereen op dat jullie ten allen tijde de veiligheidsregels en de verkeerswetgeving respecteren om extra druk op de hulpdiensten te vermijden en
om iedereen te laten zien dat recreatief motorrijden een sport is die anderen respecteert.
VEEL PLEZIER!

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#29 , 30 apr 2020 20:33

Ik weet het dus ook niet meer, de ene zegt dit en de andere dat.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#30 , 30 apr 2020 20:36

Vlaamse Motorrijdersbond van België vzw
Geen idee waar ze het lezen, want in MB staat er niks over ...

Terug naar “Andere”