Penale boete verjaar die ook ?

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

Penale boete verjaar die ook ?

#1 , 23 apr 2020 14:57

Vraag werd nog eens gesteld op 28 mei en zijn nu samengevoegd #10 - JurecaBE - moderator


Beste,
Ik heb een vraagje , in jullie 2015 heb ik een penale boete gekrijgen politie rechtbank, nu mijn vraag ik is bijna 5 jaar en de schuld is niet afbetaald want iknheb een afbetalingsplan aangevraagd maar heb een antwoord van FOD getkijgen dat het niet mogelijk is, dus ik betaal al bijna 5 jaar niet ,
Is de kan ook dat deze schuld na 5jaar of zo verjaard of zo ? Of is mogelijk via een advokaat een verjaaring aantevragen?
Het gaat over een schuld van 3300€
Bedankt voor al jullie reacties
Mvg

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 38602

#2 , 23 apr 2020 21:17

Bij afbetaling wordt de verjaringstermijn opgeschorst en begint terug te lopen. Gezien de hoogte van het bedrag vermoed ik dat een een correctionele straf was.

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#3 , 24 apr 2020 01:00

Beste Franciscus,
Ja klopt was correctionele rechtbank in 2015 ,, ik betaal niks af want ze hebben een afbetalingsplant niet aanvaard,,, nu elke keer als ik belasting moet terug krijgen gaan ze inhouden voor die schuld, maar verjaar dit niet na 5 jaar dan dus deze jaar zal 5 jaar worden,
Bedankt voor reactie terug

Reclame

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 apr 2020 01:06

Franciscus het ging over een auto overtreding ik heb geen gevangenis straf of zo gekrijgen enkel een boete,,

LeenW
Berichten: 12840

#5 , 24 apr 2020 09:38

Voor alle duidelijkheid, een afbetalingsplan is een gunst, geen recht. Er gaan ook kosten bij komen hoe langer u de schuld laat aanslepen.

Franciscus
Berichten: 38602

#6 , 24 apr 2020 12:48

En dat gaat men van uw teruggave belastingen inhouden of mogelijk bij controle met een ANPR camera ineens wagen met beslag leggen.
Men ziet steeds strikter toe op niet betaalde penale boeten.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#7 , 24 apr 2020 14:36

Beste,
Ik heb een vraagje , in jullie 2015 heb ik een penale boete gekrijgen politie rechtbank, nu mijn vraag ik is bijna 5 jaar en de schuld is niet afbetaald want iknheb een afbetalingsplan aangevraagd maar heb een antwoord van FOD getkijgen dat het niet mogelijk is, dus ik betaal al bijna 5 jaar niet ,
Is de kan ook dat deze schuld na 5jaar of zo verjaard of zo ?
Penale boetes verjaren inderdaad na 5 jaar, maar ...

Dat begint terug opnieuw te tellen vanaf een gedeeltelijke betaling, of als u een afbetalingsplan vraagt, als men stappen onderneemt om u te doen betalen, of ... er zijn vele redenen die de verjaring stuiten.

Of is mogelijk via een advokaat een verjaaring aantevragen?
U kan zelf de verjaring inroepen, als er inderdaad 5 jaar niets in dossier gebeurd is


Overigens verjaren de gerechtskosten pas na 10 jaar
Zelfs als de penale boete verjaard is.


Het is niet omdat uw betalingsplan geweigerd is, dat u niet zo mogen betalen in stukjes.
Dat is het bizarre in België
Men weigert afbetalingsplan, maar als je periodiek betaalt, zal men je ook niet lastig vallen
En zo schuift de verjaring toch op, dus zijn ze daar gelukkig : én centen, én de boete verjaart voorlopig niet ...

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#8 , 24 apr 2020 14:44

Inazuma
Bedankt voor u reactie,
Ewel ik heb via itsme gezien dat ze 300€ ingehouden hebben voor die schuld van belasting die ik terug moest krijgen heb dus belasting niet terug gekrijgen maar ze hebben die inhouden voor die penale boete, wil dit dan zeggen dat het terug loopt ?

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#9 , 24 apr 2020 16:19

Ewel ik heb via itsme gezien dat ze 300€ ingehouden hebben voor die schuld van belasting die ik terug moest krijgen heb dus belasting niet terug gekrijgen maar ze hebben die inhouden voor die penale boete, wil dit dan zeggen dat het terug loopt ?
Niet alleen terug loopt, maar dat de verjarings-teller ook terug op nul gezet is ...

Overheid is de verjarings-achterpoortjes aan het dichttimmeren ...

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#10 , 28 mei 2020 18:23

zie de reeds gegeven antwoorden - JurecaBE - moderator

Beste,
Ik heb een vraagje ik heb in 2015 een verkeerdsboete gekrijgen van politie rechtbank,
Mijn vraag is nu deze boete is volgende maand 5jaar word die dan verjaard ? Want overal als ik lees is schijnt na 5 jaar verjaar.. vervaldag van de boete was juni 2015.
Hoe moet ik een verjaaring in roepen ? Via mijn advokaat of is ergens een email voor of via de post ? En rechtstreeks naar FOD?
Bedankt voor jullie reacties

Franciscus
Berichten: 38602

#11 , 28 mei 2020 19:11

Procedure kan gestuit of geschorst zijn geweest ...

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#12 , 28 mei 2020 19:21

Correctionele boetes vervallen na 5 jaar
Dat is de termijn die de staat heeft om de strafuitvoering te voltooien

Ooit een stukje van de boete betaald ?
Want dat herstart onder andere die termijn ...


De gerechtskosten, bijdrage "Slachtofferfonds" verjaren echter pas na 10 jaar


Je doet niets tot FOD justitie de boete (en kosten) alsnog probeert te innen.
Je laat - nà de verjaring uiteraard- de FOD justitie weten dat de penale boete volgens jou intussen verjaard is maar dat je de gerechtskosten (eventuele bijdrage) betaalt ...
Vermeld dat als de boete volgens hen niet verjaard is, dat je de reden daarvoor wil weten.

Adres zal wel op hun communicatie staan.

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#13 , 28 mei 2020 21:17

@INAZIMA
Bedankt voor u reactie , het is mss wel iets van de belastingteruggave ingehouden op da schuld .. ik was gisteren in co tact geweest met FOD en ze zeiden dat het na 20jaar De schuld verjaard word, ik heb dan een factur van die penale boete gevraagd deze via email gekrijgen en daar staat om vervaldag juni 2015..
moet ik dan in juni een email sturen naar FOD of een brief via post?
Nogmaals bedankt

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 28 mei 2020 22:22

het is mss wel iets van de belastingteruggave ingehouden op da schuld ..
Kijk dat eerst na - moet ook aan bedrag te zien zijn

"vrijwillige" betalingen (die je zelf doet) schuiven de verjaring op

Ik weet eigenlijk niet of een onvrijwillige (gedwongen) betaling via niet teruggave van de belastingen de verjaring ook opschuift ...

Staat maakt zoiets graag complex.

ik was gisteren in co tact geweest met FOD en ze zeiden dat het na 20jaar De schuld verjaard word,
Dat is vanaf je er 10 jaar cel bij krijgt of zoiets ... :lol:

ik heb dan een factur van die penale boete gevraagd deze via email gekrijgen en daar staat om vervaldag juni 2015..
moet ik dan in juni een email sturen naar FOD of een brief via post?
Doe zoiets best per post, aangetekend


Verjaring moet je zelf inroepen.
Ze gaan niet komen zeggen: hey René, je boete is verjaard, betaal even enkel de gerechtskosten en eventuele bijdrage slachtofferfonds ., en even goeie vrienden.

Als ze achter je veren beginnen zitten, ga je niet onder de bijkomende kosten uitkomen die nog zeker 5 jaar verder lopen.


Voor de boete kan je melden dat die volgens jou verjaard is, zoals ook op hun "factuur" vermeld.
En dat als de FOD vindt van niet, vraag ze dat te argumenteren waarom niet.

In die brief kan je dan vermelden dat je de gerechtskosten en bijkomende kosten betaalt, die nog niet verjaard zijn.

René14
Topic Starter
Berichten: 19
Juridisch actief: Nee

#15 , 28 mei 2020 23:42

@INAZUMA
Hartelijk bedankt voor al u uitleg , ik zie ook juist in mijne email dat ze me een afbetalingsplan opgestuurd hebben voor die schuld ik heb geen afbetalingsplan aangevraagd. Zijn ze zo snel want ze weten dat het bijna 5jaar word en de schuld verjaard word als ik aanvraag doet , ik begrijp hun dat ze de centjes willen maar waar waren ze al die 5 jaar geen brief niks van gekrijgen en op eens al ook afbetalingsplan jawadde..
ik ga aangetekende brief sturen met vraag op verjaaring van de schuld, en hoe weet ik hoeveel de rechtbank kosten zijn en zo ? Want op die brief staat enkel penale boete vervaldag en afbetalingstermijnen maar geen rechtkosten en dergelijke,
Merci nogmaals

Terug naar “Andere”