Essentiële verplaatsing?

painter
Topic Starter
Berichten: 62

Essentiële verplaatsing?

#1 , 22 apr 2020 08:23

Even een schets van mijn situatie.
Midden maart was mijn moeder op reis in Spanje, aan het stappen naar Santiago met een vriendin.
Omdat ik in de krant meer en meer over Corona in Spanje las, heb ik toen buitenlandse zaken gecontacteerd voor raad. Deze raadden mij aan dat ze best zo snel mogelijk terug naar België zouden komen. Ik heb dan een vroegere vlucht voor hun twee geboekt. En ben ze gaan afhalen in Zaventem.
Ik ben dan terug naar huis gereden met hen en van bij ons is mijn moeder met mijn auto verder gereden naar haar woonplaats die 94 km verder ligt dan de mijne. Vlak daarna gingen hier in België de lockdown coronamaatregelen in.
Waardoor ik zonder wagen zat en deze niet meer kon terug halen, ik heb wel een motorfiets.
Nu heb ik dus de vraag gesteld aan het Corona info centrum en aan de politie of ik mijn auto mag terughalen die bij mijn moeder (94 km verder)staat en of daar een attest voor te krijgen is. En het Corona info centrum zegt in een mail dat dit mag, eenmalig en zonder attest. ( Beste, U mag eenmalig dit traject doen. Aangezien deze situatie moeilijk te bewijzen valt, hoeft u geen documenten mee te nemen. )

De politie mailde mij echter de dag erna dat dit niet mag aangezien dit geen essentiële verplaatsing is volgens hen. Ik ben de auto dus nog niet gaan halen en doe nu alles met mijn moto, winkelen en naar mijn werk dus. Ik wil immers vermijden dat ik met mijn moto, of met mijn vriendin in haar auto, onderweg naar mijn moeder, om mijn auto terug te halen, alsnog een boete zou kunnen krijgen. Wat raden jullie mij hier aan om te doen?
Is het meenemen van die mail voldoende? Of moet ik iets anders doen? Mijn auto staat er nu al immers een maand. Voor even was dit te overbruggen, maar nu is dat lang. Ook omdat de tuincentra en doe het zelf zaken open zijn en ik kan op mijn moto niets meenemen.
Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#2 , 22 apr 2020 09:09

Op geen enkele manier te zien als een essentiële verplaatsing onder het MB.
Niet naar of voor een toegelaten activiteit, dus niet essentieel.

Door Crisiscentrum (en in hun FAQ) wordt er volop op los gefantaseerd wat toegelaten zou zijn, interpretatie door politie op de weg is anders & strikter.

bosprocureur
Berichten: 6853

#3 , 22 apr 2020 10:00

TS heeft het over een mail naar "de " politie..

Is de interpretatie van de politiemensen dan overal dezelfde? Als hij 90km moet afleggen, zal hij allicht verscheidene zones passeren; moet hij dan overal zijn licht opsteken om zeker te zijn wat kan en wat niet? En wat is zo'n antwoord per mail waard, als puntje bij paaltje komt ?

Eigenlijk blijft hem dan alleen een takelwagen over als alternatief ?

Reclame

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#4 , 22 apr 2020 11:11

Op geen enkele manier te zien als een essentiële verplaatsing onder het MB.
Niet naar of voor een toegelaten activiteit, dus niet essentieel.

Door Crisiscentrum (en in hun FAQ) wordt er volop op los gefantaseerd wat toegelaten zou zijn, interpretatie door politie op de weg is anders & strikter.
Dat had ik dus al gevreesd. Maar op website van de politie hier staat zelfs dat ze alle vragen over Corona niet kunnen beantwoorden. En dat je best rechtstreeks het crisis centrum raadpleegt, wat ik dus ook gedaan heb. Dus wat er zou kunnen gebeuren, in het slechtste geval, is dat ik met mijn vriendin deze auto ga halen, op de heen en terugweg geverbaliseerd wordt (4 maal 250 euro is 1000 euro boete), ondanks de mail van het crisiscentrum dat dit wel eenmalig toegestaan is? En dan heb ik juridisch geen verhaal?

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#5 , 22 apr 2020 11:24

Ik heb trouwens terug gemaild naar de betreffende politiepost hier in de buurt. Dat ik de dag ervoor van het crisiscentrum een mail gekregen had dat het wel mocht en wat nu te doen. En daar hebben ze niet meer op geantwoord.

Issued
Berichten: 1227

#6 , 22 apr 2020 13:06

In bepaalde gerechtelijke arrondissementen doet de politie overdag geen toezicht meer op niet essentiële verplaatsingen. Dit in opdracht van het parket.

bosprocureur
Berichten: 6853

#7 , 22 apr 2020 13:10

In bepaalde gerechtelijke arrondissementen...

Dus in het geval van die 90+ km van TS verschillende regelingen, naargelang zijn weg vordert.. Franz Kafka ? :)

Issued
Berichten: 1227

#8 , 22 apr 2020 13:11

In bepaalde gerechtelijke arrondissementen...

Dus in het geval van die 90+ km van TS verschillende regelingen, naargelang zijn weg vordert.. Franz Kafka ? :)
Jah,... Welkom in België zekers?

bosprocureur
Berichten: 6853

#9 , 22 apr 2020 13:16

Jah... Ik begrijp wel dat men snel maatregelen moet treffen, en de teksten interpreteren, en dat er niet altijd genoeg tijd is om met iedereen de violen gelijk te stemmen.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 22 apr 2020 13:52

Maar op website van de politie hier staat zelfs dat ze alle vragen over Corona niet kunnen beantwoorden. En dat je best rechtstreeks het crisis centrum raadpleegt, wat ik dus ook gedaan heb.
Welkom in België
ondanks de mail van het crisiscentrum dat dit wel eenmalig toegestaan is? En dan heb ik juridisch geen verhaal?
Mail of de FAQ van crisiscentrum heeft geen enkele juridische waarde, en is op meerdere punten pertinent strijdig met de uitgevaardigde besluiten.
Vooral inzake wat die zogezegd toelaat, maar zelfs in wat die FAQ stelt dat verboden zou zijn.


Om enig juridisch verhaal te halen, kan je enkel de schikking ("boete") niet betalen.
Vervolgens moet je hopen op
- seponering door parket
of
- sympathieke rechter die vindt dat je misleid werd door overheidscommunicatie


In uw worst-case scenario:
Opeenvolgende corona-PVs leiden ook sneller tot dagvaarding ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 22 apr 2020 13:54

Jah... Ik begrijp wel dat men snel maatregelen moet treffen, en de teksten interpreteren, en dat er niet altijd genoeg tijd is om met iedereen de violen gelijk te stemmen.
Tekst MB is zowat wekelijks aangepast
Er is amper een poging tot verduidelijking gedaan van dubieuze formuleringen
Wel steeds wat niche-reglementering bij ingegooid

De tuincentra/bloemenwinkel soap was daar gevolg van

scorpioen
Berichten: 9383
Juridisch actief: Nee

#12 , 22 apr 2020 13:59

Uiteindelijk heeft de rechter het laatste woord. Die oordeelt of hij dit een noodzakelijke of dringende verplaatsing vindt.
Als u het bewijs hebt dat het krisiscentrum u zegt dat dit toegelaten is, kan u voor de rechter ook de 'onoverwinnelijke dwaling' pleiten en is de kans groot dat de rechter dit zal aanvaarden.
Heeft het krisiscentrum ook gezegd dat u met uw vriendin mag meerijden? Dat dit ook voor haar een noodzakelijke of dringende verplaatsing is?

bosprocureur
Berichten: 6853

#13 , 22 apr 2020 14:01

Jah... Ik begrijp wel dat men snel maatregelen moet treffen, en de teksten interpreteren, en dat er niet altijd genoeg tijd is om met iedereen de violen gelijk te stemmen.
Tekst MB is zowat wekelijks aangepast
Er is amper een poging tot verduidelijking gedaan van dubieuze formuleringen
Wel steeds wat niche-reglementering bij ingegooid

De tuincentra/bloemenwinkel soap was daar gevolg van
:D :D En ik vraag me af of het puur toeval is dat het begin van die soap nogal grof in het voordeel was van één groep tuincentra, terwijl een ex-top-man m/v van die centra een zware vinger in de pap had in de beslissende vergaderingen...

painter
Topic Starter
Berichten: 62

#14 , 22 apr 2020 14:09

Uiteindelijk heeft de rechter het laatste woord. Die oordeelt of hij dit een noodzakelijke of dringende verplaatsing vindt.
Als u het bewijs hebt dat het krisiscentrum u zegt dat dit toegelaten is, kan u voor de rechter ook de 'onoverwinnelijke dwaling' pleiten en is de kans groot dat de rechter dit zal aanvaarden.
Heeft het krisiscentrum ook gezegd dat u met uw vriendin mag meerijden? Dat dit ook voor haar een noodzakelijke of dringende verplaatsing is?
Neen daar hebben ze niets over gezegd, zie beneden.
Maar hoe zou ik mijn auto anders kunnen gaan terughalen? Indien ik dit zelf doe met mijn motorfiets, dan staat mijn motorfiets bij mijn moeder en is het maar half opgelost...

Beste,


U mag eenmalig dit traject doen. Aangezien deze situatie moeilijk te bewijzen valt, hoeft u geen documenten mee te nemen.

Voor meer informatie: https://crisiscentrum.be/sites/default/ ... rsie_8.pdf


Met vriendelijke groeten,

#####
Infolijn Coronavirus

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#15 , 22 apr 2020 14:51


Maar hoe zou ik mijn auto anders kunnen gaan terughalen?
Buiten Brussel MIVB heb ik nog niets gehoord over controles op "niet-essentiele verplaatsingen" per openbaar vervoer
Niet dat ik u wil aanzetten tot ... en je moet ook nog terug natuurlijk.


Beste,

U mag eenmalig dit traject doen. Aangezien deze situatie moeilijk te bewijzen valt, hoeft u geen documenten mee te nemen.

Voor meer informatie: https://crisiscentrum.be/sites/default/ ... rsie_8.pdf

Infolijn Coronavirus
Onwaarschijnlijk eigenlijk, hoe gemakkelijk een ambtenaar of zelfs maar ingehuurd call-center zonder enige bevoegdheid terzake, vanachter hun computertje zowat de pauselijke zegen geeft om een regeringsbesluit te overtreden.


Het is al eerder gezegd dat die corona-PVs vooral advocaten gaan rijk maken :lol:

Terug naar “Andere”