Controle identiteitskaart op eigen op eigen oprit

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

Controle identiteitskaart op eigen op eigen oprit

#1 , 21 apr 2020 11:36

Beste,

Zondag was ik mijn auto aan het wassen op mijn oprit.
2 politieagenten stopten met hun combi en vroegen mijn identiteitskaart.
Wellicht om mijn woonplaats te controleren tijdens deze coronacrisis.

Die lag nog binnen in huis en ik ging die netjes zoals gevraagd halen.
Een van de agenten nam een briefje papier en noteerde mijn naam en gemeente.
Toen de agenten vertrokken riepen ze al lachend door het raam: "Je mag er volgende week ééntje in uw brievenbus verwachten".
Zonder vermelding waarvoor reden de agenten weg.

Gisteren gebeld naar de Politie en daar te horen gekregen dat er een PV onderweg is voor het niet kunnen voorleggen van mijn identiteitskaart.
Dit terwijl ik die letterlijk binnen gaan halen ben en in hun handen gegeven heb.

Noot: mijn oprit en een 15-tal meter verwijderd van de openbare weg. Ik was dus 100% op mijn privaat eigendom.
Wie kan me helpen? Is dit wettig?

Alvast bedankt!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Didymus
Berichten: 2061

#2 , 21 apr 2020 12:01

Is m.i. niet correct, maar als ze in hun vaststelingen schrijven dat ze u op de openbare weg hebben aangetroffen, zal u dan het tegendeel kunnen bewijzen met bv. camerabeelden of onafhankelijke getuigen?
"sowieso" schrijf je zo.

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#3 , 21 apr 2020 12:11

Is m.i. niet correct, maar als ze in hun vaststelingen schrijven dat ze u op de openbare weg hebben aangetroffen, zal u dan het tegendeel kunnen bewijzen met bv. camerabeelden of onafhankelijke getuigen?
Camerabeelden en getuigen zijn er niet, enkel mijn vriendin die toen ook thuis was.
Net wel opgemerkt in de aankoopakte en kadastraal plan dat de weg die aansluit aan mijn oprit eigenlijk ook mijn privaat eigendom is.(waar de politie geparkeerd stond)

Reclame

Marcus Aurelius
Berichten: 3814
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2020 12:27

Als alles zich heeft afgespeeld, zoals u beschrijft, raad ik u aan om dringend contact op te nemen met de korpschef om deze aangelegenheid te bespreken.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

LeenW
Berichten: 12828

#5 , 21 apr 2020 13:15

Dit vind ik er persoonlijk wat over. In theorie zou men kunnen zeggen dat je die altijd op zak moet hebben als je de woning verlaat en dus ook op uw eigen oprit, maar als je ze gewoon gaat halen en het is nog niet goed? Is er iets van discussie of voorgeschiedenis geweest?

Franciscus
Berichten: 38596

#6 , 21 apr 2020 13:16

Als iedereen er mag komen dan ook de politie (op die weg) doet niets ter zake.
Mogelijk wel dat u alleen op uw oprit stond dus op iets dat helemaal niet gemeenschappelijk was of kon zijn.
Doe wat @Marcus Aurelius heeft geschreven.

pouly
Berichten: 243
Juridisch actief: Nee

#7 , 21 apr 2020 13:33

Vraagje , Bent u officieel ingeschreven op het adres ?

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#8 , 21 apr 2020 13:35

Dit vind ik er persoonlijk wat over. In theorie zou men kunnen zeggen dat je die altijd op zak moet hebben als je de woning verlaat en dus ook op uw eigen oprit, maar als je ze gewoon gaat halen en het is nog niet goed? Is er iets van discussie of voorgeschiedenis geweest?
Geen discussie of voorgeschiedenis. Maar dan nog... Hebben zij het recht private grond te betreden zonder toestemming te vragen als er duidelijk niks aan de hand is?

KLeroy
Topic Starter
Berichten: 23
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2020 13:35

Vraagje , Bent u officieel ingeschreven op het adres ?
Ja dit is mijn enige (hoofd)verblijfplaats

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#10 , 21 apr 2020 13:37

Noot: mijn oprit en een 15-tal meter verwijderd van de openbare weg. Ik was dus 100% op mijn privaat eigendom.
Wie kan me helpen? Is dit wettig?
Neen

ID is enkel verplicht op openbare weg en openbare plaatsen
Niet op uw eigen oprit

Afwachten wat er precies in PV gaat staan.
Laat iets weten als het binnen komt.


Het is hoe langer hoe gekker aan het worden met de flikken ...

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#11 , 21 apr 2020 13:38

Hebben zij het recht private grond te betreden zonder toestemming te vragen als er duidelijk niks aan de hand is?
Ja
Uw woning niet
Daarrond wel
En ze gaan er van uit dat er iets niet in orde is :arrow: waar u PV voor gaat krijgen

LeenW
Berichten: 12828

#12 , 21 apr 2020 13:41

Dit vind ik er persoonlijk wat over. In theorie zou men kunnen zeggen dat je die altijd op zak moet hebben als je de woning verlaat en dus ook op uw eigen oprit, maar als je ze gewoon gaat halen en het is nog niet goed? Is er iets van discussie of voorgeschiedenis geweest?
Geen discussie of voorgeschiedenis. Maar dan nog... Hebben zij het recht private grond te betreden zonder toestemming te vragen als er duidelijk niks aan de hand is?
Toch wel, enkel uw woning zelf is onschendbaar, uw oprit en/of voortuin niet.

Inazuma
Berichten: 9769
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#13 , 21 apr 2020 13:53

Als alles zich heeft afgespeeld, zoals u beschrijft, raad ik u aan om dringend contact op te nemen met de korpschef om deze aangelegenheid te bespreken.
Absoluut NIET doen voor PV binnen is :!:

Dit is gaan biechten bij de duivel.

Er zijn mij meerdere gevallen bekend waar de situatie -fysiek op terrein, of in het PV- aangepast wordt nadat én omdat de geverbaliseerde contact opnam met politie, en op basis van wat men bij dat contact zegt.
In aanvullend PV wordt dan de bewering van de geverbaliseerde onderuit gehaald.
Leugens in PV worden daarbij niet geschuwd.

Franciscus
Berichten: 38596

#14 , 21 apr 2020 20:22

Aanvullend PV wordt gevraagd via een kantschrift door het OM aan de verbalisanten als de geverbaliseerde iets anders aangeeft dan wat er in aanvankelijk PV staat. Is standaard procedure.
Maar betrokkene kan ook niets doen en zaak voor politierechtbank laten komen ...dan kan hij daar zijn verhaal doen gesteund door een advocaat.
Rechter zal de zaak dan uitstellen en politieambtenaren oproepen om onder ede hun verklaring te geven mondeling verslag van de waargenomen feiten).
Daarna kan geverbaliseerde na aanhoren en verkrijgen van het vonnis mogelijk nog eens in beroep gaan... allemaal mogelijk.

Terug naar “Andere”