Gefrustreerde agenten

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

Gefrustreerde agenten

#1 , 21 apr 2020 00:24

Beste,

Ik heb onlangs een GAS boete ontvangen voor het zitten op een bank. Ik ga deze boete ook gewoon betalen. Echter ben ik niet tevreden met hoe de hele situatie is gelopen door de gefrustreerde agent en zijn compagnons. Ikzelf maak dagelijks een wandeling ook tijdens deze tijden. Nu ben ik 2 keer aangesproken door dezelfde agent aangezien ik op een bankje zat. Ik heb heb toen geluisterd naar de agent ondanks er rondom mij nog mensen zaten en hij voorbij fietste zonder oog. Voor de 3de keer ben ik 2 agenten tegen gekomen die mij op een parking mijn broodje zagen op eten in de middag. Ik vroeg hun waar kan ik die dan op eten en ze wisten mij mee te delen dat er verderop een bankje was maar normaal enkel in noodgevallen. Ik loop dus naar het gewezen bankje en de agenten rijden weg. 2 minuten later komt agent 1 daarvoorbij. Dit verhaal is over een tijdspan van 2 weken tijd. Ik zeg tegen agent1 dat dit bankje mij is toegewezen door 2 andere agenten. Agent 1 beweert dat ik lieg en maakt een GAS boete op van 250 euro. Hij vraagt mij of ik deze ga betalen. Ik geef de agent mee dat ik dit ga proberen. Ik stel allerlei vragen aan de agent en probeer mijn verhaal uit te leggen maar hij weigert te luisteren en vragen te beantwoorden en word gefrustreerd. Hij zei mij dat als ik de pv niet ging ondertekenen hij mij in de cel ging steken voor een nachtje en dat ik die GAS boete niet moest aanvechten omdat hij dan naar de rechtbank ging komen en aanstaven dat hij mij 3 keer heeft gezien dat ik duizende euros ging betalen. Buiten dit dreigde hij ook indien ik mijn mond niet ging houden hij pv's ging opstellen voor elke keer dat hij mij ooit heeft gezien en mij 1000 euro boete ging geven (4x 250 euro), ook indien hij mij nog een keertje buiten ziet hij mij ging arresteren. Uiteindelijk vraagt hij mij of ik zijn opgemaakte pv wil ondertekenen en ik vraag of ik deze eerst mag lezen. Hij vertelt mij dat hij dat net voor mij heeft gedaan en dat ik enkel moet tekenen. Ik neem de pv aan en lees hem snel en wil ondertekenen. in de tussen tijd zijn de 2 agenten die mij het bankje hadden toegewezen ook aanwezig. Ik leg mijn verhaal uit en de agenten zeggen dat ze duidelijk hebben gezegd enkel in noodgevallen, ik vroeg hun waarom ze zelfs dan de informatie gaven over dat bankje? Hij gaf een opmerking en begon ook arrogant te doen. Hij heeft mij 1 keer "kieken" genoemd en "snotaap". Ik zei tegen hem dat de manier waarop hij praat mij niet aanstaat. Door de stress van de Pv was ik wat verstrooid waardoor ik niet direct de plaats vond om te ondertekenen. Agent1 die al gefrustreerd was door mijn vragen trekt de balpen uit mijn handen en fietst weg. Ik stap naar het bureau om mijn pv te gaan ondertekenen en ik bel aan. Er komt een vriendelijke agent naar mij en ik leg hem uit dat ik hier ben voor mijn pv te ondertekenen, intussen komen de 2 agenten aan die mij het bankje hadden toegewezen en ze roepen de agent waarmee ik een gesprek heb naar hun. Ze zeggen tegen hem dat hij mij geen informatie moet geven aangezien ik deze al gehad heb??? Wat voor een mentaliteit is dit? Na een aantal minuten wachten voor de poort kom een vriendelijke vrouw naar mij agent4. Ze gaf mij het recht om de pv te ondertekenen en wist mij mee te delen dat ik wel nog gewoon mocht wandelen.

Kan ik een klacht indienen tegen deze agenten? Of tegen de GAS boete. Ik voel mij onterecht behandeld. Buiten vragen is er van mijn kant niets van grove taal gebruikt.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#2 , 21 apr 2020 00:27

Alvast mijn excuses voor de structuur en opbouw. Buiten dit weet iemand de termijn voor het opmaken van een PV? Want ik heb het gevoel moest ik een klacht neerleggen de agent pv's zou opmaken.

LeenW
Berichten: 12841

#3 , 21 apr 2020 00:31

Wandelen is toegelaten, op een bankje zitten niet (behoudens enkele uitzonderingen). Ook niet voor een broodje te eten. Dat is geen deel van de fysieke activiteit. De boete lijkt mij dus terecht.

Voor het gedrag van de agenten, gaat u iets kunnen bewijzen? Anders heeft het ook niet veel zin. Ze zullen inderdaad wel gefrustreerd geweest zijn van al de mensen die de regels aan hun laars lappen, maar ja.

Reclame

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#4 , 21 apr 2020 00:42

Ik maak geluidsopnamens als ik met hun in contact kom want ben hiervoor ooit eens vernederd geweest door een agent. Vandaar nu mijn vragen of ik stappen kan ondernemen. De boete lijkt mij idd ook terecht ookal werd mij dat bankje aangewezen. De agenten wisten ook dat ik aan het opnemen was want ze maakte opmerkingen dat ik het moest afzetten. Ik heb van alles geluidsopnamens buiten dat mij dat bankje werd aangewezen door de andere agenten.

denlowie
Berichten: 15927
Juridisch actief: Nee

#5 , 21 apr 2020 07:08

Waarom ga je niet een keer bij de commissaris en laat hem de opnames horen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#6 , 21 apr 2020 07:21

Waarom ga je niet een keer bij de commissaris en laat hem de opnames horen .
Ik ben naar het bureau gegaan voor mijn pv te ondertekenen aangezien ik de kans niet kreeg van de gefrustreerde agent en toen spande ze al samen en lieten ze mij daar staan voor de poort. Heb het gevoel dat het een beetje een complot is en als ik mij wend naar het bureau dan heb ik nog steeds bang dat hij die 4 boetes gaat opstellen.

mava105
Berichten: 22271
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#7 , 21 apr 2020 09:26

Tot welke leeftijdscategorie behoor jij? Ben je bejaard? Of zwanger? Of mindervalide? Enkel die mogen even gaan uitrusten op een bankje.
Gisteren tijdens mijn dagelijkse wandeling hier in de buurt, 2 x een bank voorbij gekomen waarop jongeren (-65+) zaten te kletsen en van de zon te genieten.
Agenten hebben gelijk als je niet tot bovenvermelde cat. behoort.
Agenten zijn niet gefrustreerd omdat jij even gaat zitten, maar wel omdat ze dat meerdere malen moesten doen. Wie niet horen wil moet voelen

Franciscus
Berichten: 38603

#8 , 21 apr 2020 09:50

En worden quasi dagelijks geconfronteerd met gewijzigde regels ... en in sommige gemeenten burgemeesters die het iets anders begrepen hebben.
Als het een PV overtreding is afschrift binnen de 14 dagen. Opgelet in zaken dat het een wanbedrijf of misdaad is krijgt u bv geen afschrift .
Bij GAS boete gaat het binnen de x maand naar sanctionerend ambtenaar en die stelt u dan in kennis .... beroep politierechtbank.*
hier uitleg
https://www.politie.be/5425/vragen/poli ... n-over-gas

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#9 , 21 apr 2020 13:05

Ik zelf ben student. 22 jaar en ik weet meestal wat ik wel en niet mag doen. Zelf kijk ik niet naar het nieuws maar ik hou wel de corona maatregelen in de gaten. "Zitten op een bankje was toen nog omschreven op de website". Nergens anders kon ik vinden dat dit verboden was. Dit is intussen al gewijzigd op hun website. Zelf heb ik een knieprobleem waardoor ik regelmatig kramp krijg tijdens het wandelen. Zelf wil ik dit niet gebruiken als excuus en dat was ook niet mogelijk want ik krijg geen enkel recht om iets te zeggen want ik werd bedreigt om mee genomen te worden. @mava105 "wie niet horen wil moet voelen" is helemaal niet de juiste aanpak. Ik ga akkoord met de GAS boete maar niet de aanpak. Als ik zo handel op de klantendienst van een bedrijf vlieg ik meteen de deur uit. Een agent is er nog steeds om orde te handhaven en dat is niet de juiste manier.

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#10 , 21 apr 2020 13:06

Edit: "Zitten op een bankje was toen nog niet omschreven op de website". Er stond enkel dat je mocht gaan wandelen, sporten en essentiële verplaatsingen maken. Heb de agent hier ook mee geconfronteerd en wou hem aantonen dat ik dit nergens kon vinden maar werd weer afgesnauwd.

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#11 , 21 apr 2020 13:16

Heb de opname opnieuw beluisterd en de 2 agenten die met de auto stopten. Zeiden ik citeer "het is niet de bedoeling dat gepicknicked maar wandelt en indien ge moe bent kuntge effe uitrusten op een bankske" 2 minuten erna heb ik mijn pv ontvangen van agent 1. Erna was hun excuus dat ze zeiden "enkel in noodgevallen".

LeenW
Berichten: 12841

#12 , 21 apr 2020 13:21

Edit: "Zitten op een bankje was toen nog niet omschreven op de website". Er stond enkel dat je mocht gaan wandelen, sporten en essentiële verplaatsingen maken. Heb de agent hier ook mee geconfronteerd en wou hem aantonen dat ik dit nergens kon vinden maar werd weer afgesnauwd.
Ik kan mij goed inbeelden dat u echt niet wist dat u in overtreding was (al wordt u wel zoals elke Belg geacht de wet te kennen), maar lees het nieuws eens over hoe vaak de politie de laatste tijd moet ingrijpen tegen mensen die de flauwste excuses verzinnen om de coronawetten te overtreden. Ik ga hun gedrag absoluut niet goedkeuren, maar ik heb er wel deels begrip voor. U ging misschien nog braaf in discussie, maar voor hetzelfde geld worden ze weer bespuwd. Vanuit hun standpunt was u de zoveelste overtreder die zich eruit probeert te praten.

TheFreshPrince
Topic Starter
Berichten: 11
Juridisch actief: Nee

#13 , 21 apr 2020 13:31

Hey Leen GAS boete ga ik ook mee akkoord aangezien ik ook wel degelijk gewaarschuwd ben door de agent. Echter op het bankje waar ik erna zat zaten nog circa 10 mensen die niet aangesproken werden. Het gaat mij niet om de GAS boete maar om de weer negatieve ervaringing met een agent. Een agent in functie mag volgens mij niet eens zijn persoonlijke gevoelens zijn job laten beïnvloeden. En in de rechten van de arrestant staat dat je vragen mag stellen zonder bedreigd te worden.

Inazuma
Berichten: 9773
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#14 , 21 apr 2020 13:32

Wandelen is toegelaten, op een bankje zitten niet (behoudens enkele uitzonderingen).
Tot welke leeftijdscategorie behoor jij? Ben je bejaard? Of zwanger? Of mindervalide? Enkel die mogen even gaan uitrusten op een bankje.
MB voorziet wandelen en fysieke activiteit als toegelaten.

Er zijn hierop wettelijk GEEN uitzonderingen voorzien.
De FAQ van Crisiscentrum heeft 0,0 wettelijke waarde - noch in beperkende, noch in toelatende zin.


Het zal aan de rechter(s) zijn om uit te maken of even uitrusten op een bank, gezien kan worden als deel van een wandeling of fysieke activiteit.
Ook gewoon maar "zitten" kost energie en spierinspanningen.


Doet een fietser nog een fysieke activiteit als die zich laat uitbollen , brug afrijdt, of bergaf rijdt :?:
Of als die even stopt :?:

LeenW
Berichten: 12841

#15 , 21 apr 2020 13:35

Hey Leen GAS boete ga ik ook mee akkoord aangezien ik ook wel degelijk gewaarschuwd ben door de agent. Echter op het bankje waar ik erna zat zaten nog circa 10 mensen die niet aangesproken werden. Het gaat mij niet om de GAS boete maar om de weer negatieve ervaringing met een agent. Een agent in functie mag volgens mij niet eens zijn persoonlijke gevoelens zijn job laten beïnvloeden. En in de rechten van de arrestant staat dat je vragen mag stellen zonder bedreigd te worden.
Volledig akkoord, maar u werd toch ook niet bedreigd denk ik? Enkel onbeleefd behandeld?

Terug naar “Andere”